Polska Telefonia Cyfrowa chce wejść na rynek bankowy

Kolejny operator robi przymiarki do mocnego wejścia na rynek finansowy.

Publikacja: 23.05.2013 00:20

Sieci komórkowe i duże banki należą do najsilniejszych przedsiębiorstw niełatwo im wypracować zasady

Sieci komórkowe i duże banki należą do najsilniejszych przedsiębiorstw niełatwo im wypracować zasady współpracy, bo negocjują z pozycji siły

Foto: Rzeczpospolita

Operatorzy sieci telekomunikacyjnych nie są zupełnymi nowicjuszami na rynku finansowym. Już od kilku lat oferują swoim klientom – zazwyczaj we współpracy z bankami – różne produkty finansowe. W ubiegłym tygodniu Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile, rozesłała zapytania ofertowe do wybranych banków z propozycją współpracy. Własną bankową markę operator chciałby uruchomić na początku przyszłego roku.

Ekspresowe tempo

– Nasze plany biznesowe zakładają rozwijanie projektów partnerskich w różnych branżach, m.in. finansowej. Liczymy na bliską współpracę z wybranymi partnerami. Rozmawiamy o możliwej współpracy także z firmami finansowymi – mówi Małgorzata Rybak-Dowżyk, rzecznik T-Mobile.

Według naszych informacji T-Mobile chciałoby, aby partner opracował dla niego komplet usług bankowych, który operator zaoferowałby swojej potężnej, bo liczącej blisko 7 mln rzeszy klientów abonamentowych (do tego dochodzi jeszcze 5–6 mln klientów usług na kartę). T-Mobile nie jest bankiem, więc zgodnie z przepisami prawa nie może samodzielnie  świadczyć tego typu usług. Chce jednak, żeby nowe produkty były sprzedawane przez partnera pod marką sieci komórkowej.

T-Mobile pracuje nad projektem w ekspresowym tempie. Potencjalni partnerzy dostali bardzo mało czasu na opracowanie propozycji współpracy. – Albo tak naprawdę partner jest już wybrany, a zapytanie zostało złożone dla dotrzymania obowiązujących na rynku form, albo mają nóż na gardle – mówi przedstawiciel jednego z banków, do których zwrócił się operator.

Motorem dla działań T-Mobile może być konkurencyjny Orange, który planuje podobną ofertę, a jest ponoć znacznie bardziej zaawansowany w jej przygotowaniu. Wybór partnera ma być już na finiszu. Orange nie zdradza, kim on będzie. Na rynku mówi się, że może być to któryś z banków grupy Getin kontrolowanych przez Leszka Czarneckiego. Przedstawiciele operatora nie chcą w ogóle rozmawiać na temat tego projektu.

Trudne partnerstwo?

– Współpraca z operatorami nie jest łatwa. Trudno wypracować model, który by zadowalał obie strony. Operatorzy kokietują milionami abonentów, ale dla dużego czy nawet średniego banku to nie jest argument. Trudno mu liczyć, że przekona wszystkich tych abonentów do nowych usług. Korzyści łatwiej dostrzec małym bankom – mówi rozmówca „Rz" z branży finansowej. Według niego wstępna propozycja T-Mobile wydaje się mało atrakcyjna dla jego firmy. – Wydaje nam się, że mamy ponieść większość ryzyka takiego projektu, a nasz potencjalny partner chce sobie zostawić furtkę do łatwego wycofania w razie niepowodzenia – mówi.

Jeżeli finansowy partner się znajdzie, to operator chciałby opracować produkty w ciągu kilku miesięcy, pod koniec roku rozpocząć komercyjne testy nowej oferty, a na początku 2014 r. wejść na bankowy rynek pełną parą.

W tym czasie na rynku będzie już prawdopodobnie bankowa oferta Orange.

Trzecia z dużych sieci – Plus – już dzisiaj oferuje we współpracy z WBK konto Avocado, ale według nieoficjalnych informacji myśli o nowej i szerszej palecie produktów z powiązanym kapitałowo Invest-Bankiem.

Bez względu na wiarę w potencjał rynku bankowego wszystkie sieci wolą trzymać rękę na pulsie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora l.dec@rp.pl

Operatorzy sieci telekomunikacyjnych nie są zupełnymi nowicjuszami na rynku finansowym. Już od kilku lat oferują swoim klientom – zazwyczaj we współpracy z bankami – różne produkty finansowe. W ubiegłym tygodniu Polska Telefonia Cyfrowa, operator sieci T-Mobile, rozesłała zapytania ofertowe do wybranych banków z propozycją współpracy. Własną bankową markę operator chciałby uruchomić na początku przyszłego roku.

Ekspresowe tempo

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni