Najszybciej rosnący segment motoryzacyjnego rynku to suvy. Ich sprzedaż zwiększa się nawet w Europie i Ameryce Północnej, chociaż w obu regionach popyt ustabilizował się, a rządy robią wszystko, żeby zachęcić klientów do kupowania mniejszych i oszczędniejszych modeli. Właśnie wymóg oszczędności jest jednym z powodów przygotowania audi Q3. Niewielki model uzupełnia ofertę, na którą składają się większe Q5 i Q7. Ten ostatni model jest tak duży (od zderzaka do zderzaka mierzy ponad 5 m), że jest aż politycznie niepoprawny i nie ma pewności, czy pojawi się jego następca.
Audi ma komfortową sytuację jeśli chodzi o elastyczność w przygotowaniu nowych, małych modeli: korzysta z zasobu części i komponentów opracowanych przez Volkswagena. Tak powstały hatchbacki A3 i A1, w których audi zastosowało gotowe platformy z (odpowiednio) golfa i polo. Platforma golfa, a dokładnie jej modyfikacja z Tiguana, została wykorzystana w Q3. Stąd auto ma poprzecznie ustawiony silnik, w podstawowej wersji napęd tylko na przednie koła i mierzy 4,3 m długości - w tym segmencie to niewiele. Także układ napędowy quattro z elektrohydraulicznie włączanym sprzęgłem Haldex przy tylnej osi zapożyczony został z golfa. Koncern ma także gotowe fabryki i dostawców części - Q3 produkowany jest w fabryce seata, która buduje modele właśnie na platformie golfa.
Wnętrze Q3 jest ciaśniejsze od znacznie tańszej toyoty RAV4, ale jego wyposażenie nie różni się jakością od innych modeli audi. Tkaniny, skóry, plastiki, drewniane i aluminiowe wstawki są tak samo starannie obrobione i spasowane jak większych modelach marki. Nawet w kompaktowym Q3 można wybrać kierownicę wielofunkcyjną stosowaną w limuzynach A6 i A8, dostępny jest podobnie rozbudowany system audio oraz funkcje ustawień samochodu. W Q3 można np. zmieniać charakterystyki tłumienia amortyzatorów, choć nie da się tak jak w Q7 zmieniać wielkości prześwitu, bo nie ma zawieszenia pneumatycznego. Prześwit najmniejszego suva audi wynosi 17 cm. Q3 oferuje także mobilne połączenie z internetem.
Samochód można zamówić wyłącznie z rzędowymi, 4-cylindrowymi silnikami. Q3 ma komorę silnikową identyczną jak Golf, który budowany jest także w wersji R32 z widlastą szóstką, jednak firma odchodzi od jednostek o dużej pojemności. Jeżeli potrzeba mocnego silnika, stosowana jest turbosprężarka lub sprężarka. Tak właśnie wyposażone są benzyny i diesle montowane w Q3. Najmocniejsza benzyna ma 210 KM, diesel 177 KM. Diesel pracuje cicho i jest oszczędny - spalanie w ruchu mieszanym nieco przekracza 6 l/100 km. Słabsze jednostki osiągają 140 KM (diesel) i 170 KM (benzyna). Tylko najmocniejsze wersje mają dwusprzęgłową, szybko i płynnie działającą 7-stopniową skrzynię biegów i automatycznie włączający się napęd na 4 koła, który przy wyższych prędkościach stabilizuje tor jazdy i oczywiście zwiększa mobilność na śliskich lub grząskich nawierzchniach. System napędu jest zawsze włączony, co nie oznacza, że na tylne koła nieustannie trafia moment obrotowy - tak się dzieje tylko wtedy, gdy przednie koła tracą przyczepność lub system stabilizacji wykrywa poślizg. Auto nawet w podstawowej wersji ma sztywne zawieszenie, które zapobiega nadmiernym przechyłom nadwozia na zakrętach.
Najmocniejsze modele zostały wycenione na 147 900 zł. Za słabszą benzynę trzeba zapłacić co najmniej 133 500 zł, za podstawowego diesla 123 500 zł.