T-Mobile zaczyna spór o hot spoty w Polsce

Darmowe sieci wifi znikną – przewiduje prezes T-Mobile w Polsce. Teza ma wielu przeciwników. Co za nią stoi?

Publikacja: 10.03.2012 12:39

T-Mobile zaczyna spór o hot spoty w Polsce

Foto: Fotorzepa

- Za 5-6 lat w Polsce nie będzie już darmowych sieci Wi-Fi z dostępem do Internetu  –  mówił  Mirosław Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej podczas prezentacji komunikatora Freeyah. Argumentował, że zmianę tę wymusi rynek, czyli konsumenci.  – Ceny będą tak niskie, że nikt nie będzie miał potrzeby, aby przełączać się na Wi-Fi  – mówił prezes T-Mobile w Polsce.

Ta  wizja dla wielu przedsiębiorców – właścicieli restauracji, kawiarni, czy hoteli - oznaczałaby utratę jednego ze sposobów, w jaki przyciągają dziś konsumentów swoich podstawowych towarów i usług. Według szacunków jednego z operatorów takich miejsc jest w Polsce przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy.

Audytel: sieci komórkowe nie zastąpią WiFi

Na szczęście dla nich, z opinią prezesa PTC nie wszyscy się zgadzają.  -  Podstawowym czynnikiem, który motywuje użytkownika do wyboru danej technologii bezprzewodowej jest przepustowość. W praktycznych zastosowaniach sieci WiFi oferują i będą oferowały większą przepustowość niż sieci komórkowe  – mówi Grzegorz Bernatek, analityk firmy doradczej Audytel.

- Warto także dodać, że rozwiązania mini stacji bazowych - femto-cell – w najbliższych latach nie mają szans na komercyjne upowszechnienie. Operatorzy komórkowi nie mają więc skutecznego orężu w ręku do walki z technologiami lokalnych sieci bezprzewodowych – dodaje Bernatek.

Zgadza się on wprawdzie, że ceny transmisji danych spadły i jeszcze spadną, ale – uważa - nie wszyscy będą chcieli płacić za usługi operatorom. - Wtedy obecność bezpłatnej sieci WiFi dodatkowo zachęci do skorzystania – przykładowo - z danej restauracji lub hotelu – mówi Bernatek.

Dodaje, że Wifi jest standardem w komputerach przenośnych, w przeciwieństwie do modemów komórkowych.  - W przypadku smartfonów i w ich podstawowych zastosowaniach (obsługa poczty e-mail, przeglądanie stron WWW) możemy się spodziewać, że użytkownicy korzystający coraz częściej z ryczałtów na usługi transmisji danych przestaną zwracać uwagę na bezpłatne punkty dostępowe. Póki co nie są oni jednakże podstawową grupą docelową dla hot-spotów – mówi Bernatek.

TP: Wifi może tracić na znaczeniu, ale ...

Po tej samej stronie barykady co Bernatek stanęła także Telekomunikacja Polska, właściciel sieci Orange.  - PTC jest firmą całkowicie zorientowaną mobilnie, więc jej punkt widzenia jest inny niż Grupy TP, która oferuje pełną gamę usług telekomunikacyjnych. Naszym zdaniem WiFi może stopniowo tracić na znaczeniu, ale z drugiej strony postawiony na dostępie światłowodowym będzie zawsze dawał klientowi większą stabilność i  rzeczywistą szybkość niż LTE, a ponadto nie będzie miał limitu transferu, co jest i będzie standardem w mobilnym dostępie – mówi Wojciech Jabczyński, rzecznik grupy TP.

Zarobić na hot-spotach

- Nie zgodziłbym się z tym, że nie będzie darmowych sieci Wi-Fi – mówi Karol Wieczorek z biura prasowego Netii.  Z drugiej strony nie wyklucza on, że dla wielu przedsiębiorstw udostępnianie dobrej jakości dostępu do internetu może być orężem w walce o klientów.

Stacjonarny operator od dwóch tygodni jest partnerem międzynarodowej społeczności Wifi Fon. Podczas targów w Barcelonie pokazała swoje urządzenie dostępowe - Netia Spot. Jego posiadacze mogą dzielić się niewykorzystywaną częścią pasma z innymi uczestnikami społeczności FON, uzyskując dostęp do ponad 5 mln hot spotów na świecie, z czego 100 tys. jest w Polsce. Korzyści odnoszą tu obie strony: Netia ma nadzieję przyciągnąć klientów Netia Spota, a ci zaoszczędzą na nadal drogim roamingu transmisji danych.

Czy w ogniu kontropinii branży teza prezesa PTC przetrwa? Niewykluczone, że to sposób szefa T-Mobile w Polsce na promocję inicjatywy grupy Deutsche Telekom. Operator prowadzi już sieć płatnych hot-spotów. Dla przykładu użytkownicy w USA płacą za możliwość korzystania z nich blisko 10 dolarów. Na liście lokalizacji hot spotów DT jest wiele miejsc w Europie, ale póki co nie ma w nich Polski.

- Za 5-6 lat w Polsce nie będzie już darmowych sieci Wi-Fi z dostępem do Internetu  –  mówił  Mirosław Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej podczas prezentacji komunikatora Freeyah. Argumentował, że zmianę tę wymusi rynek, czyli konsumenci.  – Ceny będą tak niskie, że nikt nie będzie miał potrzeby, aby przełączać się na Wi-Fi  – mówił prezes T-Mobile w Polsce.

Ta  wizja dla wielu przedsiębiorców – właścicieli restauracji, kawiarni, czy hoteli - oznaczałaby utratę jednego ze sposobów, w jaki przyciągają dziś konsumentów swoich podstawowych towarów i usług. Według szacunków jednego z operatorów takich miejsc jest w Polsce przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca