Szanghajski Komitet Bezpieczeństwa Żywności będzie współpracować z lokalnym Uniwersytetem Tongji i sześcioma firmami, które przetwarzają zużyty olej jadalny na biopaliwo, które posłuży do zasilania silników wysokoprężnych - zapowiedział dyrektor komitetu Yan Zuqiang. Stwierdził, że przetworzone paliwo jest wysokowartościowe i nadaje się do zastosowania w komunikacji miejskiej. Koszty jego produkcji są jednak wysokie i z tego względu przewiduje się udzielenie dotacji firmom zajmującym się uzdatnianiem biopaliw.
Zdaniem prof. Lou Diminga z Uniwersytetu Tongji, który zajmuje się tym zagadnieniem od trzech lat, zakończył się już etap eksperymentów i próbnej produkcji paliwa oraz jego wykorzystania w ok. 300 różnego rodzaju pojazdach, takich jak taksówki, autobusy i samochody ciężarowe. W jego opinii, już najwyższy czas, by wykorzystać opracowaną technologię produkcji biopaliw na skalę przemysłową.
W marcu b.r. w Szanghaju wprowadzono w życie regulamin, według którego skupowany będzie zużyty olej jadalny; ustalono również zasady doboru odpowiednich firm mających zająć się skupem tego surowca.
Yan poinformował, że Szanghaj ma najwyższy współczynnik odbioru zużytego oleju jadalnego w całym kraju, przekraczający 90 proc.
Celem władz miejskich było stworzenie szczelnego systemu skupu zużytego oleju jadalnego, aby nie dopuścić do dość popularnego w Chinach nielegalnego procederu powtórnej rafinacji oleju i sprzedaży go, jako pełnowartościowego oleju do celów spożywczych. Z drugiej strony należało wprowadzić w życie program promocji paliw ekologicznych - dodał Yan.