Zakupy w sieci to od kilku lat najszybciej rosnąca część rynku handlowego. Według najnowszego raportu brytyjskiej firmy Kelkoo w tym roku Polacy w sieci wydadzą już 5,6 mld euro, 24 proc. więcej niż w 2011 r. – To najszybsze tempo wzrostu w Europie, gdzie rynek ma zyskiwać średnio 16,1 proc. – twierdzą analitycy z firmy.
Kelkoo podaje, że w 2011 r. udział handlu internetowego w sprzedaży detalicznej wynosił 3,1 proc., a w tym roku ma to być już 3,8 proc. Jednak pod względem wartości e-zakupów wciąż jesteśmy daleko, zwłaszcza za takimi krajami jak Wielka Brytania i Niemcy. Ogółem, jak podaje Forrester Research, handel internetowy w 17 krajach UE wart był w 2011 r. 96,7 mld euro, a w 2016 r. będzie to kwota 172 mld euro. – Wtedy w Wielkiej Brytanii Internet będzie odpowiadał za ponad 14 proc. sprzedaży detalicznej, a w Niemczech jego udział przekroczy 10 proc. – mówi Martin Gill, analityk z Forrester Research. Jednak w Polsce także szybko nadrabiamy dystans do największych rynków. Już ok. 70 proc. Polaków korzystających z Internetu przynajmniej raz zrobiło w ten sposób zakupy.
Jak dowiedziała się „Rz", na 7 marca zaplanowany jest w naszym kraju start e-sklepu znanej na całym świecie hiszpańskiej marki Zara. Informację potwierdziło nam polskie biuro koncernu Inditex, do którego należy marka. Zara jest jedną z najpopularniejszych marek odzieżowych w Polsce i największą pod względem sieci sprzedaży na świecie. Jednak akurat na tym rynku liderzy dosyć opornie odkrywają potencjał e-handlu. Sklepu internetowego w Polsce nie ma wciąż szwedzki H&M, który analizuje taką opcję. Podobnie krajowe Reserved. – Rozważamy otworzenie takiego sklepu – mówi Katarzyna Makowska ze spółki LPP, do której należy ta marka. W przypadku innych marek grupy, jak Cropp i House, sklepy już działają.
– Widzimy potencjał tego kanału sprzedaży także dla innych marek z naszej grupy, również z segmentu odzieży – mówi Michał Grom, prezes segmentu e-commerce w NFI Empik Media & Fashion, który prowadzi sieci m.in. Aldo, River Island, Esprit. Należący do grupy internetowy sklep Empik jest jednym z liderów branży, w listopadzie grupa wystartowała także z e-sklepem marki Smyk.
Odzież w sprzedaży elektronicznej systematycznie zyskuje na znaczeniu, odpowiadając za niemal 8 proc. zakupów. Jednak największe kategorie to wciąż sprzęt elektroniczny oraz meble i akcesoria do wyposażenia wnętrz, w których przypadku udział e-handlu przekracza 20 proc.