Droga szkolna wyprawka

Podręczniki wciąż najczęściej kupowane są w księgarniach, ale niewiele mniej osób wybiera już e-sklepy.

Publikacja: 22.08.2013 03:25

Szkolne wydatki to poważna pozycja w budżecie

Szkolne wydatki to poważna pozycja w budżecie

Foto: Rzeczpospolita

Sierpień i początek września to zwyczajowy okres kompletowania zakupów dla uczniów i o ile wyprawka to także odzież sportowa, farby itp., to jednak głównie są to podręczniki. Z badania przeprowadzonego na grupie 3 tys. osób przez serwis Allegro wynika, że wciąż wiele osób planuje ich zakup w tradycyjnej księgarni. Ten kanał sprzedaży wskazało 38 proc. ankietowanych, ale kolejne miejsca zajmują już sklepy internetowe czy właśnie serwis Allegro.

Boom przed nami

– Stale zauważalny jest wzrost sprzedaży podręczników szkolnych w naszym serwisie. Zainteresowanie podręcznikami przypada na okres lipiec–wrzesień, w październiku zaś popularnością cieszą się książki akademickie. Największy szczyt sprzedażowy co roku przypada na miesiąc sierpień – wyjaśnia Anna Tokarek z działu komunikacji korporacyjnej oraz PR Grupy Allegro.

Jak podaje, w 2012 r. w porwaniu z rokiem wcześniejszym sprzedaż  podręczników za pośrednictwem tego serwisu wzrosła 15 proc., a w 2013 r. wzrost przekracza 35 proc.

– Obserwujemy już wzmożone zainteresowanie artykułami i przyborami szkolnymi, rozpoczęło się ono od długiego weekendu sierpniowego. Widoczny jest wzrost sprzedaży w tym segmencie w porównaniu z tym okresem 2012 r. – mówi Monika Marianowicz, rzecznik Empiku.

W przypadku tej sieci szczyt zakupów spodziewany jest na ostatni weekend sierpnia, a już teraz hitem obok marek własnych jest seria Angry Birds.

– Zainteresowanych jest znacznie więcej niż w ubiegłym roku – to wzrost o ok. 60 proc., a przecież zakupy cały czas trwają. Zdecydowanie największą popularnością cieszą się zestawy składające się z tornistra, w pełni wyposażonego piórnika i worka – mówi Joanna Smułkowska, product manager działu Dziecko w Agito.pl.

Jak dodaje, w porównaniu z zeszłym rokiem znacznie lepiej sprzedają się droższe zestawy w cenie ponad 300 zł, a zdecydowanie mniejsze jest z kolei zainteresowanie plecakami w cenie ok. 30 zł, które w zeszłym roku były dosyć popularne.

Drogie zakupy

Skompletowanie wyprawki to co roku potężna pozycja w rodzinnych budżetach. Z badania Allegro wynika, że 28 proc. ankietowanych na ten cel zamierza wydać 401–600 zł, a niemal co czwarty deklaruje je na poziomie do 400 zł. Jednak akurat wydatki w tym przedziale oznaczają, że niemal cała kwota trafi właśnie na książki i niewiele środków pozostanie na inne kategorie zakupowe.

Dlatego ten moment wykorzystują też firmy do promocji, wiedząc, że każda okazja do zmniejszenia tych wydatków zostanie dobrze przyjęta. Bank BGŻ choćby dla osób, które korzystają z jego bankowości elektronicznej, proponuje 15-proc. rabat na zakup właśnie podręczników w sklepie internetowym Gandalf.

Wartość rynku podręczników szacowana jest na 1 mld zł, więc jego kondycja od razu rzutuje na cały rynek książki, który ostatnich lat i tak nie może zaliczyć do szczególnie udanych. Według Biblioteki Analiz sprzedaż książek spadła w 2012 r. do 2,66 mld zł z 2,7 mld w rok wcześniej. Systematycznie kurczy się też liczba tradycyjnych księgarni, dlatego konsumenci siłą rzeczy coraz częściej przesuwają swoje zakupy właśnie na sklepy internetowe.

Sierpień i początek września to zwyczajowy okres kompletowania zakupów dla uczniów i o ile wyprawka to także odzież sportowa, farby itp., to jednak głównie są to podręczniki. Z badania przeprowadzonego na grupie 3 tys. osób przez serwis Allegro wynika, że wciąż wiele osób planuje ich zakup w tradycyjnej księgarni. Ten kanał sprzedaży wskazało 38 proc. ankietowanych, ale kolejne miejsca zajmują już sklepy internetowe czy właśnie serwis Allegro.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont