Największe koncerny związane z awiacją albo już przejęły istniejące zakłady, albo budują u nas nowe fabryki. Prym wiodą Amerykanie z United Technologies Corporation  (UTC).

Setki milionów złotych przeznaczyli na modernizację krajowych zakładów nowi właściciele PZL Świdnik – włosko-brytyjski koncern śmigłowcowy AgustaWestland. Podobnie włoskie Avio, do którego należy szybko rozwijający się bielski zakład  lotniczych napędów i turbin. Inżynierskie centrum wciąż rozbudowuje w Warszawie silnikowy gigant General Electric. Fabryki pod Rzeszowem postawiły bawarski MTU i francuska korporacja Hispano-Suiza (Sędziszów Młp.). W stolicy, w dawnych zakładach PZL Okęcie swe zdolności produkcyjne rozwija Airbus Military (kiedyś hiszpańska CASA).

Jednak to UTC jest nad Wisłą prawdziwym potentatem. Zatrudnia już prawie 9 tys. pracowników i nadal inwestuje. W tym roku jedna z jej spółek – Hamilton Sundstrand (HS) – kupiła PZL Wrocław, producenta samolotowych układów paliwowych i hydraulicznych, i buduje w podkarpackiej Dolinie Lotniczej za ponad 106 mln zł fabrykę pomocniczych silników samolotowych. Rękę amerykańskiego giganta widać także w WSK Rzeszów: powstają tu części silników warte ok. 300 mln dol. rocznie. UTC jest także właścicielem PZL Mielec. Sikorsky Aircraft ulokował tam produkcję eksportowej wersji wojskowych śmigłowców Black Hawk. Części lotnicze robi też należąca do korporacji UTC spółka Pratt & Whitney Kalisz.

UTC inwestuje u nas nie tylko w branżę lotniczą. W ropczyckim zakładzie Gloria wytwarzany jest sprzęt gaśniczy. Szacuje się, iż w modernizację kolejnych fabryk w Polsce Amerykanie już zainwestowali ponad 400 mln dolarów. Przejęcie przez UTC (54,2 mld dol. przychodów w 2010 r.) lotniczej korporacji Goodrich  dodatkowo wzmocni polski potencjał konglomeratu. W podkarpackim lotniczym klastrze  od lat obecny jest bowiem również Goodrich. W Krośnie od początku minionej dekady  robi części samolotowych podwozi i innych instalacji dla największych potentatów awiacji, takich  jak Boeing i Airbus. W tym roku pod Rzeszowem Goodrich ruszył z budową nowej fabryki.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora z.lentowicz@rp.pl