Przybędzie nowych lotnisk

Po uruchomieniu lotniska w Modlinie i w Lubinie do obsługi samolotów przymierzają się kolejne gminy.

Publikacja: 09.05.2013 23:32

Na liście miast, które pracują nad uruchomieniem własnych lotnisk, są m.in. Radom, Gdynia, Koszalin i Białystok.

Pierwszy samoloty rejsowe ma przyjmować  port lotniczy w Radomiu – zgodnie z planem we wrześniu 2013 roku. Trwają prace związane z budową terminalu tymczasowego odkupionego od władz lotniska w Łodzi. To ten sam budynek, w którym odprawiani byli podróżni w Łodzi do czasu wybudowania przez port nowego terminalu. Ma powstać do końca maja 2013 roku, spółka zarządzająca radomskim lotniskiem odkupiła go od portu lotniczego w Łodzi za 2 mln zł. Kolejne 4,5 mln zł będzie kosztować jego ponowne złożenie.  Lotnisko będzie mogło obsługiwać do 1,5 mln pasażerów rocznie. Docelowy terminal o przepustowości do 3 mln pasażerów rocznie ma powstać na przełomie lat 2019 i 2020.

Trwają też prace związane z  uruchomieniem lotniska w Gdyni na Oksywiu. Jedna z dat uruchomienia portu wojskowego jako lotniska cywilnego przewidywała  zakończenie budowy terminalu pasażerskiego na przełomie marca i kwietnia 2012 – miał być gotowy przed mistrzostwami Euro 2012.  Tej daty jednak nie udało się dotrzymać. Koncepcja architektoniczna została wybrana w grudniu 2010 r.

Do tej pory zakończyły się  inwestycje związane z przebudową wojskowej sieci   elektroenergetycznej i teletechnicznej, rozbiórką schronohangaru i wojskowych obiektów ziemnych oraz wyrównanie cywilnej części lotniska.

Władze Olsztynka chcą zachęcić inwestora prywatnego do budowy lotniska regionalnego w pobliskim Wilkowie. Według miejscowego planu zagospodarowania miałoby być lotniskiem lokalnym obsługującym aglomerację olsztyńską. Równolegle zarząd województwa pracuje nad  uruchomieniem lotniska regionalnego w Szymanach. Inwestycja szacowana na ok. 200 mln zł ma być współfinansowana z dotacji unijnych.

Na współpracę z inwestorem prywatnym liczą też władze Koszalina. Port w Zegrzu Pomorskim ma zostać uruchomiony do 2015 r. W pierwszym etapie funkcjonowania port miałby obsługiwać połączenia lokalne, docelowo zaś przekształcić się w międzynarodowy port lotniczy. Koszt jego uruchomienia oszacowano na 144 mln zł, z tego 36 mln zł zarezerwowano z dotacji przyznanej w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007–2013.

Unijne środki na budowę portu mają pochodzić z   regionalnego programu operacyjnego na lata 2007– 2013 dla województwa podlaskiego. Portu w Sanikach nie udało się zrealizować z uwagi na protesty ekologów. Samorząd jednak z inwestycji nie zrezygnował i zapowiada jej kontynuację.

Na liście miast, które pracują nad uruchomieniem własnych lotnisk, są m.in. Radom, Gdynia, Koszalin i Białystok.

Pierwszy samoloty rejsowe ma przyjmować  port lotniczy w Radomiu – zgodnie z planem we wrześniu 2013 roku. Trwają prace związane z budową terminalu tymczasowego odkupionego od władz lotniska w Łodzi. To ten sam budynek, w którym odprawiani byli podróżni w Łodzi do czasu wybudowania przez port nowego terminalu. Ma powstać do końca maja 2013 roku, spółka zarządzająca radomskim lotniskiem odkupiła go od portu lotniczego w Łodzi za 2 mln zł. Kolejne 4,5 mln zł będzie kosztować jego ponowne złożenie.  Lotnisko będzie mogło obsługiwać do 1,5 mln pasażerów rocznie. Docelowy terminal o przepustowości do 3 mln pasażerów rocznie ma powstać na przełomie lat 2019 i 2020.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki