Reklama

Strajk pilotów o większe bezpieczeństwo

Pracownicy pokładowi europejskich linii lotniczych planują jednodniowy strajk w styczniu, aby żądać krótszego czasu pracy i dłuższych przerw między lotami

Publikacja: 01.12.2012 15:09

Strajk pilotów o większe bezpieczeństwo

Foto: Bloomberg

Zmęczenie pilotów było przyczyną wypadków i bardzo groźnych sytuacji w USA, co doprowadziło do wprowadzenia tam surowych przepisów o czasie wypoczynku.

Europejski urząd bezpieczeństwa transportu lotniczego EASA nie zrobił dość dużo dla poprawienia przepisów o rozkładach lotów, więc piloci kilku linii lotniczych zorganizują 22 stycznia strajk — poinformowały dwie branżowe organizacje: Europejskie Zrzeszenie pracujących w Kokpitach ECA i Europejska Federacja Pracowników Transportu ETWF. Obie reprezentują ponad 38 tys. pilotów i 100 tys. pracowników pokładowych.

- Od lat załogi czekają na bezpieczne przepisy przeciwdziałające groźbie zmęczenia załóg podczas lotów — oświadczył przewodniczący ECA, Nico Voorbach. — Ankiety wskazują, że piloci i pracownicy pokładowi borykają się z dużym zmęczeniem, przysypiają za sterami samolotów.

Prowadzący tę kampanię twierdzą, że Unia Europejska została w tyle za USA we wdrażaniu surowszych norm. Reformy wprowadzono za oceanem po katastrofie samolotu Colgan Air lot 3407 pod Buffalo w 2009 r., w której zginęło 50 osób. W śledzie ustalono, że bezpośrednią przyczyną katastrofy nie było zmęczenie, ale uznano, że załoga była zbyt obciążona pracą.

Te wnioski skłoniły federalny urząd lotnictwa FAA do wprowadzenia w 2011 r. przepisu przewidującego krótsze okresy pracy pilotów i dłuższe przerwy na wypoczynek. Przewoźnicy protestowali twierdząc, że koszty pracownicze wzrosną o miliony dolarów.

Reklama
Reklama

Europejscy piloci domagają się wprowadzenia podobnych zmian w Unii i twierdzą, że propozycje zmian EASA z października nie są dostateczne.

- Wypadek z Colgan Air pokazał nam, że zmęczony pilot jest niebezpiecznym pilotem. Przepisy EASA nie rozwiązują tego i to musi się dziś zmienić — powiedział Voorbach.

Nowe przepisy proponowane w Unii mają być przyjęte latem 2013 r., ale muszą zostać zaopiniowane przez  Komisję Europejską i zaaprobowane przez kraje członkowskie.

Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Biznes
Akcje za dotacje. Rząd Donalda Trumpa przejmuje udziały w Intelu
Biznes
Morze Kaspijskie wysycha. Jesiotry wymierają, porty trzeba pogłębiać
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama