Polska liderem w sieci

W tym ro­ku ry­nek zy­ska na wartości 24 proc. wo­bec eu­ro­pej­skiej śred­niej 16,1 proc. E­-skle­py otwie­ra­ją w Polsce ko­lej­ne fir­my, 7 marca zro­bi to Za­ra – do­wie­dzia­ła się „Rz”. Kupujących w sieci Polaków szybko przybywa. Jest ich już ok. 13 milionów

Publikacja: 06.03.2012 01:47

Polska liderem w sieci

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Za­ku­py w sie­ci to od kil­ku lat naj­szyb­ciej ro­sną­ca część ryn­ku han­dlo­we­go. We­dług naj­now­sze­go ra­por­tu bry­tyj­skiej fir­my Kel­koo w tym ro­ku Po­la­cy w sie­ci wy­da­dzą już 5,6 mld eu­ro, 24 proc. wię­cej niż w 2011 r. – To naj­szyb­sze tem­po wzro­stu w Eu­ro­pie, gdzie ry­nek ma zy­ski­wać śred­nio 16,1 proc. – twier­dzą ana­li­ty­cy z fir­my.

Kel­koo po­da­je, że w 2011 r. udział han­dlu in­ter­ne­to­we­go w sprze­da­ży de­ta­licz­nej wy­no­sił 3,1 proc., a w tym ro­ku ma to być już 3,8 proc. Jed­nak pod wzglę­dem war­to­ści e­-za­ku­pów wciąż je­ste­śmy da­le­ko, zwłasz­cza za ta­ki­mi kra­ja­mi jak Wiel­ka Bry­ta­nia i Niem­cy. Ogó­łem, jak po­da­je For­re­ster Re­se­arch, han­del in­ter­ne­to­wy w 17 kra­jach UE wart był w 2011 r. 96,7 mld eu­ro, a w 2016 r. bę­dzie to kwo­ta 172 mld eu­ro. – Wte­dy w Wiel­kiej Bry­ta­nii In­ter­net bę­dzie od­po­wia­dał za po­nad 14 proc. sprze­da­ży de­ta­licz­nej, a w Niem­czech je­go udział prze­kro­czy 10 proc. – mó­wi Mar­tin Gill, ana­li­tyk z For­re­ster Re­se­arch. Jed­nak w Pol­sce tak­że szyb­ko nad­ra­bia­my dy­stans do naj­więk­szych ryn­ków. Już ok. 70 proc. Po­la­ków ko­rzy­sta­ją­cych z In­ter­ne­tu przy­naj­mniej raz zro­bi­ło w ten spo­sób za­ku­py.

Jak do­wie­dzia­ła się „Rz", na 7 mar­ca za­pla­no­wa­ny jest w na­szym kra­ju start e­-skle­pu zna­nej na ca­łym świe­cie hisz­pań­skiej mar­ki Za­ra. In­for­ma­cję po­twier­dzi­ło nam pol­skie biu­ro kon­cer­nu In­di­tex, do któ­re­go na­le­ży mar­ka. Za­ra jest jed­ną z naj­po­pu­lar­niej­szych ma­rek odzie­żo­wych w Pol­sce i naj­więk­szą pod wzglę­dem sie­ci sprze­da­ży na świe­cie. Jed­nak aku­rat na tym ryn­ku li­de­rzy do­syć opor­nie od­kry­wa­ją po­ten­cjał e­-han­dlu. Skle­pu in­ter­ne­to­we­go w Pol­sce nie ma wciąż szwedz­ki H&M, któ­ry ana­li­zu­je ta­ką opcję. Po­dob­nie kra­jo­we Re­se­rved. – Roz­wa­ża­my otwo­rze­nie ta­kie­go skle­pu – mó­wi Ka­ta­rzy­na Ma­kow­ska ze spół­ki LPP, do któ­re­j na­le­ży ta mar­ka. W przy­pad­ku in­nych ma­rek gru­py, jak Cropp i Ho­use, skle­py już dzia­ła­ją.

– Wi­dzi­my po­ten­cjał te­go ka­na­łu sprze­da­ży tak­że dla in­nych ma­rek z na­szej gru­py, rów­nież z seg­men­tu odzie­ży – mó­wi Mi­chał Grom, pre­zes seg­men­tu e­-com­mer­ce w NFI Em­pik Me­dia & Fa­shion, któ­ry pro­wa­dzi sie­ci m.in. Al­do, Ri­ver Is­land, Esprit. Na­le­żą­cy do gru­py in­ter­ne­to­wy sklep Em­pik jest jed­nym z li­de­rów bran­ży, w li­sto­pa­dzie gru­pa wy­star­to­wa­ła tak­że z e­-skle­pem mar­ki Smyk.

Odzież w sprze­da­ży elek­tro­nicz­nej sys­te­ma­tycz­nie zy­sku­je na zna­cze­niu, od­po­wia­da­jąc za nie­mal 8 proc. za­ku­pów. Jed­nak naj­więk­sze ka­te­go­rie to wciąż sprzęt elek­tro­nicz­ny oraz me­ble i ak­ce­so­ria do wy­po­sa­że­nia wnętrz, w któ­rych przy­pad­ku udział e-handlu prze­kra­cza 20 proc.

Żyw­ność to je­dy­nie 3,5 proc., ale w tym przy­pad­ku na­le­ży się spo­dzie­wać bły­ska­wicz­ne­go wzro­stu. E­-skle­py ma­ją już sie­ci Al­ma, Bo­mi, Piotr i Pa­weł, Au­chan czy E.Lec­lerc. W pierw­szym pół­ro­czu 2012 r. ma wy­star­to­wać z nim tak­że Te­sco. Jak po­da­je w ra­por­cie Kel­koo, tak­że Car­re­fo­ur pra­cu­je nad po­dob­nym pro­jek­tem. We­dług fir­my klient za­ma­wiał­by to­war w sie­ci, po czym wy­bie­rał­by tra­dy­cyj­ny sklep, w któ­rym mógł­by to­war ode­brać lub wy­brać opcję do­sta­wy do do­mu.

– Pro­wa­dzi­my sprze­daż nie­któ­rych pro­duk­tów z czę­ści skle­pów na ser­wi­sie Al­le­gro. Na­to­miast je­śli cho­dzi o ty­po­wy e­-sklep, to w tej chwi­li ta­kich pla­nów nie ma­my – mó­wi Ma­ria Cie­śli­kow­ska, rzecz­nik Car­re­fo­ur Pol­ska.

Za­ku­py w sie­ci to od kil­ku lat naj­szyb­ciej ro­sną­ca część ryn­ku han­dlo­we­go. We­dług naj­now­sze­go ra­por­tu bry­tyj­skiej fir­my Kel­koo w tym ro­ku Po­la­cy w sie­ci wy­da­dzą już 5,6 mld eu­ro, 24 proc. wię­cej niż w 2011 r. – To naj­szyb­sze tem­po wzro­stu w Eu­ro­pie, gdzie ry­nek ma zy­ski­wać śred­nio 16,1 proc. – twier­dzą ana­li­ty­cy z fir­my.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Za oglądanie świątecznych dekoracji w Zakopanem będzie trzeba zapłacić. Mieszkańcy oburzeni
Biznes
Oligarchowie walczą w Londynie o Norylski Nikiel. Dwóch się kłóci, trzeci przygląda
Biznes
Burza w Sejmie podczas debaty nad systemem kaucyjnym. Wraca październik 2025 r.
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Bitcoin na rekordowym poziomie
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Polska walczy o pieniądze z Unii Europejskiej dla zbrojeniówki
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką