Polska liderem w sieci

W tym ro­ku ry­nek zy­ska na wartości 24 proc. wo­bec eu­ro­pej­skiej śred­niej 16,1 proc. E­-skle­py otwie­ra­ją w Polsce ko­lej­ne fir­my, 7 marca zro­bi to Za­ra – do­wie­dzia­ła się „Rz”. Kupujących w sieci Polaków szybko przybywa. Jest ich już ok. 13 milionów

Publikacja: 06.03.2012 01:47

Polska liderem w sieci

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Za­ku­py w sie­ci to od kil­ku lat naj­szyb­ciej ro­sną­ca część ryn­ku han­dlo­we­go. We­dług naj­now­sze­go ra­por­tu bry­tyj­skiej fir­my Kel­koo w tym ro­ku Po­la­cy w sie­ci wy­da­dzą już 5,6 mld eu­ro, 24 proc. wię­cej niż w 2011 r. – To naj­szyb­sze tem­po wzro­stu w Eu­ro­pie, gdzie ry­nek ma zy­ski­wać śred­nio 16,1 proc. – twier­dzą ana­li­ty­cy z fir­my.

Kel­koo po­da­je, że w 2011 r. udział han­dlu in­ter­ne­to­we­go w sprze­da­ży de­ta­licz­nej wy­no­sił 3,1 proc., a w tym ro­ku ma to być już 3,8 proc. Jed­nak pod wzglę­dem war­to­ści e­-za­ku­pów wciąż je­ste­śmy da­le­ko, zwłasz­cza za ta­ki­mi kra­ja­mi jak Wiel­ka Bry­ta­nia i Niem­cy. Ogó­łem, jak po­da­je For­re­ster Re­se­arch, han­del in­ter­ne­to­wy w 17 kra­jach UE wart był w 2011 r. 96,7 mld eu­ro, a w 2016 r. bę­dzie to kwo­ta 172 mld eu­ro. – Wte­dy w Wiel­kiej Bry­ta­nii In­ter­net bę­dzie od­po­wia­dał za po­nad 14 proc. sprze­da­ży de­ta­licz­nej, a w Niem­czech je­go udział prze­kro­czy 10 proc. – mó­wi Mar­tin Gill, ana­li­tyk z For­re­ster Re­se­arch. Jed­nak w Pol­sce tak­że szyb­ko nad­ra­bia­my dy­stans do naj­więk­szych ryn­ków. Już ok. 70 proc. Po­la­ków ko­rzy­sta­ją­cych z In­ter­ne­tu przy­naj­mniej raz zro­bi­ło w ten spo­sób za­ku­py.

Jak do­wie­dzia­ła się „Rz", na 7 mar­ca za­pla­no­wa­ny jest w na­szym kra­ju start e­-skle­pu zna­nej na ca­łym świe­cie hisz­pań­skiej mar­ki Za­ra. In­for­ma­cję po­twier­dzi­ło nam pol­skie biu­ro kon­cer­nu In­di­tex, do któ­re­go na­le­ży mar­ka. Za­ra jest jed­ną z naj­po­pu­lar­niej­szych ma­rek odzie­żo­wych w Pol­sce i naj­więk­szą pod wzglę­dem sie­ci sprze­da­ży na świe­cie. Jed­nak aku­rat na tym ryn­ku li­de­rzy do­syć opor­nie od­kry­wa­ją po­ten­cjał e­-han­dlu. Skle­pu in­ter­ne­to­we­go w Pol­sce nie ma wciąż szwedz­ki H&M, któ­ry ana­li­zu­je ta­ką opcję. Po­dob­nie kra­jo­we Re­se­rved. – Roz­wa­ża­my otwo­rze­nie ta­kie­go skle­pu – mó­wi Ka­ta­rzy­na Ma­kow­ska ze spół­ki LPP, do któ­re­j na­le­ży ta mar­ka. W przy­pad­ku in­nych ma­rek gru­py, jak Cropp i Ho­use, skle­py już dzia­ła­ją.

– Wi­dzi­my po­ten­cjał te­go ka­na­łu sprze­da­ży tak­że dla in­nych ma­rek z na­szej gru­py, rów­nież z seg­men­tu odzie­ży – mó­wi Mi­chał Grom, pre­zes seg­men­tu e­-com­mer­ce w NFI Em­pik Me­dia & Fa­shion, któ­ry pro­wa­dzi sie­ci m.in. Al­do, Ri­ver Is­land, Esprit. Na­le­żą­cy do gru­py in­ter­ne­to­wy sklep Em­pik jest jed­nym z li­de­rów bran­ży, w li­sto­pa­dzie gru­pa wy­star­to­wa­ła tak­że z e­-skle­pem mar­ki Smyk.

Odzież w sprze­da­ży elek­tro­nicz­nej sys­te­ma­tycz­nie zy­sku­je na zna­cze­niu, od­po­wia­da­jąc za nie­mal 8 proc. za­ku­pów. Jed­nak naj­więk­sze ka­te­go­rie to wciąż sprzęt elek­tro­nicz­ny oraz me­ble i ak­ce­so­ria do wy­po­sa­że­nia wnętrz, w któ­rych przy­pad­ku udział e-handlu prze­kra­cza 20 proc.

Żyw­ność to je­dy­nie 3,5 proc., ale w tym przy­pad­ku na­le­ży się spo­dzie­wać bły­ska­wicz­ne­go wzro­stu. E­-skle­py ma­ją już sie­ci Al­ma, Bo­mi, Piotr i Pa­weł, Au­chan czy E.Lec­lerc. W pierw­szym pół­ro­czu 2012 r. ma wy­star­to­wać z nim tak­że Te­sco. Jak po­da­je w ra­por­cie Kel­koo, tak­że Car­re­fo­ur pra­cu­je nad po­dob­nym pro­jek­tem. We­dług fir­my klient za­ma­wiał­by to­war w sie­ci, po czym wy­bie­rał­by tra­dy­cyj­ny sklep, w któ­rym mógł­by to­war ode­brać lub wy­brać opcję do­sta­wy do do­mu.

– Pro­wa­dzi­my sprze­daż nie­któ­rych pro­duk­tów z czę­ści skle­pów na ser­wi­sie Al­le­gro. Na­to­miast je­śli cho­dzi o ty­po­wy e­-sklep, to w tej chwi­li ta­kich pla­nów nie ma­my – mó­wi Ma­ria Cie­śli­kow­ska, rzecz­nik Car­re­fo­ur Pol­ska.

Za­ku­py w sie­ci to od kil­ku lat naj­szyb­ciej ro­sną­ca część ryn­ku han­dlo­we­go. We­dług naj­now­sze­go ra­por­tu bry­tyj­skiej fir­my Kel­koo w tym ro­ku Po­la­cy w sie­ci wy­da­dzą już 5,6 mld eu­ro, 24 proc. wię­cej niż w 2011 r. – To naj­szyb­sze tem­po wzro­stu w Eu­ro­pie, gdzie ry­nek ma zy­ski­wać śred­nio 16,1 proc. – twier­dzą ana­li­ty­cy z fir­my.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?