Saab: GM akceptuje Antonowa

Szwedzki Saab wychodzi powoli z matni: General Motors zaaprobował wstępnie przedstawiony plan ratunkowy dla spółki

Publikacja: 29.04.2011 16:47

Saab: GM akceptuje Antonowa

Foto: Bloomberg

Koncern z Detroit dołączył do Szwedzkiego Biura Długów NDO i zgodził się na plan zainwestowania przez rosyjskiego miliardera Władimira Antonowa 30 mln euro w Spyker Cars, holenderskiego właściciela Saaba, za 29,9 proc. udziałów.

General Motors musiał wyrazić na to zgodę jako dawny właściciel Saaba i obecny akcjonariusz szwedzkiej firmy samochodowej, bo wejście Antonowa zmieni układ właścicielski. Koncern oświadczył, że będzie nadal współpracować ze wszystkimi stronami nad ułatwieniem rozwiązania bieżących wyzwań biznesowych Saaba. Pragnie jednak podjęcia pewnych konkretnych działań przez tego ostatniego, nie precyzując jakich.

Do pełnego rozwiązania kryzysu są potrzebne jeszcze zgody rządu Szwecji i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który udzielił Saabowi pożyczki 217 mln dolarów, poręczonej przez szwedzki skarb państwa.

Kupno udziałów przez Antonowa nie wystarczy do rozruchu Saaba. Holenderski właściciel chce zdobyć dodatkową gotówkę ze sprzedaży nieruchomości Saaba, włącznie z fabryką w Trollhättan Antonowowi, który następnie wydzierżawi je szwedzkiej firmie. Ten plan zyskał już zgodę władz Szwecji, ale został zablokowany przez EBI, który postawił Saabowi nowe surowe warunki. Dyrekcja firmy ma kontynuować rozmowy z bankiem.

Niezależnie od tych problemów Saab ogłosił bilans I kwartału. Sprzedaż wzrosła do 9674 samochodów z 3630 rok temu, gdy firma była w najgłębszym kryzysie. Sprzedaż w marcu bieżącego roku była największa od czasu, gdy Saab uniezależnił się od GM — podkreślił prezes Jan Ake Jonsson, który zwalnia w maju to stanowisko.

Obroty obu podmiotów, Spykera i Saaba wyniosły 257 mln euro, a strata netto 72 mln. Tych ostatnich liczb nie można porównywać, bo rok temu Saab wznowił działalność pod koniec lutego.

Właściciel Spykera, Victor Muller przyznał, że prognozy sprzedaży 80 tys. aut w tym roku nie należy uważać za realistyczną. Fabryka Saaba stoi od 6 kwietnia, bo firma nie ma pieniędzy na zapłacenie faktur dostawcom.

Koncern z Detroit dołączył do Szwedzkiego Biura Długów NDO i zgodził się na plan zainwestowania przez rosyjskiego miliardera Władimira Antonowa 30 mln euro w Spyker Cars, holenderskiego właściciela Saaba, za 29,9 proc. udziałów.

General Motors musiał wyrazić na to zgodę jako dawny właściciel Saaba i obecny akcjonariusz szwedzkiej firmy samochodowej, bo wejście Antonowa zmieni układ właścicielski. Koncern oświadczył, że będzie nadal współpracować ze wszystkimi stronami nad ułatwieniem rozwiązania bieżących wyzwań biznesowych Saaba. Pragnie jednak podjęcia pewnych konkretnych działań przez tego ostatniego, nie precyzując jakich.

Biznes
Riwiera w Strefie Gazy, czyli najbardziej szalony sen Donalda Trumpa
Biznes
Kolejny koncern zbrojeniowy z Unii będzie produkował na Ukrainie
Biznes
Gdzie wyrzucić woreczek po ryżu? Wiele osób popełnia ten sam błąd
Biznes
Trump pozbywa się papierowych słomek. To (częściowo) dobra decyzja, mówią ekolodzy
Biznes
TikTok powraca do sklepów z aplikacjami Apple i Google w USA