General Motors rezygnuje z Super Bowl

Największy koncern samochodowy świata, amerykański General Motors nie będzie ogłaszał się podczas Superbowl. Na jego miejsce natychmiast wszedł Hyundai

Publikacja: 20.05.2012 11:01

General Motors rezygnuje z Super Bowl

Foto: Bloomberg

W Stanach Zjednoczonych reklamy podczas transmitowanych przez CBS Corp. rozgrywek Super Bowl w 2013 roku mają kosztować po 4 mln dol. za pół minuty. W tym roku transmituje je NBC i żąda 3,5 mln dol za 30 sekund. To jest najbardziej oglądany program telewizyjny w Stanach Zjednoczonych — kiedy w lutym 2012 nowojorscy Giants pokonali Patriotów, mecz oglądało 111 mln widzów. I było to najwięcej w historii amerykańskiej telewizji. A reklamy są tam najdroższe.

Joel Ewanick, wiceprezes GM ds marketingu w opublikowanym oświadczeniu przyznał, że futbol amerykański jest niesłychanie popularną dyscypliną, ale tak wysokiej ceny nie warto jest płacić. Wcześniej GM uznał, że nie opłaca mu się już zamieszczać reklam na Facebooku.

W tym roku GM wykupił cztery reklamy podczas tych rozgrywek. A poprzednio już raz się wycofał z ogłoszenia w tym czasie antenowym w 2009 roku, tuż przed ogłoszeniem bankructwa w czerwcu 2009.

CBS nie komentuje decyzji samochodowego giganta, a zdaniem analityków nie będzie ona miał wpływu na ceny reklam, bo stwarza to okazję dla innych. Tradycyjnie, oprócz GM podczas rozgrywek ogłaszali się także producent piwa Anheuser-Busch InBev, producenci filmów oraz inne koncerny samochodowe.

Według analitycznej firmy z rynku ogłoszeniowego GM, który wśród największych ogłoszeniodawców jest na 3. miejscu za Procterem&Gamble i AT&T wydaje rocznie na reklamę w USA 1,1 mld dol., na świecie — 4,5 mld. Prezes koncernu, Dan Akerson twardo domaga się od swoich pracowników zwiększenia zysków, nawet kosztem zmniejszenia sprzedaży i utratą pozycji lidera na światowych rynkach samochodowych.

Dlatego właśnie Ewanick zdecydował się na zmianę w marketingu. Skonsolidował na świecie agencje reklamowe, z których korzysta, zrezygnował z niektórych form reklamy. Łącznie wszystkie zmiany powinny przynieść firmie oszczędności w wysokości 2 mld dol. w ciągu najbliższych 5 lat.

Zdaniem analityków wycofanie się z Super Bowl, jest niedobrą decyzją, zwłaszcza że właśnie podczas finału rozgrywek GM będzie wprowadzał na rynek duże furgonetki i Suvy. — To idealny czas na reklamowanie dużych aut — uważa Michelle Kerbs z portalu motoryzacyjnego Edmunds. com. Na Chevrolecie Silverado i na GMC Sierra GM na nadzieję zarobić 12-14 tys. dol. na każdym sprzedanym aucie. W tym roku podczas rozgrywek GM emitował reklamę, w której właściciele Silverado znaleźli się w bardzo niebezpiecznej sytuacji i cudem udało im się uniknąć śmierci, ale ostatecznie dotarli bezpiecznie do miejsca przeznaczenia. Takiego szczęścia nie miał kierowca furgonetki Forda. Po emisji była straszna awantura, Ford domagał się wycofania reklamy, ale GM się na to nie zgodził.

Przedstawiciele Hyundaia uznali, że „okienko", którego nie wykorzysta GM jest dla niego idealne. —Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że możemy się ogłosić podczas Super Bowl — napisał w mailu Steve Shannon, wiceprezes ds marketingu Hyundaia na USA. Pikanterii całej tej historii dodaje fakt, że Shannon jest następcą Ewanicka w Hyundaiu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca