Niemal 4,8 mld zł przeznaczyli Polacy na wódkę w pierwszej połowie 2013 roku – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. W tym samym czasie rok wcześniej nasze wydatki były o około 200 mln zł wyższe. Sprzedaż, liczona w litrach, zmalała w tym czasie o blisko 5 proc.
Zaskoczeniem nie jest mniejszy popyt na wódkę czystą. Ta bowiem już od dłuższego czasu traci udziały w rynku mocnych alkoholi. Jednak w pierwszych sześciu miesiącach tego roku o nieco ponad 1 proc. niższa niż rok wcześniej była także sprzedaż wódek smakowych. Jeszcze w pierwszym kwartale 2013 r. ich sprzedaż zwiększyła się o 1 proc.
Branża mniejszą sprzedaż wódek smakowych w drugim kwartale tego roku tłumaczy m.in. wysoką bazą sprzed roku. Popyt na nie był wówczas duży, głównie ze względu na Euro 2012.
Kobiety piją więcej
– Spadek sprzedaży wódek kolorowych, w tym likierów, jest raczej chwilowy – uważa Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS). – W dłuższym terminie ten rodzaj mocnych alkoholi powinien w dalszym ciągu zyskiwać u nas na popularności – dodaje.
Na zmiany rynkowe wpływ ma nie tylko coraz większa otwartość Polaków na nowości, ale także fakt, że więcej alkoholu niż jeszcze dekadę temu piją w Polsce kobiety.