Będą nowe drogi

W 2013 roku kierowcy dostaną do użytku 418,7 km nowych dróg. Rząd zapowiada, że jeszcze w tym półroczu ogłosi przetargi na budowę kolejnych

Publikacja: 18.03.2013 01:51

Będą nowe drogi

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys SS Seweryn Sołtys

Tymczasem sukcesywnie ogłaszane są postępowania na  utrzymanie dróg już istniejących.  Ostatnio tydzień przyniósł ich prawdziwy wysyp.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już w zeszłym roku zapowiedziała, że docelowo planuje oddać w utrzymanie w ramach kontraktów „utrzymaj standard" całą swoją sieć  ok. 17 tys. km dróg i autostrad.  Kontrakty wieloletnie z reguły podpisywane są na 6 lat, ale ostatnio zdarzają się i przetargi na okresy krótsze. Mają być  one ogłaszane sukcesywnie na utrzymanie wszystkich kolejno oddawanych dróg.

Ruszyły przetargi

W ubiegłym tygodniu ogłoszono postępowanie na utrzymanie przez 6 lat  54 km odcinka trasy S8  z Wrocławia do Sycowa.  Wartość kontraktu szacuje się  na  ok. 60 mln zł.  Oddział we Wrocławiu  ogłosił też przetarg na  bieżące utrzymanie  mostów, przepustów, przejść dla zwierząt  w latach 2013–2014 na terenie  województwa dolnośląskiego.  W piątek na rynek trafiło też ogłoszenie o planach przekazania  zarządzania  w latach 2013–2014  sieci 124 km dróg krajowych na terenie tego województwa.

Kolejny przetarg obejmuje  powierzenie  utrzymania mostów i przejść  dla zwierząt na terenie  województwa zachodniopomorskiego na okres od 1 maja 2013 do  31 grudnia 2015 roku. Kontrakt dotyczy  m.in. ekspresowej obwodnicy Trójmiasta i fragmentu drogi ekspresowej nr 7.

Koniec inwestycji

W latach 2013–2014 ma powstać 200 km autostrad, z tego  ok. 130  km  w tym roku.  Do przyszłego  poczekamy m.in. na 64-km odcinek autostrady A1 z Czerniewic do Kowala. Zgodnie z warunkami postawionymi w przetargu wykonawca ma zakończyć prace w ciągu 12 miesięcy. W piątek, po ponownym rozpatrzeniu  ofert GDDKiA zadecydowała, że inwestycje dokończy firma Sailini za 1,06 mld zł.

Na  4-km odcinek A4 z Tarnowa do Rzeszowa  poczekamy 14 miesięcy od dnia podpisania umowy, czyli mniej więcej do połowy 2014 roku.

– W tym roku zakończone zostaną prace m.in. na 8-km odcinku autostrady A1 z Mszany do Świerklan, 47 fragmencie A4   na odcinku Jarosław   – Korczowa, czy na 29-km odcinku trasy ekspresowej nr 5 między Lesznem a Rawiczem  – mówi Urszula Nelken, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

18 mld zł mają wynieść w tym roku wydatki na nowe drogi i remonty już istniejących tras

W 2012 roku do ruchu oddanych zostało 716 km nowych tras i autostrad. Plany przewidywały zakończenie budowy 966 km nowych dróg.  Wydatki na nowe trasy i remonty przekroczyły 22 mld zł. Na początku roku planowano wydać ok. 30 mld zł. W tym roku  wydatki na nowe drogi mają wynieść ok. 18 mld zł.

Rząd przekazał już na podstawie kontraktów „utrzymaj standard" prywatnym firmom   ok.  1 tys. km  dróg i autostrad.  Dla  GDDKiA to spore oszczędności. Z analiz przeprowadzonych przez Agencję, Bank Światowy i niezależnych ekspertów wynika, że po wdrożeniu kompleksowego utrzymania dróg oszczędności wahają się pomiędzy 10 proc. a 40 proc.

W prywatne ręce

Jak podaje Urszula Nelken, średnio o 32 proc. mniej kosztuje utrzymanie dróg krajowych w opartym na wskaźnikach modelu „utrzymaj standard" niż gdyby zlecać poszczególne prace różnym wykonawcom i pracownikom GDDKiA, jak praktykowano dotąd. Zgodnie z nowym modelem firma przejmuje bieżące utrzymanie trasy na określony czas za określonym wynagrodzeniem i w trakcie trwania kontraktu utrzymuje jej przejezdność i niezmieniony stan techniczny.  Po kontrakty sięgają też firmy do tej pory kojarzone głównie z budową dróg. Skanska  utrzymuje trasę ekspresową nr 22 z Elbląga do Grzechotek o długości 51 km. Sześcioletnią umowę wyceniła na 24,3 mln zł, mimo że GDDKiA wyceniła kontrakt na 33,4 mln zł.

Budimex za pośrednictwem swojej spółkicórki  dba o utrzymanie przejezdności 48-kilometrowego odcinka trasy A1 z Sośnicy do Gorzyczek za 51,6 mln zł, przy kosztorysie na poziomie 95,5 mln zł.

Pod koniec stycznia utrzymanie fragmentu autostrady A2, czyli obwodnicy Mińska Mazowieckiego, trafiło na sześć lat do  konsorcjum Sita Polska  i Warszawskie PM „Mosty". Kontrakt opiewa na  59,87  mln zł brutto, czyli  niecałe 10 mln zł rocznie. Wśród chętnych był między innymi Pol -Dróg Warszawa.

W połowie lutego zapadła z kolei decyzja, by  przez najbliższe sześć lat zarządzaniem autostradą A4 na 47-km odcinku od Jarosławia do granicy państwa  zajęła się za 45,3 mln zł włoska firma AVR, razem ze swoją   polską  spółką-córką.   W ubiegłym roku cały 88-km  odcinek autostrady A4 na terenie opolskiego został powierzony w utrzymanie  firmie Zeberd za 67,9 mln zł.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

Tymczasem sukcesywnie ogłaszane są postępowania na  utrzymanie dróg już istniejących.  Ostatnio tydzień przyniósł ich prawdziwy wysyp.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już w zeszłym roku zapowiedziała, że docelowo planuje oddać w utrzymanie w ramach kontraktów „utrzymaj standard" całą swoją sieć  ok. 17 tys. km dróg i autostrad.  Kontrakty wieloletnie z reguły podpisywane są na 6 lat, ale ostatnio zdarzają się i przetargi na okresy krótsze. Mają być  one ogłaszane sukcesywnie na utrzymanie wszystkich kolejno oddawanych dróg.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca