Farnborough na półmetku: przewaga Boeinga

Po trzech dniach salonu lotniczego pod Londynem faktem stało się to, co wszyscy przewidywali. Boeing wygrywa z Airbusem na liczbę zamówień

Publikacja: 11.07.2012 14:38

Rok temu podczas spotkania na Le Bourget Airbus był absolutnym rekordzistą dzięki nowej rodzinie A320neo, w tym roku specjaliści spodziewali się „rewanżu" Boeinga i nie pomylili się.

Koncern z USA poinformował, że zdobył zamówienie na 100 unowocześnionych B737 (75 sztuk B737 MAX 8 i 25 sztuk B737-800 NG) o wartości w cenach katalogowych 9,2 mld dolarów. Odbiorcą będzie amerykańska firma leasingowa GECAS. 75 B737 MAX o wartości 7,2 mld. zamówiła także spółka Air Lease Corp oraz ALAFCO z Kuwejtu, która zakupi 20 B737 MAX wycenianych na 1,9 mld dolarów.

B737 MAX jest unowocześnioną, bardziej ekonomiczna wersją samolotu 737. Jego zasięg wynosi ponad 3500 mil morskich (6482 km). Z kolei 737 MAX 8 ma o 8 proc. niższe koszty eksploatacji jednego miejsca siedzącego w porównaniu z A320neo – twierdzi producent. Pierwsza sztuka ma być dostarczona w 2017 r., w dwa lata po europejskich A320neo przedstawianych jako bardzo oszczędne w zużyciu paliwa dzięki nowym silnikom.

Europejski konkurent pochwalił się kupnem przez Cathay Pacific z Hongkongu 10 maszyn dalekiego zasięgu A350 o wartości 3,2 mld dolarów. Cathay postanowił ponadto zamienić wcześniejsze zamówienie na 16 A350-900 na większe A350-1000, co oznacza dopłatę miliarda dolarów producentowi. Azjaci są pierwszym na świecie klientem na największą wersję A350. Decyzję z salonu musi jeszcze zatwierdzić zarząd przewoźnika w sierpniu.

Firma z Tuluzy twierdzi, że A350-1000 będzie sprawniejszy od B777, ale jak dotąd nie udało się jej zagrozić pozycji obecnego lidera.

Europejska spółka może się także pochwalić zamówieniem złożonym przez CIT Group. Spółka zakupiła 10 transkontynentalnych A330. China Aircraft Leasing Co (CALC) z Hongkongu podpisała umowę kupna 20 maszyn z rodziny A320, w tym ośmiu A321. Wcześniej Airbus sprzedał cztery A320neo za 453 mln dolarów Arkia Israel Airlines.

Mniejsi też sprzedają

Kanadyjski Bombardier podpisał z łotewskim przewoźnikiem Air Baltic list intencyjny o sprzedaży do 20 samolotów regionalnych CS300, które będą dostarczane klientom pod koniec 2013 r. Ten kontrakt może osiągnąć wartość 1,57 mld dolarów.

Drugi producent samolotów regionalnych, brazylijski Embraer sprzedał przewoźnikowi Hebei Airlines dalsze pięć ERJ-190 cenionych na 226 mln dolarów. Chińczycy eksploatują już od stycznia dwie takie maszyny.

ATR, spółka EADS i Finmeccanica, poiformowała, że od początku roku sprzedała 24 samoloty turbośmigłowe. W swoim portfelu ma zamówienia na ponad 200 sztuk.

Duńska NAC kupiła pierwszego nowego ATR42-600 - za ok. 23 mln dolarów. Wcześniej spółka zamówiła 12 ATR72-600 oraz ATR72-500. Wśród klientów ATR jest także Air Lease Corp (spółka zamówiła dwa ATR72-600), Lao Airlines (dwa ATR72-600) oraz TransAsia Airways z Tajwanu (osiem ATR72-600 z opcja kupna dodatkowej maszyny).

A350 później

Prezes Airbusa Fabrice Bregier przyznał na początku imprezy w Farnborough, że może dojść do nowych opóźnień w dostawach A350, który ma konkurować z B787 Dreamliner. Samolot amerykański trafił już do kilku klientów, po ponad 3 latach opóźnień. Początek eksploatacji A350 jest planowany teraz w połowie 2014 r.

Bregier wyjaśnił, że jego firma wyciągnęła wnioski z opóźnień w realizacji programu i obiecał unikać takich poślizgów, które doprowadziły niektórych klientów (Etihad) do anulowania zamówień. – Wolimy opóźnić dostawy o kilka tygodni, niż przyspieszać je, a dopiero potem odkrywać różne problemy. To największa nauczka, jaką dostaliśmy. Ogłosił, że A350-1000 wykona pierwszy lot w przyszłym roku.

Rok temu podczas spotkania na Le Bourget Airbus był absolutnym rekordzistą dzięki nowej rodzinie A320neo, w tym roku specjaliści spodziewali się „rewanżu" Boeinga i nie pomylili się.

Koncern z USA poinformował, że zdobył zamówienie na 100 unowocześnionych B737 (75 sztuk B737 MAX 8 i 25 sztuk B737-800 NG) o wartości w cenach katalogowych 9,2 mld dolarów. Odbiorcą będzie amerykańska firma leasingowa GECAS. 75 B737 MAX o wartości 7,2 mld. zamówiła także spółka Air Lease Corp oraz ALAFCO z Kuwejtu, która zakupi 20 B737 MAX wycenianych na 1,9 mld dolarów.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca