- Za 5-6 lat w Polsce nie będzie już darmowych sieci Wi-Fi z dostępem do Internetu – mówił Mirosław Rakowski, prezes Polskiej Telefonii Cyfrowej podczas prezentacji komunikatora Freeyah. Argumentował, że zmianę tę wymusi rynek, czyli konsumenci. – Ceny będą tak niskie, że nikt nie będzie miał potrzeby, aby przełączać się na Wi-Fi – mówił prezes T-Mobile w Polsce.
Ta wizja dla wielu przedsiębiorców – właścicieli restauracji, kawiarni, czy hoteli - oznaczałaby utratę jednego ze sposobów, w jaki przyciągają dziś konsumentów swoich podstawowych towarów i usług. Według szacunków jednego z operatorów takich miejsc jest w Polsce przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy.
Audytel: sieci komórkowe nie zastąpią WiFi
Na szczęście dla nich, z opinią prezesa PTC nie wszyscy się zgadzają. - Podstawowym czynnikiem, który motywuje użytkownika do wyboru danej technologii bezprzewodowej jest przepustowość. W praktycznych zastosowaniach sieci WiFi oferują i będą oferowały większą przepustowość niż sieci komórkowe – mówi Grzegorz Bernatek, analityk firmy doradczej Audytel.
- Warto także dodać, że rozwiązania mini stacji bazowych - femto-cell – w najbliższych latach nie mają szans na komercyjne upowszechnienie. Operatorzy komórkowi nie mają więc skutecznego orężu w ręku do walki z technologiami lokalnych sieci bezprzewodowych – dodaje Bernatek.
Zgadza się on wprawdzie, że ceny transmisji danych spadły i jeszcze spadną, ale – uważa - nie wszyscy będą chcieli płacić za usługi operatorom. - Wtedy obecność bezpłatnej sieci WiFi dodatkowo zachęci do skorzystania – przykładowo - z danej restauracji lub hotelu – mówi Bernatek.