Przeszacowane wydatki PKP PLK

Wydatki na nowe tory nie przekroczą 5 mld zł – szacują eksperci. Ale to i tak będzie rekord. Inwestycje dotowane przez Unię będą kończone w 2016 roku.

Publikacja: 20.02.2013 00:26

7,7 mld zł w tym roku i ponad 11 mld zł w roku 2014 ma, zgodnie z rządowymi planami, wydać na remont

7,7 mld zł w tym roku i ponad 11 mld zł w roku 2014 ma, zgodnie z rządowymi planami, wydać na remonty i modernizacje linii kolejowych spółka zarządzająca torami

Foto: Rzeczpospolita

W tym roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce wydać 6-7 mld zł na modernizację torów kolejowych – mówi Robert Kuczyński, rzecznik PKP PLK. W ubiegłym roku spółka wydała ponad 4 mld zł, podczas gdy zgodnie w Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych na lata 2011 – 2013 z perspektywą do 2015 roku wydać miała ponad 5,9 mld zł. Zgodnie z założeniami programu  tegoroczne wydatki miały wynieść 9,8 mld zł.   Dokument został zaktualizowany pod koniec 2012 roku.  Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do 2015 roku z grudnia 2012 roku  przewiduje, że wydatki w latach 2012 – 2015  wyniosą 25,7 mld zł.  Zgodnie z dokumentem w tym roku wydatki PKP PLK powinny wynieść 7,7 mld zł w przyszłym ponad 11,6 mld zł a w roku 2015 – 7,8 mld zł.  I te plany są mało realne do realizacji.

W ciągu ostatnich pięciu lat najwięcej na swoje inwestycje PKP PLK wydała w roku ubiegłym.

Plany przeszacowane

– Od lat PKP PLK deklaruje wydatki na kolejne lata wyższe niż jest w stanie zrealizować, tak też zapewne będzie i w tym roku – ocenia dr Michał Beim z Instytutu Sobieskiego. Jak dodaje, niezrealizowanie budżetu w ostatnich latach wynikało w równej mierze ze złego przygotowania przetargów i dokumentacji, jak i z kłopotów wykonawców czy z tego, że przetargi były rozstrzygane po cenach poniżej kosztorysu. Beim podkreśla, że sytuacji drastycznie nie zmienia fakt, że Komisja zgodziła się na współfinansowanie rewitalizacji torów, która idzie znacznie szybciej i sprawniej niż modernizacje.

Adrian Furgalski ekspert kolejowy z zespołu Doradców Gospodarczych TOR szacuje, że  wydatki PKP PLK na inwestycje kolejowe w tym roku wyniosą ok. 5 mld zł. – Będzie to więcej niż w roku 2012, ale wciąż za mało – podsumowuje Adrian Furgalski.  Tym bardziej  że, jak dodaje,  nie są realizowane prace na trasie z Krakowa do Katowic, linii łódzkiej czy z  Warszawy do Radomia. – Z powodu problemów z dokumentacją geodezyjną dotyczącą tego ostatniego projektu, przetarg na wybór wykonawcy może zostać ogłoszony zapewne na początku 2014 roku – podsumowuje Adrian Furgalski.

Jak ocenia Maciej Radziwiłł, szef Rady Nadzorczej Trakcji, na wielu kontraktach są opóźnienia. – Pytanie czy dotarliśmy do takiego momentu, że na placach budów nastąpi przełom. Wąskim gardłem były zgody środowiskowe.  Ale wydatki na poziomie ponad 5 mld zł są realne do zrealizowania w tym roku – podsumowuje Radziwiłł.

Projekty unijne opóźnione

Najbardziej niepokojące są opóźnienia inwestycje realizowanych przy wsparciu unijnych dotacji na lata 2007 – 2013. Jak szacuje Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, wiceminister transportu odpowiedzialna za unijne dotacje, projekty kolejowe współfinansowane z dotacji unijnych przyznanych do 2013 roku będą realizowane jeszcze w roku 2016. – Do rozliczenia  w 2016 roku pozostanie jeszcze ok. 3 mld zł tzw. kosztów kwalifikowanych – mówi Patrycja Wolińska-Bartkiewicz.

Jak zapewnia, tych środków, mimo opóźnień na kolei Polska nie straci.  Polska zabiega o zmianę sposobu rozliczania faktur, tak by w 100 proc. koszty kwalifikowane do końca 2015 roku pokrywała Bruksela, a Polska – wszystkie wydatki po roku 2015. Komisja zgodziła się już na takie rozwiązanie w przypadku modernizacji Rail Baltica. Jeżeli  Bruksela nie zgodzi się na takie rozwiązanie w przypadku kolejnych inwestycji, środki trafią do samorządów.

Linie do zamknięcia

By obniżyć koszty zarządzania siecią kolejową, PKP PLK wytypowała ponad 2 tys. km linii, które zostaną zamknięte od grudnia 2013 r. wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Ten krok ma pozwolić uzyskać oszczędności, które przyczynią się do ustabilizowania stawek dostępu do torów opłacanych przez przewoźników, w skali roku mają one przynieść do 100 mln zł.  Zarząd PKP PLK, wybierając linie do zamknięcia, zbadał 458 odcinków o łącznej długości 7,3 tys. km. Analizy wykazały, że nierentownych jest 300 odcinków o długości ok. 4 tys. km.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

W tym roku spółka PKP Polskie Linie Kolejowe chce wydać 6-7 mld zł na modernizację torów kolejowych – mówi Robert Kuczyński, rzecznik PKP PLK. W ubiegłym roku spółka wydała ponad 4 mld zł, podczas gdy zgodnie w Wieloletnim Programem Inwestycji Kolejowych na lata 2011 – 2013 z perspektywą do 2015 roku wydać miała ponad 5,9 mld zł. Zgodnie z założeniami programu  tegoroczne wydatki miały wynieść 9,8 mld zł.   Dokument został zaktualizowany pod koniec 2012 roku.  Wieloletni Program Inwestycji Kolejowych do 2015 roku z grudnia 2012 roku  przewiduje, że wydatki w latach 2012 – 2015  wyniosą 25,7 mld zł.  Zgodnie z dokumentem w tym roku wydatki PKP PLK powinny wynieść 7,7 mld zł w przyszłym ponad 11,6 mld zł a w roku 2015 – 7,8 mld zł.  I te plany są mało realne do realizacji.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca