Sławomir Nowak o drogach i kolei

Trasa A2 z Warszawy do Łodzi najprawdopodobniej nie będzie przejezdna na mistrzostwa Europy

Publikacja: 03.12.2011 11:00

Sławomir Nowak o drogach i kolei

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

– Nie uda się również zapewnić przejezdności na autostradzie A1 z Torunia do Strykowa czy na trasie A4 do wschodniej granicy – przyznaje Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

– Staramy się pomóc wykonawcom autostrady A2, ale na 80 proc. trasa nie będzie przejezdna – mówi minister. DSS, która wraz z czeską Bogl a Krysl buduje 20-km odcinek trasy po chińskim Covecu, zgłaszała problemy z dostawą kruszywa na budowę. – Liczba dostaw surowca z obecnych dwóch – trzech na dobę, powinna zostać zwiększona do pięciu – sześciu. Przewoźnik i zarządca infrastruktury mają zrobić wszystko, by tak się stało – twierdzi Nowak.

Co z przejezdnością?

To, że mimo deklaracji sprzed czterech lat znaczna część autostrad nie będzie gotowa na Euro 2012, wiadomo od dawna. Jeszcze do niedawna rząd stał jednak na stanowisku, że wszystkie będą przejezdne (chociaż definicja „przejezdności" wciąż nie została ustalona).

Do końca roku z resortu ma wyjść projekt ustawy o przejezdności dróg. Jak wyjaśnia minister Nowak, ma być w niej określona definicja przejezdności, zaznaczone, na jaki czas może być wprowadzona i jaka prędkość będzie na takich odcinkach obowiązywać.

Według wstępnych założeń przejezdna ma być droga, na której nie została położona jeszcze ostatnia warstwa, tzw. ścieralna (asfalt). Trasa ma być jednak oznakowana, pasy ruchu mają być rozgraniczone.

Preferencje dla kolei

– Przestawiamy wajchę. Do tej pory więcej uwagi resort poświęcał budowie dróg, my skupimy się na kolei – deklaruje minister Nowak.

Pierwszym krokiem jest przeznaczenie całej przypadającej na resort kwoty z akcyzy na kolej. Resort infrastruktury otrzymuje 18 proc. akcyzy pobieranej od paliw. Od ministra zależy, na jakie cele – nowe drogi czy tory – przeznaczy środki. W 2012 r. akcyza może wynieść ok. 2,2 mld zł, czyli na transport przypadnie ok. 400 mln zł. Dla porównania w tym roku na nowe tory PKP PLK ma zamiar wydać 3,4 mld zł.

To nie koniec zmian na kolei. Zmienić ma się także podejście do realizowania inwestycji. – Remontujemy dwa odcinki między Poznaniem a Wrocławiem, tak by pociągi mogły jeździć po nich z prędkością 160 km na godzinę. Między nimi będą zwalniać do kilkudziesięciu kilometrów na godzinę – to nielogiczne i musi się zmienić – mówi Sławomir Nowak.

Nowością w sposobie modernizowania ma być też zamykanie odcinków linii, na których trwają prace. Prowadzenie inwestycji pod ruchem wydłuża czas ich realizacji i przejazd pociągów. – Ludzie zrozumieją konieczność korzystania z objazdów czy komunikacji zastępczej, np. autobusowej, jeżeli dzięki temu szybciej oddamy zmodernizowane tory – twierdzi minister. Pierwszym poważnym sprawdzianem będzie dla niego nadchodząca zima i zmiana rozkładu jazdy PKP.

Jedną ze zmian ma być wprowadzenie rezerwacji miejsc w ośmiu pociągach TLK, które obsługują najdłuższe trasy, m.in. z Zakopanego do Gdyni czy z Lublina do Szczecina. Pełna rezerwacja miejsc w pociągach TLK będzie na razie dostępna między 19 grudnia a 28 lutego.

W momencie, kiedy rezerwacja osiągnie poziom 90 proc., do pociągów mają być dołączane kolejne wagony. PKP Intercity zostało zobowiązane do zapewnienia 10 proc. rezerwy taborowej.

Zima pod kontrolą kolejarzy

Nowy rozkład jazdy pociągów zacznie obowiązywać 11 grudnia. W zeszłym roku w ostatniej chwili dokonywane przez przewoźników zmiany, brak wystarczająco dużego taboru i atak zimy złożyły się na mieszankę, która wywołała na kolei chaos. Dla ówczesnego wiceministra odpowiedzialnego za transport i prezesów spółek skończyło się to dymisjami. Resort zapowiada, że sytuacja w tym roku się nie powtórzy. Rozkład został już ogłoszony. Przewoźnicy z grupy PKP?zostali zobowiązani do zapewnienia rezerwy taborowej, wprowadzenia rezerwacji na część tanich połączeń TLK i informowania pasażerów o ewentualnych opóźnieniach i utrudnieniach. Zgodnie z nowym rozkładem część pociągów (osiem między głównymi miastami) będzie miała krótsze czasy przejazdu. Przewoźnicy zaczną obsługiwać nowe połączenia, m.in. z Warszawy do Przemyśla czy z Sopotu do Zakopanego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

– Nie uda się również zapewnić przejezdności na autostradzie A1 z Torunia do Strykowa czy na trasie A4 do wschodniej granicy – przyznaje Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

– Staramy się pomóc wykonawcom autostrady A2, ale na 80 proc. trasa nie będzie przejezdna – mówi minister. DSS, która wraz z czeską Bogl a Krysl buduje 20-km odcinek trasy po chińskim Covecu, zgłaszała problemy z dostawą kruszywa na budowę. – Liczba dostaw surowca z obecnych dwóch – trzech na dobę, powinna zostać zwiększona do pięciu – sześciu. Przewoźnik i zarządca infrastruktury mają zrobić wszystko, by tak się stało – twierdzi Nowak.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca