Trudny czas dla rynku motocykli

W styczniu i lutym liczba rejestracji zmalała w porównaniu z 2011 r. o ponad 13 proc.

Publikacja: 22.03.2012 20:03

Ducati Monster 1100Evo

Ducati Monster 1100Evo

Foto: Bloomberg

Nowy rok na rynku jednośladów zaczął się źle. Jak podał skupiający importerów Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzedaż motocykli w okresie styczeń-luty2012 r. spadła rok do roku o przeszło 13 proc. Liczba rejestrowanych nowych maszyn skurczyła się co prawda w niewielkim stopniu – w porównaniu z pierwszymi dwoma miesiącami ubiegłego roku zaledwie 1,3 proc. Za to rejestracje motocykli używanych, których kupiono pięciokrotnie więcej niż nowych, poszybowała w dół oponad15 proc. doniecałych2,9 tys. sztuk.

W branży panuje jednak ostrożny optymizm. Wszyscy liczymy, że obecny rok będzie nieznacznie lepszy od ubiegłego - mówi Piotr Surowiec, szef branżowego miesięcznika MotoRmania. W całym 2011 r. zarejestrowano niecałe 9 tys. nowych motocykli, o zaledwie 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. Za to cały rynek (pojazdy nowe i używane) wzrósł o7,2 proc., do ponad 50 tys. sztuk.

Importerzy najbardziej popularnych na polskim rynku marek zakładają, że słabą sprzedaż ze stycznia i lutego uda się zrekompensować lepszymi wynikami marca i początku drugiego kwartału. Nastroje sprzedających poprawiła pogoda: - Po ostatnim tygodniu sytuacja wygląda dużo lepiej. Mamy bardzo duży wzrost sprzedaży - twierdzi Krzysztof Król, dyrektor działu jednośladów w Intercars, przedstawiciela marek Triumph i Ducati. Gwałtowny skok popytu po ustąpieniu zimy potwierdzają także reprezentanci innych marek.

Na mocny wzrost sprzedaży liczy w tym roku Honda. W ubiegłym udało jej się wskoczyć na drugą pozycję w rankingu rejestracji nowych motocykli, tuż za polskim Rometem. Blisko 30-procentowy wzrost marka wypracowała nowościami. Także na ten rok zapowiada13 nowych modeli,  a magnesem mają być - jak zapowiada - przystępne ceny. Na model NC700 z ceną zaczynającą się od 23 tys. zł mamy więcej zamówień niż planowanych dostaw - przyznaje Jakub Rymkiewicz, dyrektor działu motocykli w Honda Poland.

Na poprawę wyników liczy także BMW, w ubiegłym roku piąty na rynku nowych maszyn. - Zakładamy podobny wzrost jak rok temu, czyli ok.100 sztuk - informuje Robert Domański, dyrektor działu motocykli w BMW Polska.

Bawarska marka ma zasobniejszych klientów: średnia cena motocykla to 65 tys. zł. Ale powodzeniem cieszą się także modele droższe o prawie- 40 tys. zł. jak K1600 GT i GTL. Nie jest to wyjątek: Honda ma już kilkadziesiąt zamówień na model Gold Wing za130 tys. zł. A po prezentacji w MotoRmanii kilkanaście osób zamówiło Ducati Panigale, za którego trzeba zapłacić nawet 100 tys. zł. - Najdroższe motocykle mają bardzo dobrą sprzedaż - potwierdza Surowiec. W ub. roku dobrze sprzedawał się m.in. legendarny Harley Davidson.

Nowy rok na rynku jednośladów zaczął się źle. Jak podał skupiający importerów Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzedaż motocykli w okresie styczeń-luty2012 r. spadła rok do roku o przeszło 13 proc. Liczba rejestrowanych nowych maszyn skurczyła się co prawda w niewielkim stopniu – w porównaniu z pierwszymi dwoma miesiącami ubiegłego roku zaledwie 1,3 proc. Za to rejestracje motocykli używanych, których kupiono pięciokrotnie więcej niż nowych, poszybowała w dół oponad15 proc. doniecałych2,9 tys. sztuk.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki