Reklama

Lotnicze protesty na wiosnę

Europejskie linie lotnicze tnąc koszty wracają do zysków, bądź chociaż poprawiają wyniki. Pracownicy coraz częściej reagują na to przerywając pracę.

Aktualizacja: 21.03.2013 15:30 Publikacja: 21.03.2013 15:13

Lotnicze protesty na wiosnę

Foto: Bloomberg

Dosłownie w ostatniej chwili odwołał strajk portugalski TAP. Pracownicy tej linii w proteście przeciwko cięciu kosztów chcieli przerwać pracę na cały najbliższy weekend. We czwartek po południu poinformowali, że ich protest został zawieszony i zgodzili się wrócić do negocjacji płacowych.

Hiszpańskie zakłócenia

Protest natomiast zapowiadają pracownicy Alitalii, która ma głębokie straty i intensywnie szuka inwestora.  W godzinach 12-16 nie będą pracować pracownicy pokładowi oraz piloci. Przez cały dzień mają strajkować wszyscy zatrudnieni we włoskim transporcie publicznym.

Należy się liczyć również z komplikacjami w podróżach po Hiszpanii, bo tylko niektórzy pracownicy Iberii zgodzili się zawiesić protest. Tych, którym uda się dolecieć do  Malagi czeka jednak niemiła niespodzianka - z lotniska nie będzie transportu, bo planowany jest protest taksówkarzy obsługujących trasę lotnisko-miasto.  Przez całą Wielkanoc mają strajkować pracownicy  Iberii przeładowujący bagaże na wszystkich hiszpańskich lotniskach. W ubiegłym tygodniu  Iberia również strajkowała,a w wyniku tej akcji ucierpiało 40 tys. pasażerów.

Lufthansa nie podała ile kosztował ją czwartkowy strajk pracowników naziemnych z organizacji związkowej Ver.di.Wiadomo jedynie,że tylko niemiecki  przewoźnik był zmuszony do odwołania   odwołanie prawie 700 lotów, głównie  na trasach niemieckich i europejskich.  Na piątek  planowana jest pierwsza runda negocjacji pomiędzy zarządem Lufthansy i Ver.di. A strajk wyraźnie miał być demonstracją siły ze strony związkowców. Na razie stanowiska Ver.di i  pracodawcy są bardzo odległe. Związki domagają się podwyżki o 5,2 procent, zaś zarząd chce zamrożenia płac do roku 2015 i wydłużenia tygodnia pracy o jedną godzinę.

Kara za wyniki

Lufthansa  wdrożyła rok temu program oszczędnościowy SCORE. Dzięki niemu przewoźnik oszczędził w 2012 roku 618 mln euro,ale te oszczędności zostały w większości  zniwelowane  wyższymi cenami paliw, opłat lotniskowych i podatków wprowadzonych m.in. przez rząd niemiecki. Zeszłoroczne strajki kosztowały przewoźnika 33 mln euro.Ostatecznie strata operacyjna  za 2012 wyniosła  45 mln euro w porównaniu z 161 mln euro rok wcześniej. Właśnie ta poprawa wyników skłoniła związkowców do wznowienia roszczeń płacowych.  Według prezesa Lufthansy, Christophera Franza w tym roku SCORE ma pozwolić oszczędzić przynajmniej 740 mln euro, a  przy sprzyjających okolicznościach nawet 900 mln.

Reklama
Reklama

Obecny strajk dotknął także i inne linie latające do głównych portów tego kraju. Z Monachium, Frankfurtu, Berlina, Hamburga i Duesseldorfu odleciało od 5 rano do południa tylko kilka samolotów. Zakłócenia w rozkładzie przeciągnęły się praktycznie do godz. 14. Rzecznik Lotu, Marek Kłuciński zapytany o straty Lotu z tego powodu powiedział, że jest niewykluczone, że  ich nie będzie,ponieważ  rejsy popołudniowe były bardziej wypełnione, a Lot woził pasażerów Lufthansy.

O Locie w Sejmie

Na razie bilety  na przeloty Lotem można kupować bez obaw. Polski przewoźnik wprawdzie ucierpiał we czwartek z powodu strajku w portach niemieckich. Akcja strajkowa z pewnością nie grozi w Locie. W linii zakończyła się właśnie pierwsza fala zwolnień. Razem z pracownikami, którzy odeszli dobrowolnie pracę w Locie straciło 360 osób głównie zatrudnionych na stanowiskach administracyjnych.

Harmonogram dalszych zwolnień oraz liczący ponad 200 stron  program naprawczy zarząd Lotu przekazał do Ministerstwa Skarbu Państwa w ostatnią środę, 20 marca. Na piątek, 22 marca  zaplanowana jest informacja Rady Ministrów nt sytuacji w Locie. Natomiast do końca czerwca Lot ma czas,aby program restrukturyzacji przekazać do Unii Europejskiej.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama