Na ile ubezpieczyła się kolej?

Sumy gwarancyjne mogą być za niskie, by pokryć straty przewoźników kolejowych

Publikacja: 29.03.2012 03:04

Fir­my ubez­pie­cze­nio­we nie wy­klu­cza­ją ta­kiej ewen­tu­al­no­ści w związ­ku z nie­daw­ną ka­ta­stro­fą ko­le­jo­wą pod Szcze­ko­ci­na­mi. – Zgod­nie z pra­wem nie wol­no nam zdra­dzać kwot, na ja­kie opie­wa­ją po­li­sy – mó­wi An­drzej Ma­cią­żek, wi­ce­pre­zes Pol­skiej Izby Ubez­pie­czeń. Nie­ofi­cjal­nie ubez­pie­czy­cie­le przy­zna­ją jed­nak, że wy­so­kość sum gwa­ran­cyj­nych jest zde­cy­do­wa­nie zbyt ni­ska na po­kry­cie na­wet sza­cun­ko­wych strat. Mó­wi się, że oscy­lu­ją wo­kół 20 mln zł, pod­czas gdy koszt sa­mej lo­ko­mo­ty­wy to 10 mln zł, a 2 – 3 mln zł kosz­tu­je każ­dy wa­gon. Nie uda­ło się nam uzy­skać in­for­ma­cji o wy­so­ko­ści ubez­pie­cze­nia ani w PKP In­ter­ci­ty, ani w Prze­wo­zach Re­gio­nal­nych – spół­kach, któ­rych po­cią­gi bra­ły udział w ka­ta­stro­fie pod Szcze­ko­ci­na­mi.

10 tys. zł wynosi maksymalna kwota zaliczki wypłacanej poszkodowanym pod Szczekocinami

Na ra­zie trud­no jest osza­co­wać wy­so­kość rosz­czeń od po­szko­do­wa­nych w wy­pad­ku. – Wpły­nę­ło do­pie­ro 40 zgło­szeń, w tym 32 za ob­ra­że­nia cia­ła, a osiem z ty­tu­łu szkód ma­jąt­ko­wych. W po­cią­gach je­cha­ło kil­ka­set osób, z pew­no­ścią więc jesz­cze wie­le zgło­szeń przed na­mi – mó­wi An­drzej Ki­nal, dy­rek­tor Biu­ra Li­kwi­da­cji Szkód PZU i PZU Ży­cie. Na ra­zie nie na­pły­nę­ło jesz­cze żad­ne rosz­cze­nie z kan­ce­la­rii od­szko­do­waw­czych dzia­ła­ją­cych w imie­niu po­szko­do­wa­nych w wy­pad­ku. – Do­dat­ko­wo to sąd orze­ka w przy­pad­ku śmier­ci, ile osób jest upraw­nio­nych do od­szko­do­wa­nia po stra­cie bli­skiej oso­by – do­da­je Ki­nal.

PZU jest moc­no za­an­ga­żo­wa­ne w pro­ces, po­nie­waż – jak przy­zna­je fir­ma – praw­do­po­dob­nie to ona bę­dzie od­po­wie­dzial­na za wy­pła­tę więk­szo­ści od­szko­do­wań. Na ra­zie pła­co­ne są za­licz­ki w wy­so­ko­ści 2 – 10 tys. zł, w za­leż­no­ści od po­nie­sio­nych ob­ra­żeń.

Sy­tu­acja nie­do­ubez­pie­cze­nia mia­ła miej­sce w 2006 r. po ka­ta­stro­fie w Ka­to­wi­cach, gdy za­wa­li­ła się ha­la wy­sta­wo­wa ubez­pie­cza­na przez Al­lianz. Ubez­pie­cze­nie opie­wa­ło na kwo­tę 1,5 mln dol. (nie­ca­łe 5 mln zł), znacz­nie niż­szą od rosz­czeń.

– Po­szko­do­wa­ni w niej nie uzy­ska­li peł­nych od­szko­do­wań, lecz je­dy­nie kwo­ty pro­por­cjo­nal­ne do po­nie­sio­nych szkód i strat – mó­wi Ja­cek No­wo­tar­ski, dy­rek­tor Cen­trum Li­kwi­da­cji Szkód Ka­to­wi­ce Al­lianz. Jak za­uwa­ża rzecz­nik PZU Mi­chał Wit­kow­ski, nie­do­ubez­pie­cze­nie to co­raz częst­szy pro­blem w pol­skich fir­mach.

W przy­pad­ku wy­czer­pa­nia się su­my gwa­ran­cyj­nej po­li­sy dal­szą od­po­wie­dzial­ność za szko­dy po­no­si fir­ma, któ­ra ją spo­wo­do­wa­ła. Swo­ich praw na­le­ży do­cho­dzić na dro­dze są­do­wej.

Fir­my ubez­pie­cze­nio­we nie wy­klu­cza­ją ta­kiej ewen­tu­al­no­ści w związ­ku z nie­daw­ną ka­ta­stro­fą ko­le­jo­wą pod Szcze­ko­ci­na­mi. – Zgod­nie z pra­wem nie wol­no nam zdra­dzać kwot, na ja­kie opie­wa­ją po­li­sy – mó­wi An­drzej Ma­cią­żek, wi­ce­pre­zes Pol­skiej Izby Ubez­pie­czeń. Nie­ofi­cjal­nie ubez­pie­czy­cie­le przy­zna­ją jed­nak, że wy­so­kość sum gwa­ran­cyj­nych jest zde­cy­do­wa­nie zbyt ni­ska na po­kry­cie na­wet sza­cun­ko­wych strat. Mó­wi się, że oscy­lu­ją wo­kół 20 mln zł, pod­czas gdy koszt sa­mej lo­ko­mo­ty­wy to 10 mln zł, a 2 – 3 mln zł kosz­tu­je każ­dy wa­gon. Nie uda­ło się nam uzy­skać in­for­ma­cji o wy­so­ko­ści ubez­pie­cze­nia ani w PKP In­ter­ci­ty, ani w Prze­wo­zach Re­gio­nal­nych – spół­kach, któ­rych po­cią­gi bra­ły udział w ka­ta­stro­fie pod Szcze­ko­ci­na­mi.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca