Przyszłośc należy do transportu intermodalnego

Przewozy intermodalne w Polsce to 2,4 proc. transportu towarów koleją. Na Zachodzie – 30 proc.

Publikacja: 05.07.2012 03:12

Przyszłośc należy do transportu intermodalnego

Foto: AFP

Transport intermodalny  to przewóz kontenerów  przy użyciu kilku środków transportu –  morskiego, kolejowego  i samochodowego.

Jeszcze do niedawna w kontenerach transportowane były jedynie towary przetworzone, teraz na całym świecie coraz częściej pakuje się w nie drewno, chemie czy płyny.  W Polsce transport intermodalny wciąż raczkuje. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, takie przewozy stanowią w Polsce zaledwie 2,37 proc. transportowanej koleją masy towarowej oraz 4,53 proc. wykonanej przy jej przewozie pracy przewozowej.

W porównaniu z innymi krajami stawia to Polskę na jednym z ostatnich miejsc w Europie. Udział przewozów intermodalnych z wykorzystaniem kolei na naszym kontynencie przekracza 30 proc. – Jeśli towary są przysyłane do Polski w kontenerach, to musimy je obsłużyć, zapewniając intermodalny transport przez ostatnią część międzynarodowej lub międzykontynentalnej drogi towaru. Zwłaszcza że jest to sposób efektywny – podkreśla Tomasz Szmidt, prezes Balticonu. Impulsem dla rozwoju tej gałęzi transportu są też wymagania stawiane przez Komisję Europejską w „Białej księdze – polityce transportu do roku 2050". Zgodnie z przyjętymi założeniami w 2050 r. transport inny niż drogowy ma  mieć 50 proc. udziału w transporcie ogółem.

W 2011 r. przewoźnicy kolejowi uruchamiali około 1250 tras intermodalnych miesięcznie. Blisko 65 proc. to przewozy kontenerów na trasach międzynarodowych, w tym do i z portów.

Z morza na tory

Najwięcej kontenerów do Polski trafia drogą morską. Jak wynika z danych Actia Forum, polskie porty morskie przeładowały w zeszłym roku 1,36 mln kontenerów. To o ok. 30 proc. więcej niż w roku 2010. – Ten rok będzie kolejnym rokiem wzrostu liczby kontenerów w portach morskich, choć już nie o 30 proc. – mówi Bogdan Ołdakowski, prezes Actia Forum, ekspert transportu morskiego. – Wciąż większość  kontenerów wywozi się z portów  samochodami, m.in. przez słaby dostęp do infrastruktury kolejowej w porcie i  małą liczbę terminali intermodalnych na lądzie. Widać jednak, że pomału zaczyna się to zmieniać za sprawą inwestorów prywatnych – podsumowuje Bogdan Ołdakowski.

Dr Maciej Matczak z  Katedry Transportu i Logistyki Akademii Morskiej w Gdyni szacuje,  że udział kolei w obsłudze portowego ruchu kontenerowego wynosi średnio ok. 15 proc. Wyjątkiem są okresy wzmożonej aktywności, gdy  może on dochodzić do 40 proc. – To oczywiście mniej niż w Niemczech czy Holandii, jednak przy ocenie tego stanu należy wziąć pod uwagę specyfikę krajowego rynku i stopień rozwoju usług intermodalnych. Infrastruktura liniowa jest droga i słabej jakości, a sieć nowoczesnych terminali intermodalnych  – niekompletna. W efekcie przewozy intermodalne wciąż pozostają mało konkurencyjne w stosunku do transportu drogowego – podsumowuje Maciej Matczak.

Inwestycje w terminale

– Nikt nie ma chyba już wątpliwości, że transport intermodalny będzie się dalej rozwijał. Konkurencyjny rynek wymusza wprowadzanie nowoczesnych i funkcjonalnych rozwiązań transportowych. Intermodal, jak każdy biznes, wymaga jednak wsparcia i zapewnienia stabilnych zasad jego funkcjonowania w okresie rozwoju – mówi Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal. – Mamy całkiem niezłą lokalizację Polski na transportowej mapie Europy oraz chętnych do inwestowania w rozwój branży intermodalnej – dodaje Stefański.

W Polsce jest ok. 20 terminali intermodalnych kolejowo-drogowych. WTrójmieście działa pięć  morsko-kolejowo-drogowych. W kwietniu ATC Rail otworzyła nowy terminal  w Poznani, port morski w Gdyni planuje zakończyć budowę swojego terminalu do końca przyszłego roku. Na rozwój transportu intermodalnego, m.in. na  inwestycje w centra przeładunkowe w Polsce, Bruksela przyznała 451 mln zł.  Inwestycje będą warte w sumie 1,6 mld zł. Wsparcie otrzymała m.in. GTC z Gdyni, HHLA Intermodal Polska  wraz z Polzug, które planują budowę terminalu w Poznaniu czy Schavemaker Invest – na inwestycje w Kątach Wrocławskich.

Zagrożenia dla branży

W rozwoju transportu intermodalnego przeszkadza:

Mocne strony branży

Rozwojowi transportu intermodalnego sprzyja:

Opinie dla „Rz"

Janusz Jarosiński, prezes Port Morski Gdynia

Transport intermodalny będzie się dynamicznie rozwijał, nie ma wątpliwości, że jest taka potrzeba. Jeszcze niedawno z naszych terminali koleją wyjeżdżało zaledwie 12–13 proc. kontenerów, w zeszłym roku już 37 proc. To pokazuje, w którym kierunku zmierza ich transport, a liczba kontenerów w portach morskich dalej rośnie. Wszyscy są zgodni, że rynek będzie rosnąć, spieramy się tylko, w jakim tempie. Inwestujemy w układ torowy na terenie portu i budujemy terminal intermodalny, który będzie gotowy do końca przyszłego roku.

Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal

To, jak szybko Intermodal będzie się  rozwijał w naszym kraju, zależy w dużej mierze od przyjętej przez rząd strategii rozwoju tego sektora przewozów. Istotne jest też, na ile nasi decydenci podzielają pogląd, że rozwój transportu powinien wyprzedzać i pobudzać wzrost gospodarczy, a na ile uważają, że zupełnie wystarcza, byśmy ciągle doganiali tendencje światowe, ciągnąc się w europejskim ogonie. Na rynku jest wola, wiedza i doświadczenie, by mądrymi działaniami szybko zwiększać konkurencyjność polskiej gospodarki.

Tomasz Szmidt prezes Balticon

Paradoksalnie, głównym impulsem rozwoju rynku transportu intermodalnego jest nasze zapóźnienie infrastrukturalne. Polska musi dopiero dogonić inne kraje rozwojem szybszym niż np. w zachodniej Europie, co widać w ilości prowadzonych i planowanych inwestycji. Jeśli świat dąży do przewozu większości ładunków w transporcie intermodalnym, to musimy się do tego dostosować. Zwłaszcza że jest to sposób efektywny. To co sprawia, że transport intermodalny ma przed sobą przyszłość, przeszkadza w teraźniejszości.

Transport intermodalny  to przewóz kontenerów  przy użyciu kilku środków transportu –  morskiego, kolejowego  i samochodowego.

Jeszcze do niedawna w kontenerach transportowane były jedynie towary przetworzone, teraz na całym świecie coraz częściej pakuje się w nie drewno, chemie czy płyny.  W Polsce transport intermodalny wciąż raczkuje. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, takie przewozy stanowią w Polsce zaledwie 2,37 proc. transportowanej koleją masy towarowej oraz 4,53 proc. wykonanej przy jej przewozie pracy przewozowej.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?