Firmy szukają coraz to nowych rynków zbytu za granicą. Z analizy Ministerstwa Gospodarki dotyczącej zeszłorocznego eksportu wynika, że choć przeciętnie wzrósł on o 12,8 proc., zwyżki na kilku rynkach były znacznie wyższe. W Norwegii i krajach Ameryki Południowej oscylowały wokół 50 proc., a w krajach nadbałtyckich o blisko 30 proc.
Do Norwegii nasze firmy sprzedały w zeszłym roku towary i usługi za ponad 2,7 mld euro. I choć to wartość prawie trzynastokrotnie mniejsza niż na naszym największym rynku eksportowym, czyli niemieckim (gdzie sprzedaliśmy towary i usługi za prawie 35,4 mld euro), przewyższyła eksport do USA (2,6 mld euro). Na rynku norweskim dominują przedsiębiorstwa z sektorów: przemysłu ciężkiego, energetyki i stoczniowego. Ale nie tylko. Firma Unibep z Bielska Podlaskiego już trzeci rok z rzędu sprzedaje tam wielorodzinne domy modułowe. – To nasz specjalny produkt. Wytwarzamy go w całości, łącznie z meblami, w Polsce. To daje nam przestrzeń do negocjacji handlowych – mówi „Rz" Jan Mikołuszko, prezes firmy. Dodaje, że przy dość konserwatywnych założeniach powinna w tym roku zarobić w Norwegii ok. 100 mln zł. Dlaczego buduje akurat w Norwegii? – To bezpieczny rynek, który ma realne pieniądze – przyznaje prezes Mikołuszko. Firma od lat działa w Rosji. Przygląda się Kazachstanowi i krajom Zatoki Perskiej.
– Coraz więcej firm interesuje się misjami gospodarczymi do krajów wschodzących. Tłumaczą, że co prawda do rynków unijnych dostęp jest dużo łatwiejszy, ale konkurencja na nich większa – mówi „Rz" Monika Sasiak, ekspert Krajowej Izby Gospodarczej. Przyznaje, że przedsiębiorcy częściej przyglądają się też krajom Ameryki Południowej i Azji. Tam w ciągu roku eksport też wzrósł o połowę, ale z bardzo niskich poziomów – kilkuset milionów euro.
W tym roku Bumar, Axtone, Newag, Koltech, Pesa, Polmor, RBF i Solaris wzięli udział w misji gospodarczej spółek sektora kolejowego w Indiach. Konsorcjum Bumar i PCI otworzyło przy okazji „polską" linię produkcyjną sprężyn w jednej z indyjskich fabryk kolejowych.
Azja jest jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków dla producentów mocnych alkoholi. Grupa Belvedere, trzeci producent wódki w Polsce, rozpoczął sprzedaż Sobieskiego w Indiach. Firma pracuje także nad tym, aby wejść do Chin.