Przybędzie nowych lotnisk

Po uruchomieniu lotniska w Modlinie i w Lubinie do obsługi samolotów przymierzają się kolejne gminy.

Publikacja: 09.05.2013 23:32

Na liście miast, które pracują nad uruchomieniem własnych lotnisk, są m.in. Radom, Gdynia, Koszalin i Białystok.

Pierwszy samoloty rejsowe ma przyjmować  port lotniczy w Radomiu – zgodnie z planem we wrześniu 2013 roku. Trwają prace związane z budową terminalu tymczasowego odkupionego od władz lotniska w Łodzi. To ten sam budynek, w którym odprawiani byli podróżni w Łodzi do czasu wybudowania przez port nowego terminalu. Ma powstać do końca maja 2013 roku, spółka zarządzająca radomskim lotniskiem odkupiła go od portu lotniczego w Łodzi za 2 mln zł. Kolejne 4,5 mln zł będzie kosztować jego ponowne złożenie.  Lotnisko będzie mogło obsługiwać do 1,5 mln pasażerów rocznie. Docelowy terminal o przepustowości do 3 mln pasażerów rocznie ma powstać na przełomie lat 2019 i 2020.

Trwają też prace związane z  uruchomieniem lotniska w Gdyni na Oksywiu. Jedna z dat uruchomienia portu wojskowego jako lotniska cywilnego przewidywała  zakończenie budowy terminalu pasażerskiego na przełomie marca i kwietnia 2012 – miał być gotowy przed mistrzostwami Euro 2012.  Tej daty jednak nie udało się dotrzymać. Koncepcja architektoniczna została wybrana w grudniu 2010 r.

Do tej pory zakończyły się  inwestycje związane z przebudową wojskowej sieci   elektroenergetycznej i teletechnicznej, rozbiórką schronohangaru i wojskowych obiektów ziemnych oraz wyrównanie cywilnej części lotniska.

Władze Olsztynka chcą zachęcić inwestora prywatnego do budowy lotniska regionalnego w pobliskim Wilkowie. Według miejscowego planu zagospodarowania miałoby być lotniskiem lokalnym obsługującym aglomerację olsztyńską. Równolegle zarząd województwa pracuje nad  uruchomieniem lotniska regionalnego w Szymanach. Inwestycja szacowana na ok. 200 mln zł ma być współfinansowana z dotacji unijnych.

Na współpracę z inwestorem prywatnym liczą też władze Koszalina. Port w Zegrzu Pomorskim ma zostać uruchomiony do 2015 r. W pierwszym etapie funkcjonowania port miałby obsługiwać połączenia lokalne, docelowo zaś przekształcić się w międzynarodowy port lotniczy. Koszt jego uruchomienia oszacowano na 144 mln zł, z tego 36 mln zł zarezerwowano z dotacji przyznanej w ramach regionalnego programu operacyjnego na lata 2007–2013.

Unijne środki na budowę portu mają pochodzić z   regionalnego programu operacyjnego na lata 2007– 2013 dla województwa podlaskiego. Portu w Sanikach nie udało się zrealizować z uwagi na protesty ekologów. Samorząd jednak z inwestycji nie zrezygnował i zapowiada jej kontynuację.

Na liście miast, które pracują nad uruchomieniem własnych lotnisk, są m.in. Radom, Gdynia, Koszalin i Białystok.

Pierwszy samoloty rejsowe ma przyjmować  port lotniczy w Radomiu – zgodnie z planem we wrześniu 2013 roku. Trwają prace związane z budową terminalu tymczasowego odkupionego od władz lotniska w Łodzi. To ten sam budynek, w którym odprawiani byli podróżni w Łodzi do czasu wybudowania przez port nowego terminalu. Ma powstać do końca maja 2013 roku, spółka zarządzająca radomskim lotniskiem odkupiła go od portu lotniczego w Łodzi za 2 mln zł. Kolejne 4,5 mln zł będzie kosztować jego ponowne złożenie.  Lotnisko będzie mogło obsługiwać do 1,5 mln pasażerów rocznie. Docelowy terminal o przepustowości do 3 mln pasażerów rocznie ma powstać na przełomie lat 2019 i 2020.

Biznes
Umowa na czołgi K2 w końcu na finiszu. UE wymierza cios Ukrainie
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji