Reklama

Boom na wielkie telewizory

Przed Euro 2012 i olimpiadą w Londynie Polacy kupują drogie odbiorniki

Publikacja: 27.02.2012 04:39

Mimo wysokiej ceny sprzedaż szybko rośnie

Mimo wysokiej ceny sprzedaż szybko rośnie

Foto: Rzeczpospolita

Producenci telewizorów nie mieli w ostatnich latach powodów do zadowolenia, bo ich sprze­daż praktycznie nie rosła. Jednak w 2011 r., mi­mo kiep­skie­go po­cząt­ku, osta­tecz­nie w uję­ciu war­to­ścio­wym zwiększyła się w po­rów­na­niu z 2010 r. o po­nad 6 proc. i to mi­mo spad­ku cen odbiorników.

Popyt na duże

Wy­ni­ki są znacz­nie lep­sze, je­śli cho­dzi o mo­de­le z naj­więk­szy­mi ekra­na­mi, mi­mo wciąż re­la­tyw­nie wy­so­kich cen. Pro­du­cen­ci ich po­wo­dze­nie tłu­ma­czą chę­cią oglą­da­nia fil­mów czy trans­mi­sji spor­to­wych na jak naj­więk­szym ekra­nie i w jak naj­lep­szej ja­ko­ści oraz z ro­sną­cą po­pu­lar­no­ścią kon­sol do gier.

Z sza­cun­ków fir­my Sam­sung, od kil­ku lat li­de­ra ryn­ku te­le­wi­zo­rów w Pol­sce, wy­ni­ka, że w 2011 r. ogó­łem sprze­daż mo­de­li LCD wzro­sła war­to­ścio­wo o 8 proc., ilo­ścio­wo zaś o 13 proc. Jed­nak w przy­pad­ku mo­de­li z ekra­nem o prze­kąt­nej co naj­mniej 46 ca­li był to wzrost, od­po­wied­nio, o 50 proc. oraz o 55 proc.

Ich udział w liczbie sprze­danych telewizorów wzrósł z 5 proc. w 2010 r. do 6 proc. w 2011 r., a war­to­ścio­wo z 12 do 17 proc.

Z ko­lei sprze­daż te­le­wi­zo­rów pla­zmo­wych ogó­łem spa­dła, jed­nak w przy­pad­ku mo­de­li z ekranem 50 – 55 ca­li wzrosła o 18 proc. war­to­ścio­wo oraz 30 proc. ilo­ścio­wo. Dla odbiorników więk­szych niż 56 ca­li wzrost w oby­dwu uję­ciach prze­kro­czył 50 proc.

Reklama
Reklama

– Ry­nek te­le­wi­zo­rów LCD o roz­mia­rze 46 ca­li i więk­szych w 2012 r. bę­dzie na­dal rósł, i to w stop­niu nie­co więk­szym niż w 2011 r. Po­la­cy po­lu­bi­li du­że te­le­wi­zo­ry i od dwóch lat ob­ser­wu­je­my ro­sną­ce za­in­te­re­so­wa­nie – mó­wi Grze­gorz Sta­nisz, se­nior pro­duct ma­na­ger Sam­sung Elec­tro­nics Pol­ska.

Bilet w promocji

In­ni pro­du­cen­ci tak­że za­uwa­ża­ją szyb­ko ro­sną­cą sprze­daż. – Po­rów­nu­jąc da­ne za li­sto­pad i gru­dzień 2010 r. i 2011 r., za­no­to­wa­li­śmy po­nad 15-krot­ny wzrost sprze­da­ży te­le­wi­zo­rów o du­żych prze­kąt­nych ekra­nu, zwłasz­cza 60-ca­lo­wych – mó­wi Do­ro­ta Se­we­ry­niak, rzecz­nik Sharp Pol­ska. – W 2010 r. mo­gli­śmy mó­wić o set­kach sztuk sprze­da­wa­nych co mie­siąc,  w 2011 r. zaś by­ły to już ty­sią­ce – do­da­je.

W przy­pad­ku tej fir­my jed­nym z po­wo­dów wzrostu sprzedaży są na pew­no zbli­ża­ją­ce się mi­strzo­stwa Eu­ro 2012. Sharp jest jed­nym z głów­nych part­ne­rów i zor­ga­ni­zo­wał już kil­ka pro­mo­cji, w któ­rych przy za­ku­pie du­że­go te­le­wi­zo­ra klient po speł­nie­niu okre­ślo­nych wa­run­ków mógł otrzy­mać bi­let na tę im­pre­zę.

Zresz­tą sport za­wsze był  jed­nym z po­wo­dów za­ku­pu du­że­go te­le­wi­zo­ra. Zwięk­szo­ne za­in­te­re­so­wa­nie za­uwa­ża tak­że Pa­na­so­nic, któ­ry bę­dzie spon­so­rem igrzysk olim­pij­skich w Lon­dy­nie. Jak po­da­je fir­ma, kon­su­men­ci chcą jak naj­in­ten­syw­niej uczest­ni­czyć w te­go ty­pu im­pre­zach i na bie­żą­co śle­dzić wy­ni­ki roz­gry­wek na naj­lep­szych od­bior­ni­kach, dla­te­go też na­tu­ral­ny wy­da­je się wzrost de­cy­zji za­ku­po­wych w tym wła­śnie seg­men­cie.

– Prze­wi­du­je­my wie­le atrak­cji zwią­za­nych z olim­pia­dą w Lon­dy­nie, po­cząw­szy od trans­mi­sji ce­re­mo­nii otwar­cia oraz roz­gry­wek w 3D na te­le­wi­zo­rach Pa­na­so­nic, po­przez apli­ka­cje mo­bil­ne, aż po pro­mo­cje pro­duk­to­we. Mo­że nie­któ­rym na­szym kon­su­men­tom uda się po­je­chać z na­mi na olim­pia­dę do Lon­dy­nu – mó­wi Ire­ne­usz Sma­ga, pre­zes Pa­na­so­nic w Pol­sce i kra­jach bał­tyc­kich.

Impuls dla rynku

Reklama
Reklama

Polacy na telewizory wydają ok. 1,5 mld dol. rocznie – wynika z danych firmy badawczej Euromonitor International. W tym roku nabywców ma znaleźć ok. 2,1 mln sztuk. Na całym świecie sprzedaż ma wynieść 254 mln sztuk, o 2 proc. więcej niż w 2011 r. – podaje firma DisplaySearch. Coraz więcej modeli jest wyposażonych w dostęp do Internetu.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama