Rozwój eksportu lepszy od prognoz

Eks­port na­szych pro­duk­tów spo­żyw­czych ro­śnie szyb­ciej, niż sądzili producenci i eko­no­miści. Sprzy­jają mu rosnące ceny i zaciskanie pasa w UE

Publikacja: 13.09.2012 00:36

Rozwój eksportu lepszy od prognoz

Foto: Fotorzepa, MAGDA STAROWIEYSKA MAGDA STAROWIEYSKA

– Mamy tak dużo zamówień z zagranicy, że część z nich musimy odrzucać, a na dostawę wędlin nasi kontrahenci czekają nawet pięć tygodni – mówi „Rz" Konrad Pazdan, prezes Konspolu, czołowej firmy drobiarskiej w Polsce.

W kolejce po produkty Konspolu ustawiają się Brytyjczycy, Niemcy i Francuzi. Kryzys sprawił, że konsumenci z tych krajów szukają tańszych produktów, a ceny naszego drobiu są nadal o niemal jedną trzecią niższe od średniej unijnej.

Zdaniem Andrzeja Kalickiego, szefa Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (Fammu/FAPA), poszukiwanie tańszych źródeł zaopatrzenia na kluczowych dla nas rynkach zbytu sprawia, że ten rok może być lepszy dla polskiego eksportu rolno-spożywczego, niż prognozowano jeszcze kilka miesięcy temu. Wiele polskich produktów jest nadal konkurencyjnych cenowo.

– Pozytywnie zaskoczyło nas I półrocze. Tempo wzrostu wywozu żywności nieco przyhamowało w porównaniu z pierwszą połową 2011 r., ale nie w skali, jakiej oczekiwano – zaznacza szef Fammu/FAPA.

Ministerstwo Rolnictwa szacuje, że w I połowie 2012 r. wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski urosła o niemal 11 proc. O niemal 70 proc. poprawiło się saldo. – Było wyższe niż w 2011 r., ale także niż dwa lata temu – mówi Kalicki.

– Branża spożywcza jest bardziej niż inne odporna na wahania koniunktury i dlatego spowolnienie gospodarcze nie zaszkodziło jej eksportowi w takim stopniu jak w przypadku pozostałych gałęzi gospodarki – mówi Adam Kaptur, analityk Domu Maklerskiego Millennium.

Michał Koleśnikow, ekonomista BGŻ, prognozuje, że wartość eksportu wzrośnie w tym roku o 6–10 proc. Poprzednio zakładał wzrost o 5–10 proc. – Poziom 10-proc. wzrostu wydaje się bardziej realny niż jeszcze trzy–cztery miesiące temu – przyznaje ekonomista.

W 2011 r. eksport żywności z Polski zwiększył się o 12,7 proc., do ok. 15,3 mld euro. Wartość naszego eksportu rolno-spożywczego szybko rośnie także i w tym roku, bo wbrew oczekiwanemu wyhamowaniu podwyżek cen na rynkach światowych te znowu pną się w górę. Głównie za sprawą zbóż.

– Pomiędzy czerwcem a sierpniem tego roku indeks cen żywności FAO (Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rolnictwa i Wyżywienia – red.) wzrósł o ponad 6 proc. – zwraca uwagę Michał Koleśnikow.

Za wzrost naszego eksportu w poprzednich miesiącach oprócz drobiu odpowiadały także m.in. jabłka i gruszki oraz wyroby tytoniowe. O ponad 20 proc. urosła wartość sprzedaży wieprzowiny za granicę.

Więcej żywności sprzedajemy też do Rosji,  naszego trzeciego rynku eksportowego. W I połowie 2012 r. eksport do tego kraju wzrósł o ok. 26 proc.

Andrzej Kalicki uważa, że cieniem na optymistycznych prognozach dla eksportu na ten rok kładzie się niepewna sytuacja gospodarcza. Zarówno w strefie w euro, jak i w Polsce.

Według Kaptura w dłuższej perspektywie kryzys odciśnie piętno także i na rynku żywności, ale w najbliższym czasie dynamika zagranicznej sprzedaży powinna być nadal wyższa niż w innych branżach.

O opłacalności eksportu zdecyduje kurs złotego do euro. Nadal ok. 75 proc. eksportu produktów rolnych przypada na Unię Europejską.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

– Mamy tak dużo zamówień z zagranicy, że część z nich musimy odrzucać, a na dostawę wędlin nasi kontrahenci czekają nawet pięć tygodni – mówi „Rz" Konrad Pazdan, prezes Konspolu, czołowej firmy drobiarskiej w Polsce.

W kolejce po produkty Konspolu ustawiają się Brytyjczycy, Niemcy i Francuzi. Kryzys sprawił, że konsumenci z tych krajów szukają tańszych produktów, a ceny naszego drobiu są nadal o niemal jedną trzecią niższe od średniej unijnej.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe