Według specjalistów zajmujących się pośrednictwem w handlu nieruchomościami inwestycyjnymi, to bardzo dobry moment, żeby to zrobić.
Wiele spółek, czasem z kilkudziesięcioletnią tradycją, ma atrakcyjnie zlokalizowane działki, na których inwestorzy chcieliby zbudować mieszkania, biura i galerie handlowe. Należy do nich np. producent aparatury pomiarowej Apator. Jak dowiedziała się „Rz”, zarząd firmy jest bliski sprzedaży swojej siedziby w centrum Torunia. Kupcem jest prawdopodobnie właściciel galerii handlowej Copernicus, która bezpośrednio sąsiaduje z terenami należącymi do Apatora. Spółka zarobi na sprzedaży blisko 30 mln zł, które przeznaczy na zakup ziemi w podtoruńskiej specjalnej strefie ekonomicznej, by tam wybudować nowoczesny zakład produkcyjny. Takie same plany ma Armatura Kraków, której siedziba zlokalizowana jest w centrum Krakowa. Wartość księgowa działki to 95 mln zł. Sama spółka chce przenieść produkcję do tarnobrzeskiej strefy. – To niezły moment na sprzedaż ziemi, jeśli spółka potrzebuje pieniędzy na inwestycje. Ceny gruntów korespondują obecnie z cenami mieszkań i powierzchni biurowej. Owszem, można liczyć, że wzrosną nieco w perspektywie dwóch–trzech lat, ale na pewno długo jeszcze nie osiągną cen przedkryzysowych – komentuje Daniel Puchalski, dyrektor działu gruntów inwestycyjnych w Colliers International.
Część spółek produkcyjnych planuje, samodzielnie lub we współpracy z partnerem, realizować projekty deweloperskie na swoich działkach. Największe tego typu przedsięwzięcie szykuje handlujący metalami Impexmetal. Spółka w miejsce swojej siedziby na warszawskiej Woli chce zbudować dwa wieżowce. – Inwestycję szacujemy na 100 mln euro, uwzględniając wartość gruntu, prace projektowe i budowę. Szukamy odpowiedniego partnera – mówi Piotr Szeliga, prezes Impexmetalu.
Nad dużym projektem pracuje również giełdowy producent mebli Paged. Spółka chce zainwestować 110 mln zł w działalność deweloperską. Na 17 h w Nowym Koniku koło Warszawy ma powstać osiedle domków jednorodzinnych o ponad 20 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Na razie nie wiadomo, czy zrobi to sama, czy z partnerem.
– Spółka produkcyjna czy handlowa, która nawiąże współpracę z deweloperem, może liczyć nie tylko na zarobek na samym gruncie, ale również na 10 – 30 proc. bonus ze sprzedaży mieszkań – szacuje Daniel Puchalski.