Wi­ce­pre­mier Igor Sie­czin za­pro­po­no­wał Wła­di­mi­ro­wi Pu­ti­no­wi re­zy­gna­cję z prze­tar­gu na sprze­daż pa­kie­tu blo­ku­ją­ce­go (25 proc.) w spół­ce por­to­wej No­wo­ro­syj­ski Mor­ski Port Han­dlo­wy (NMPH). Te­raz 20 proc. na­le­ży do Skar­bu Pań­stwa, a ko­lej­ne pięć do pań­stwo­wych ko­lei. We­dług przy­ję­te­go przez rząd pla­nu pry­wa­ty­za­cyj­ne­go na ten rok pa­kiet 25 proc. NMPH miał zo­stać wy­sta­wio­ny na prze­targ.

2,3 mld dolarów jest wart trzeci pod względem wielkości przeładunków port europejski w Noworosyjsku nad Morzem Czarnym

Sie­czin pro­po­nu­je sprze­dać rzą­do­wy pa­kiet kon­cer­no­wi pań­stwo­we­mu Ro­snieft. Ce­nę ak­cji miał­by usta­lić nie­za­leżny au­dy­tor. NMPH to bar­dzo ła­ko­my ką­sek. No­wo­ro­syjsk nad Mo­rzem Czar­nym zaj­mu­je pierw­sze miej­sce w Ro­sji i trze­cie w Eu­ro­pie pod wzglę­dem wiel­ko­ści prze­ła­dun­ków. W 2010 r. prze­ła­do­wa­no tu­taj 133 mln ton ro­py i jej pro­duk­tów. Po III kwar­ta­łach 2011 r. war­tość prze­ła­dun­ków się­gnę­ła 782 mln dol. Ak­cje por­tu są no­to­wa­ne na mo­skiew­skim par­kie­cie MMWB-RTS, a także w for­mie kwi­tów de­po­zy­to­wych (LSE) na gieł­dzie w Lon­dy­nie.

Pro­blem w tym, że pa­li­wo­wy kon­cern Ro­snieft nie ma żad­ne­go do­świad­cze­nia w za­rzą­dza­niu por­tami. Ma je na­to­miast głów­ny do­tąd chętny na rzą­do­wy pa­kiet – gru­pa Sum­ma 43-let­nie­go biz­nes­me­na z Da­ge­sta­nu Zi­ja­wu­di­na Mo­ho­me­to­wa. W 2010 r. Sum­ma sta­ła się współ­wła­ści­cie­lem (ra­zem z pań­stwo­wym Trans­neftem) 50,1 proc. ak­cji por­tu. A w ubie­głym ro­ku wy­gra­ła prze­targ na bu­do­wę i za­rzą­dza­nie ter­mi­na­lem pa­li­wo­wym w Rot­ter­da­mie.

Ter­mi­nal w Rot­ter­da­mie ma kosz­to­wać ok. 250 – 300 mln dol. Ro­syj­scy ana­li­ty­cy uwa­ża­ją, że stra­te­gia gru­py Sum­ma to utwo­rze­nie „pły­wa­ją­ce­go ru­ro­cią­gu" mię­dzy No­wo­ro­syj­skiem a Rot­ter­da­mem. Dziś i tak du­ża część prze­ła­do­wa­nej w Ro­sji ro­py pły­nie do ho­len­der­skie­go por­tu.