Jak wynika z sondy przeprowadzonej przez „Rz" wśród naszych czytelników, najważniejsza dla nas na dworcach jest czystość. To podstawowe wymaganie ma ponad 68 proc. spośród naszych czytelników, którzy wzięli udział w ankiecie. Na drugim miejscu zależy nam na miejscu do siedzenia, a już zupełnie bez znaczenia jest dla nas to, czy na dworcach znajdują się sklepy. Inwestując w nowe dworce, zwłaszcza w dużych miastach, PKP dba jednak o to, by galerie handlowe były ich częścią.
Klientów przybywa
Liczba klientów spółek kolejowych w pierwszym półroczu tego roku wyniosła łącznie 137,7 mln. To oznacza, że dworce kolejowe odwiedziło o blisko 6,5 mln podróżnych więcej niż w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2011 roku – wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego. Dwóch przewoźników, którzy zapewniają największy ruch na polskich dworcach – PKP Intercity i Przewozy Regionalne – ma po I półroczu 2012 r. łącznie 50,3 proc. rynku. To o 5 pkt proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, mimo wzrostu liczby osób korzystających z usług wszystkich przewoźników kolejowych. PKP Intercity straciła rok do roku ok. 4 pkt proc. rynku, Przewozy Regionalne – ok. 1,6 pkt proc. Nowych klientów pozyskują za to przewoźnicy regionalni kursujący na krótszych trasach, jak SKM Warszawa czy Koleje Mazowieckie.
PKP inwestuje w stacje
Plan remontu dworców kolejowych PKP spółka matka kolejowej grupy wdrożyła zaledwie kilka lat temu na fali przygotowań do mistrzostw piłkarskich Euro 2012.
W ubiegłym roku spółka wydała na ten cel 254,3 mln zł, z tego budżet wyłożył 144,8 mln zł, a PKP 37 mln zł. Suma wykorzystanych dotacji unijnych wyniosła 72,5 mln zł.