Reklama

Bruksela chce ograniczenia pomocy dla lotnisk

Komisja Europejska dąży do zmniejszenia państwowej pomocy dla lotnisk odprawiających więcej niż 5 mln podróżnych rocznie, co jej zdaniem pobudzi konkurencję

Publikacja: 03.07.2013 17:19

Bruksela chce ograniczenia pomocy dla lotnisk

Foto: Bloomberg

Projekt przepisów dotyczących także zniesienia subwencji dla  tanich linii lotniczych, które zwiększają  liczbę lotów lub tras powinien wyrównać warunki działania w całym sektorze zapewniającym 140 mld euro unijnego PKB. Ponad 460 lotnisk obsługujących 150 przewoźników daje pracę 2,3 mln ludzi, ale krytycy twierdzą, ze cały sektor lotniczy korzysta z subwencji średnio 3 mld euro rocznie.

Projekt propozycji zachowa uczciwą konkurencję niezależnie od modelu biznesowego - od flagowych przewoźników po tanie linie lotnicze i od lotnisk regionalnych po wielkie ośrodki przesiadkowe - stwierdził komisarz ds.konkurencji, Joaquin Almunia.

Zgodnie z jego propozycjami, lotniska obsługujące ponad 5 mln pasażerów rocznie nię będą mogły korzystać z publicznej pomocy inwestycyjnej, natomiast mniejsze będą musiały przedstawić Brukseli biznesplan do zatwierdzenia w  zamian za pomoc państwa.

Tylko przewoźnicy korzystający z lotnisk odprawiających do 3 mln podróżnych będą uprawnieni do początkowej pomocy na uruchomienie nowego szlaku albo nowego rejsu.

Najpopularniejszy na świecie tani przewoźnik Ryanair i jego rywale w rodzaju Wizz Aira mogą na tym dużo stracić. Linie te krytykowano za korzystanie z państwowej pomocy w kilku krajach Unii.

Reklama
Reklama

Organizacja ekologów Transport & Environment stwierdziła, ze przedstawione propozycje nie idą dość daleko. - Niektóre tanie linie korzystały nieproporcjonalnie i w nieuzasadniony sposoby z tych subsydiów, natomiast często nie spełniły się ich obietnice o  tysiącach turystów, gości, pojawieniu się chętnych na kupno drugiego domu i o innych korzyściach dla lokalnej gospodarki - stwierdziła Aoife O'Leary. - Pilnie potrzebujemy stanowczych przepisów dla powstrzymania trwających nadużyć, aby można było lepiej wykorzystywać skromne pieniądze podatników.

Komisja ogłosiła, że strony zainteresowane bezpośrednio ta kwestia mają do 25 września czas na skomentowanie jej propozycji, które zaczęłyby obowiązywać od 2014 r.

Projekt przepisów dotyczących także zniesienia subwencji dla  tanich linii lotniczych, które zwiększają  liczbę lotów lub tras powinien wyrównać warunki działania w całym sektorze zapewniającym 140 mld euro unijnego PKB. Ponad 460 lotnisk obsługujących 150 przewoźników daje pracę 2,3 mln ludzi, ale krytycy twierdzą, ze cały sektor lotniczy korzysta z subwencji średnio 3 mld euro rocznie.

Projekt propozycji zachowa uczciwą konkurencję niezależnie od modelu biznesowego - od flagowych przewoźników po tanie linie lotnicze i od lotnisk regionalnych po wielkie ośrodki przesiadkowe - stwierdził komisarz ds.konkurencji, Joaquin Almunia.

Reklama
Biznes
Rekord pasażerów na polskich lotniskach, Patrioty z Holandii i zadyszka Bitcoina
Biznes
Na wyniki KGHM-u duży wpływ wywiera silny złoty
Materiał Promocyjny
CPK – projekt, który zmienia region
Biznes
Spotkanie koalicji chętnych, Chiny zwiększają import rosyjskiej ropy
Biznes
Cyfrowy Polsat usunął Solorzów z listy akcjonariuszy. Starcie prawników
Reklama
Reklama