Reklama

Ładowanie nocą

O przyszłości samochodów elektrycznych mówi szef projektu elektryfikacji aut Renault Thierry Koskas

Publikacja: 18.10.2011 11:00

Całkowicie elektryczny Renault ZOE ma akumulatory umieszczone pod podłogą

Całkowicie elektryczny Renault ZOE ma akumulatory umieszczone pod podłogą

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski rp Robert Przybylski

Czy przygotowanie aut całkowicie elektrycznych wymusi skonstruowanie nowych platform, co będzie siłą rzeczy kosztowne?

Zależy od modelu. W kangoo i fluence wykorzystujemy dotychczasowe platformy. Flucence jedynie wydłużyliśmy bagażnik o 13 cm, aby łatwiej zmieścić akumulatory. Natomiast w kangoo było łatwiej schować je pod podłogą, bo wewnątrz ma pustą karoserię. Dla twórców elektrycznych aut akumulator najwygodniej jest budować na całkowicie nowej platformie. W ten sposób powstało ZOE. Ten model nie ma odpowiednika z silnikiem spalinowym. Jednak nawet w ZOE wykorzystujemy komponenty z platform modeli z klasycznym napędem. Stosujemy te same osie, część wyposażenia elektrycznego na napięcie 12 wolt. Jednak w przyszłości wykorzystamy nową, globalną platformę z akumulatorami umieszczonymi pod fotelami.

Dlaczego zatem Renault zdecydowało się na wypuszczenie fluence, a więc sedana z nieco na siłę wciśniętymi od spodu akumulatorami?

To było najszybsze rozwiązanie dla better place. Kompaktowe sedany mają w Izraelu połowę rynku i tak umieszczone akumulatory wymagały najmniejszych przeróbek w nadwoziu. Nowa platforma będzie gotowa dopiero za kilka lat.

Czy w przyszłości producenci samochodów opracują uniwersalne platformy dla aut z silnikami spalinowymi, hybryd i modeli elektrycznych?

Reklama
Reklama

Korzyści dla klientów i producentów z takiego rozwiązania są oczywiste, należy jednak zauważyć, że elektryczny pojazd na akumulator potrzebuje znacznie większego akumulatora niż samochód hybrydowy. Taki clio w wersji elektrycznej musiałby być o 20 cm wyższy, żeby zmieścić akumulator. Ten samochód nie może wyglądać jak minivan. Więc charakter aut elektrycznych i napędzanych silnikami spalinowymi będzie różny.

Przemysł samochodowy powoli wprowadza modele elektryczne – na razie są to samochody testowe, a nie masowa oferta. Czy ich podstawowy element: akumulator litowo-jonowy jest już gotowy do masowej sprzedaży?

Akumulatory litowo-jonowe to całkowicie dojrzała technologia. Otrzymaliśmy ją od Nissana i LG. Obie firmy mają wieloletnie doświadczenie z tego typu akumulatorami. Produkcja odbywa się na masową skalę, jej wartość jest liczona w setkach milionów euro. Nie oznacza to, że zaniechaliśmy jej ulepszania. W nadchodzących dziesięciu latach dwukrotnie zwiększymy zasięg, zarówno w przeliczeniu na masę, jak i objętość akumulatora.

Czy krajowe sieci elektryczne wytrzymają dodatkowe obciążenie powstałe podczas ładowania akumulatorów elektrycznych aut?

Zakładamy, że w 2020 roku we Francji będzie 2 mln elektrycznych aut. Wspólnie z EDF przeprowadziliśmy modelowanie zapotrzebowania na prąd i elektryczne pojazdy powinny zużywać 0,5 procent całkowitej konsumpcji prądu w kraju. Zakładając najgorszy scenariusz, że wszyscy podłączyli się w tym samym momencie, udział w zużyciu wzrósłby do pięciu procent, co stanowi sporą wielkość. Dlatego będziemy sugerować użytkownikom nocne ładowanie baterii.

Czy przygotowanie aut całkowicie elektrycznych wymusi skonstruowanie nowych platform, co będzie siłą rzeczy kosztowne?

Zależy od modelu. W kangoo i fluence wykorzystujemy dotychczasowe platformy. Flucence jedynie wydłużyliśmy bagażnik o 13 cm, aby łatwiej zmieścić akumulatory. Natomiast w kangoo było łatwiej schować je pod podłogą, bo wewnątrz ma pustą karoserię. Dla twórców elektrycznych aut akumulator najwygodniej jest budować na całkowicie nowej platformie. W ten sposób powstało ZOE. Ten model nie ma odpowiednika z silnikiem spalinowym. Jednak nawet w ZOE wykorzystujemy komponenty z platform modeli z klasycznym napędem. Stosujemy te same osie, część wyposażenia elektrycznego na napięcie 12 wolt. Jednak w przyszłości wykorzystamy nową, globalną platformę z akumulatorami umieszczonymi pod fotelami.

Reklama
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama