General Motors znów liderem sprzedaży aut

Koncern z Detroit po trzech latach znowu jest liderem sprzedaży aut

Publikacja: 21.01.2012 01:44

General Motors znów liderem sprzedaży aut

Foto: Bloomberg

Ponad 9 milionów samochodów sprzedanych w 2011 roku pozwoliło General Motors odzyskać pierwsze miejsce w rankingu producentów samochodów. Prezes GM Dan Akerson deklaruje jednak: nie interesuje mnie pozycja lidera za wszelką cenę. Dla mnie przede wszystkim liczy się zysk.

Amerykanie stracili pierwsze miejsce w 2008 r. na rzecz Toyoty, która utrzymała je przez dwa następne lata. Ale 2011 nie był zwyczajnym rokiem na rynku motoryzacyjnym: Japończycy mieli przerwę w produkcji z powodu tragicznego w skutkach trzęsienia ziemi, a potem powodzi w Tajlandii.

Wielka zmiana

Jednak wyniki za 2011 rok pokazują, że GM,  który w ciągu kilku miesięcy 2009 roku  z trudem wyszedł z bankructwa, to już zupełnie inna firma. Sprzedaje teraz auta, które są konkurencyjne we wszystkich segmentach rynku, a klienci chcą je kupować.

Przy tym koncern odszedł od wcześniejszej polityki gigantycznych zniżek i zachęt dla klientów flotowych. Naturalnie firmie z Detroit pomogła także sytuacja na rodzimym rynku, bo gospodarka amerykańska wychodzi z kryzysu, a konsumenci, którzy odkładali sprzedaż aut w latach 2009 – 2010, teraz  postanowili odwiedzić dilerów. I do przeszłości odeszło powiedzenie prezydenta Baracka Obamy, który kiedy dowiedział się o kłopotach GM, zapytał: a dlaczego oni nie mogą produkować corolli?

Teraz współpracownicy prezydenta przyznają, że nie sądzili, by GM był w stanie odzyskać pozycję lidera tak szybko. I pomimo że z kwoty 50 mld dol., jakie GM otrzymał z funduszu ratunkowego, nie wszystkie pieniądze zostały zwrócone, to mało kto pamięta, że dwa lata temu złośliwie nazywano tę firmę Government Motors.

Konkurencja nie śpi

Zdaniem analityków znacznie trudniej, niż odzyskać pozycję lidera, będzie ją teraz utrzymać. Tym bardziej że nie tylko Toyota wyraźnie zwiększyła produkcję pod koniec roku, ale Amerykanów konsekwentnie dogania niemiecki Volkswagen. W liczbę 8,45 mln aut, jakie sprzedał w 2011 r., wliczony jest wynik Porsche, który znalazł nabywców na 250 tys. aut. Jeśli w tym roku okaże się, że jednak niemieckim firmom nie uda się połączyć, wynik VW trochę się pogorszy. Niemniej jednak koncern z Wolfsburga zapowiada, że w roku 2018, a być może nawet wcześniej, znajdzie się na czele rankingu.

Ale i Toyota nie daje za wygraną.  Na ten rok jej plany wynoszą 8,48 mln sprzedaży, ok. 9 mln zaś to wynik planowany na rok 2013. Akio Toyoda, prezes koncernu, chce to osiągnąć dzięki nowym fabrykom w Brazylii i w Chinach.

Ale Amerykanie znaleźli sposób na Japończyków i mają już swoją corollę. To Chevrolet Cruze, auto, które najprawdopodobniej w niedługim czasie będzie produkowane w fabryce GM w Gliwicach. W ubiegłym roku GM sprzedał ponad milion cruzów, a auto to okazało się bestsellerem na wymagającym rynku amerykańskim. Cruze jest dzisiaj sprzedawany w trzech wersjach i przygotowywane są kolejne dwie.

Kolejnym hitem rynkowym jest sprzedawany w Chinach minivan sunshine, który wydatnie dołożył się do tego, że GM w tym kraju utrzymał pozycję lidera, sprzedając 2,547 mln aut. Sunshine jest produkowany przez joint venture GM SAIC w Wulingu.

W Polsce też sukces

W ubiegłym roku Chevrolet uzyskał też najlepszy wynik w historii obecności tej marki w Polsce – sprzedał prawie 7,7 tys. aut. To o blisko jedną czwartą więcej niż rok wcześniej. Zarazem powiększył swój udział w rynku z 1,97 do 2,79 proc. Sukces jest tym większy, że marka od niedawna nastawiała się na klientów indywidualnych i dopiero zaczęła zwiększać obecność we flotach.

Duża dynamika sprzedaży jest także rezultatem odnowienia gamy modeli: w ubiegłym roku na rynek trafił rodzinny van orlando, ponadto do sprzedaży weszło miejskie aveo w dwóch wersjach: hatchback i sedan, a także wersja hatchback kompaktowego cruze oraz nowa captiva i sportowe camaro.

Obecne wyniki to kontynuacja dobrej passy sprzed roku. Importer marki – Chevrolet Poland – sprzedał w 2010 roku 6170 aut, o przeszło 8 proc. (ponad 470 sztuk) więcej niż w roku 2009. Z kolei na obecny rok, mimo kryzysu i prognozowanego spadku całego polskiego rynku, firma zapowiada kolejny wzrost.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorów

d.walewska@rp.pl

,

a.wozniak@rp.pl

Ponad 9 milionów samochodów sprzedanych w 2011 roku pozwoliło General Motors odzyskać pierwsze miejsce w rankingu producentów samochodów. Prezes GM Dan Akerson deklaruje jednak: nie interesuje mnie pozycja lidera za wszelką cenę. Dla mnie przede wszystkim liczy się zysk.

Amerykanie stracili pierwsze miejsce w 2008 r. na rzecz Toyoty, która utrzymała je przez dwa następne lata. Ale 2011 nie był zwyczajnym rokiem na rynku motoryzacyjnym: Japończycy mieli przerwę w produkcji z powodu tragicznego w skutkach trzęsienia ziemi, a potem powodzi w Tajlandii.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca