Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podał, że postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska wszczął w grudniu 2012 r. po zawiadomieniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Dotyczyło kampanii reklamującej telewizory tego producenta odnoszącej się do trwającego w Polsce procesu wprowadzania sygnału cyfrowego. Spółka zawarła wiele elementów naśladujących kampanię rządową wyjaśniającą proces cyfryzacji przygotowaną przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Przeprowadzone postępowanie wykazało, że kampania reklamowa telewizorów Samsung naśladując rządowe przekazy informacyjne dotyczące cyfryzacji wprowadzała konsumentów w błąd. Wykorzystanie elementów charakterystycznych dla akcji Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji mogło sugerować konsumentom, że komercyjna oferta Samsung jest częścią rządowej kampanii informacyjnej.  W efekcie konsumenci - mogli zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na Samsung Electronics Polska Urząd nałożył karę 2,3 mln zł. Określając wysokość kary, Urząd, wziął pod uwagę wycofanie kampanii z mediów natychmiast po wszczęciu postępowania przez Urząd oraz aktywną współpracę spółki podczas jego prowadzenia. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Ponadto Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wspiera proces cyfryzacji sprawdzając czy przedsiębiorcy sprzedający telewizory i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji. Inspekcja Handlowa na bieżąco prowadzi kontrole - do końca marca 2013 r. zbadanych zostało 694 przedsiębiorców, a nieprawidłowości wykryto u 57 z nich. Dotyczyły one głównie braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.