Luksusowy maluch z Tych

Mały z zewnątrz, duży w środku. Cichy i ekonomiczny w jeździe po mieście. To zalety najnowszego modelu, produkowanej w Tychach Lancii Ypsilon

Publikacja: 25.05.2011 16:19

Luksusowy maluch z Tych

Foto: Bloomberg

Ypsilon jest dłuższa i lżejsza od poprzedniego modelu. Ma pięcioro, a nie troje drzwi. Nie budzi takich emocji, jak poprzedni model Fiata, również produkowana w Tychach „500",. W Turynie, którego mieszkańcy są szczególnie wrażliwi na fiatowskie nowości, nikt nie zwraca na to auto uwagi, choć pojawiło się na ulicach pierwszy raz we wtorek.

Na konferencji prasowej w Turynie pojawili się i dyrektor generalny Fiata/Chryslera Sergio Marchionne, i prezes Fiata/Chrylesa John Elkann. Ten ostatni ze znaczkiem w klapie, na którym było napisane: spłaciliśmy Chryslera i mamy 46 proc akcji.

Zdaniem szefa działu badań i rozwoju Fiata, Maura Pieralliniego jedynym zakładem, który bezbłędnie mógł wykonać małe luksusowe auto jest fabryka w Tychach. — Nie mieliśmy żadnych wątpliwości kiedy podejmowaliśmy decyzję gdzie ma być produkowana nowa Lancia — powiedział Pierallini „Rz".

W pierwszym pełnym roku, czyli od 2012 z fabryki w Tychach ma wyjeżdżać 122 tys. aut marki Lancia i Chrysler, bo  wlaśnie pod marką Chryslera, Ypsilon ma być sprzedawany w Wielkiej Brytanii i Irlandii, a w dalszej perspektywie w Australii, Japonii, Korei Południowej i RPA.

Twarzą Ypsilona jest francuski aktor Vincent Cassel, prywatnie mąż włoskiej gwiazdy filmowej Moniki Belucci. To dlatego, żeby Ypsilon nie kojarzył się wyłącznie jako auto kobiece. Chociaż breloczek do kluczy z kryształkami Swarowskiego nie pozostawia wątpliwości do kogo kierowana jest ta oferta.

To już trzecie wydanie Ypsilona. I chociaż auto może wydawać się nieco niszowe, to w 2009 roku Fiat sprzedał 82 tys. tych aut. — Moim zdaniem 122 tysiące w pierwszym pełnym roku wcale nie jest celem zbyt ambitnym — mówił w Turynie prezes marki Lancia Chrysler Olivier Francois.

Produkcję Ypsilona rozpoczęto w Tychach 12 maja, do końca roku ma powstać 50 — 60 tys. egzemplarzy. Całkowite przygotowanie produkcji nowego modelu Lancii w Polsce i we Włoszech kosztowało 1,8 mld złotych.

Nowa Lancia ma 384 cm długości, 167 cm szerokości i 152 cm wysokości. Wyposażona jest we wszystkie możliwe gadżety — tempomat, Start&Stop, wspomaganie jazdy pod górę, szczególnie ważne przy stromych wjazdach do garaży i ułatwienie w parkowaniuu.

W rodzinie Fiata jednak może dojść do „kanibalizacji", bo największym konkurentem najnowszego nowego Ypsilona jest tyski Fiat 500. Obydwa auta mają podobny skręt, chociaż Lancia ma lepsze przyspieszenie. Silniki do obydwóch aut pochodzą z Polski — TwinAir turbo o pojemności 900 ccm i mocy 85 KM dobrze spisujące się w ruchu miejskim oraz 69 konny MultiJet o pojemności 1,2 l. Cena zostanie oficjalnie podana w połowie czerwca. W Europie Zachodniej jest to 12,4 tys. euro, w Polsce zapewne około 45 tys. złotych.

Danuta Walewska z Turynu

Ypsilon jest dłuższa i lżejsza od poprzedniego modelu. Ma pięcioro, a nie troje drzwi. Nie budzi takich emocji, jak poprzedni model Fiata, również produkowana w Tychach „500",. W Turynie, którego mieszkańcy są szczególnie wrażliwi na fiatowskie nowości, nikt nie zwraca na to auto uwagi, choć pojawiło się na ulicach pierwszy raz we wtorek.

Na konferencji prasowej w Turynie pojawili się i dyrektor generalny Fiata/Chryslera Sergio Marchionne, i prezes Fiata/Chrylesa John Elkann. Ten ostatni ze znaczkiem w klapie, na którym było napisane: spłaciliśmy Chryslera i mamy 46 proc akcji.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca