Polska: rośnie sprzedaż pecetów

Sprzedaż komputerów w Polsce w I półroczu 2011 r. wzrosła o 4 proc. – podaje IDC

Publikacja: 22.08.2011 01:33

Polacy kupili 1,38 mln komputerów, o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Analitycy IDC prognozują, że w drugim półroczu będzie to ok. 2 mln urządzeń.

To wyraźniejsza tendencja wzrostowa niż w Europie Zachodniej i USA, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 2 proc. – Trendy światowe docierają na rynek polski z opóźnieniem, więc możemy założyć, że obecne zawirowania gospodarcze będą miały na nas wpływ dopiero w drugim półroczu – mówi Damian Godos, starszy analityk IDC.

– Najbardziej zagrożona jest grupa 700 tys. gospodarstw domowych, których właściciele zaciągnęli kredyt hipoteczny we franku szwajcarskim. Dopóki jego kurs nie spadnie, będą oni mniej skłonni do zakupu sprzętu RTV/AGD – dodaje.

Polski rynek komputerów osobistych nieprzerwanie rozwijał się aż do 2008 r., kiedy to klienci kupili łącznie 3,7 mln desktopów i notebooków. Kryzys okroił tę liczbę w następnym roku niemal o milion, ale już w 2010 roku nastąpił wzrost do 3,3 mln egzemplarzy. – Szacujemy, że do końca 2011 r. Polacy kupią 3,4 mln komputerów za 2,4 mld dol. – dodaje Godos.

W Polsce widać wyraźnie odchodzenie od komputerów stacjonarnych na rzecz urządzeń przenośnych. Jeszcze cztery lata temu dominowały maszyny biurkowe, ale w 2008 r. szala przechyliła się na korzyść notebooków. W drugim kwartale tego roku komputery przenośne stanowiły ponad dwie trzecie rynku pecetów w naszych kraju.

– Także liczba tabletów kupowanych w Polsce będzie rosnąć –  prognozuje Godos.  Te ostatnie znalazły się w sprzedaży w Polsce w ostatnim kwartale 2010 r. W ciągu minionego półrocza rozeszło się ich 35 – 40 tys. sztuk. Urządzenia te zawojowały niektóre bogatsze rynki, ale cena iPada – najbardziej popularnego na świecie i w Polsce tabletu – pozostaje wciąż zbyt wysoka na kieszeń typowego Polaka.

– W minionym półroczu Polacy najchętniej kupowali komputery wyprodukowane przez Samsunga, którego wynik był niemal identyczny co drugiego w kolejności Asusa – mówi Godos. – Trzecie miejsce zajął HP. Poza podium znalazł się Acer, zeszłoroczny numer dwa na tym rynku. W przypadku rozwiązań biznesowych niepokonane pozostają HP i Dell pozostawiające w tyle konkurencję.

Polacy kupili 1,38 mln komputerów, o 4,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Analitycy IDC prognozują, że w drugim półroczu będzie to ok. 2 mln urządzeń.

To wyraźniejsza tendencja wzrostowa niż w Europie Zachodniej i USA, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 2 proc. – Trendy światowe docierają na rynek polski z opóźnieniem, więc możemy założyć, że obecne zawirowania gospodarcze będą miały na nas wpływ dopiero w drugim półroczu – mówi Damian Godos, starszy analityk IDC.

Biznes
Jak obniżyć ceny mieszkań? Cła na nawozy i plan podatkowy Trumpa
Biznes
Będą cła na nawozy z Rosji i Białorusi. Grupa Azoty częściowo zadowolona
Biznes
Cyfrowy Polsat w I kw. 2025: rachunki rosły wolniej. Telewizja rozkwitła
Biznes
Dług publiczny bije rekordy. Rosja kusi Trumpa surowcami krytycznymi
Biznes
Cyfrowa ochrona dziurawa jak sito. Gdzie jest najgorzej?