Ruszają przetargi na budowę dróg

W najbliższym czasie rozpocznie się wybór wykonawców dróg z dotacji UE na lata 2014–2020.

Publikacja: 10.02.2013 23:42

Ruszają przetargi na budowę dróg

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

– Pracujemy nad takim zaplanowaniem inwestycji na lata 2014–2020, by nie ogłaszać wszystkich przetargów naraz, by nie było przerwy w realizacji prac między jedną perspektywą a drugą i by budowy były realizowane sukcesywnie, a nie wszystkie w tym samym czasie – mówi „Rz" Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za dotacje unijne.

Pierwsze przetargi, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami premiera Donalda Tuska, będą zapewne obejmowały budowę m.in. autostrady A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do Pyrzowic, brakujących odcinków trasy S7 od Gdańska do Warszawy i od Warszawy do Krakowa. Mają się także znaleźć wśród nich postępowania dotyczące budowy brakujących fragmentów trasy S8 z Warszawy do Białegostoku.

– Przetargi będą ogłaszane w najbliższym czasie – zapowiada Wolińska-Bartkiewicz.

– Nie podchodzę do zapowiedzi kolejnych przetargów z wypiekami na twarzy. Autostrada A1, trasy S7 czy S8 to drogi, które miały powstać już na Euro 2012 – komentuje Jerzy Polaczek, były minister transportu w rządzie PiS.

7,2 mld zł ma wpłynąć z dotacji unijnych na drogi w tym roku

Jednak ogłoszenie przetargów na część inwestycji już teraz i rozstrzygnięcie ich do końca roku sprawi, że firmy nie będą musiały zmierzyć się z rokiem przestoju, którego branża się obawiała.

– To dobra wiadomość, im szybciej zostaną ogłoszone i rozstrzygnięte przetargi, tym szybciej firmy wejdą na nowe place budowy – mówi Marek Michałowski, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – To, na ile pojawienie się nowych przetargów będzie dla branży dobre, okaże się, jak poznamy warunki, na jakich Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie podpisywać kontrakty i jakich gwarancji będzie żądać – mówi Michałowski. Jak dodaje, przerzucanie wszystkich ryzyk na wykonawców sprawia m.in., że banki nie chcą ubezpieczać umów czy udzielać gwarancji.

Rozłożenie przetargów w czasie, a co za tym idzie, realizacji prac przez całą nadchodzącą perspektywę ma zapobiec temu, by – jak to było w latach 2011–2012 – ponownie nie skumulowały się zamówienia na materiały i transport, co znacznie podniosło ceny realizowanych inwestycji i wpędziło szereg firm w poważne problemy finansowe. Część zniknęła z rynku, inne znalazły się na skraju bankructwa. Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wielokrotnie powtarzał, że gdyby mógł, nie ogłosiłby 140 przetargów na budowę dróg w ciągu dwóch lat.

Dotychczasowy brak konkretów co do kolejności ogłaszania przetargów powoduje też, że nie wiadomo, jakiej wartości zlecenia trafią na rynek w pierwszej kolejności.

– Nie mamy jeszcze Informacji o kwotach, jakie będą dostępne na realizację inwestycji w perspektywie UE 2014–2020. Nie zakończyły się negocjacje dotyczące budżetu UE w zakresie kwot i podziału między państwa członkowskie, co jest warunkiem podstawowym, aby odnosić się zarówno do zakresu, jak i możliwych terminów przetargów i realizacji poszczególnych inwestycji – mówi Urszula Nelken, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji.

Rząd liczy, że na transport na nadchodzące siedem lat otrzyma ok. 20 mld euro. Według szacunków ekspertów z tego ok. 10 mld euro może zostać wydane na inwestycje drogowe.

– Pracujemy nad takim zaplanowaniem inwestycji na lata 2014–2020, by nie ogłaszać wszystkich przetargów naraz, by nie było przerwy w realizacji prac między jedną perspektywą a drugą i by budowy były realizowane sukcesywnie, a nie wszystkie w tym samym czasie – mówi „Rz" Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za dotacje unijne.

Pierwsze przetargi, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami premiera Donalda Tuska, będą zapewne obejmowały budowę m.in. autostrady A1 od Piotrkowa Trybunalskiego do Pyrzowic, brakujących odcinków trasy S7 od Gdańska do Warszawy i od Warszawy do Krakowa. Mają się także znaleźć wśród nich postępowania dotyczące budowy brakujących fragmentów trasy S8 z Warszawy do Białegostoku.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej