Boom na wielkie telewizory

Przed Euro 2012 i olimpiadą w Londynie Polacy kupują drogie odbiorniki

Publikacja: 27.02.2012 04:39

Mimo wysokiej ceny sprzedaż szybko rośnie

Mimo wysokiej ceny sprzedaż szybko rośnie

Foto: Rzeczpospolita

Producenci telewizorów nie mieli w ostatnich latach powodów do zadowolenia, bo ich sprze­daż praktycznie nie rosła. Jednak w 2011 r., mi­mo kiep­skie­go po­cząt­ku, osta­tecz­nie w uję­ciu war­to­ścio­wym zwiększyła się w po­rów­na­niu z 2010 r. o po­nad 6 proc. i to mi­mo spad­ku cen odbiorników.

Popyt na duże

Wy­ni­ki są znacz­nie lep­sze, je­śli cho­dzi o mo­de­le z naj­więk­szy­mi ekra­na­mi, mi­mo wciąż re­la­tyw­nie wy­so­kich cen. Pro­du­cen­ci ich po­wo­dze­nie tłu­ma­czą chę­cią oglą­da­nia fil­mów czy trans­mi­sji spor­to­wych na jak naj­więk­szym ekra­nie i w jak naj­lep­szej ja­ko­ści oraz z ro­sną­cą po­pu­lar­no­ścią kon­sol do gier.

Z sza­cun­ków fir­my Sam­sung, od kil­ku lat li­de­ra ryn­ku te­le­wi­zo­rów w Pol­sce, wy­ni­ka, że w 2011 r. ogó­łem sprze­daż mo­de­li LCD wzro­sła war­to­ścio­wo o 8 proc., ilo­ścio­wo zaś o 13 proc. Jed­nak w przy­pad­ku mo­de­li z ekra­nem o prze­kąt­nej co naj­mniej 46 ca­li był to wzrost, od­po­wied­nio, o 50 proc. oraz o 55 proc.

Ich udział w liczbie sprze­danych telewizorów wzrósł z 5 proc. w 2010 r. do 6 proc. w 2011 r., a war­to­ścio­wo z 12 do 17 proc.

Z ko­lei sprze­daż te­le­wi­zo­rów pla­zmo­wych ogó­łem spa­dła, jed­nak w przy­pad­ku mo­de­li z ekranem 50 – 55 ca­li wzrosła o 18 proc. war­to­ścio­wo oraz 30 proc. ilo­ścio­wo. Dla odbiorników więk­szych niż 56 ca­li wzrost w oby­dwu uję­ciach prze­kro­czył 50 proc.

– Ry­nek te­le­wi­zo­rów LCD o roz­mia­rze 46 ca­li i więk­szych w 2012 r. bę­dzie na­dal rósł, i to w stop­niu nie­co więk­szym niż w 2011 r. Po­la­cy po­lu­bi­li du­że te­le­wi­zo­ry i od dwóch lat ob­ser­wu­je­my ro­sną­ce za­in­te­re­so­wa­nie – mó­wi Grze­gorz Sta­nisz, se­nior pro­duct ma­na­ger Sam­sung Elec­tro­nics Pol­ska.

Bilet w promocji

In­ni pro­du­cen­ci tak­że za­uwa­ża­ją szyb­ko ro­sną­cą sprze­daż. – Po­rów­nu­jąc da­ne za li­sto­pad i gru­dzień 2010 r. i 2011 r., za­no­to­wa­li­śmy po­nad 15-krot­ny wzrost sprze­da­ży te­le­wi­zo­rów o du­żych prze­kąt­nych ekra­nu, zwłasz­cza 60-ca­lo­wych – mó­wi Do­ro­ta Se­we­ry­niak, rzecz­nik Sharp Pol­ska. – W 2010 r. mo­gli­śmy mó­wić o set­kach sztuk sprze­da­wa­nych co mie­siąc,  w 2011 r. zaś by­ły to już ty­sią­ce – do­da­je.

W przy­pad­ku tej fir­my jed­nym z po­wo­dów wzrostu sprzedaży są na pew­no zbli­ża­ją­ce się mi­strzo­stwa Eu­ro 2012. Sharp jest jed­nym z głów­nych part­ne­rów i zor­ga­ni­zo­wał już kil­ka pro­mo­cji, w któ­rych przy za­ku­pie du­że­go te­le­wi­zo­ra klient po speł­nie­niu okre­ślo­nych wa­run­ków mógł otrzy­mać bi­let na tę im­pre­zę.

Zresz­tą sport za­wsze był  jed­nym z po­wo­dów za­ku­pu du­że­go te­le­wi­zo­ra. Zwięk­szo­ne za­in­te­re­so­wa­nie za­uwa­ża tak­że Pa­na­so­nic, któ­ry bę­dzie spon­so­rem igrzysk olim­pij­skich w Lon­dy­nie. Jak po­da­je fir­ma, kon­su­men­ci chcą jak naj­in­ten­syw­niej uczest­ni­czyć w te­go ty­pu im­pre­zach i na bie­żą­co śle­dzić wy­ni­ki roz­gry­wek na naj­lep­szych od­bior­ni­kach, dla­te­go też na­tu­ral­ny wy­da­je się wzrost de­cy­zji za­ku­po­wych w tym wła­śnie seg­men­cie.

– Prze­wi­du­je­my wie­le atrak­cji zwią­za­nych z olim­pia­dą w Lon­dy­nie, po­cząw­szy od trans­mi­sji ce­re­mo­nii otwar­cia oraz roz­gry­wek w 3D na te­le­wi­zo­rach Pa­na­so­nic, po­przez apli­ka­cje mo­bil­ne, aż po pro­mo­cje pro­duk­to­we. Mo­że nie­któ­rym na­szym kon­su­men­tom uda się po­je­chać z na­mi na olim­pia­dę do Lon­dy­nu – mó­wi Ire­ne­usz Sma­ga, pre­zes Pa­na­so­nic w Pol­sce i kra­jach bał­tyc­kich.

Impuls dla rynku

Polacy na telewizory wydają ok. 1,5 mld dol. rocznie – wynika z danych firmy badawczej Euromonitor International. W tym roku nabywców ma znaleźć ok. 2,1 mln sztuk. Na całym świecie sprzedaż ma wynieść 254 mln sztuk, o 2 proc. więcej niż w 2011 r. – podaje firma DisplaySearch. Coraz więcej modeli jest wyposażonych w dostęp do Internetu.

Producenci telewizorów nie mieli w ostatnich latach powodów do zadowolenia, bo ich sprze­daż praktycznie nie rosła. Jednak w 2011 r., mi­mo kiep­skie­go po­cząt­ku, osta­tecz­nie w uję­ciu war­to­ścio­wym zwiększyła się w po­rów­na­niu z 2010 r. o po­nad 6 proc. i to mi­mo spad­ku cen odbiorników.

Popyt na duże

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?