Polska żywność zdobywa świat

O 13,8 proc., do niemal 9,3 mld euro, urósł nasz eksport rolno-spożywczy w pierwszej połowie 2013 roku. Reszta roku nie powinna być gorsza.

Publikacja: 03.09.2013 02:13

Niemcy tradycyjnie kupują najwięcej

Niemcy tradycyjnie kupują najwięcej

Foto: Rzeczpospolita

– Wyniki eksportowe pokazują, że polski przemysł spożywczy daje sobie radę lepiej, niż jeszcze kilka miesięcy temu zakładały nawet optymistyczne prognozy – mówi „Rz" Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). – Okazuje się, że nie zaszkodziły mu ani afera związana z koniną, ani czarny PR prowadzony w Czechach i na Słowacji – dodaje.

W pierwszej połowie 2013 r.  Czesi kupili od nas towary za 544,2 mln euro. To o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Dało to Czechom piąte miejsce, za Francją, wśród największych rynków eksportowych polskich produktów rolno-spożywczych. Eksport na Słowację urósł o 18,5 proc., do 318,7 mln euro.

Jeszcze na początku 2013 roku IERiGŻ zakładał, że w tym roku sprzedamy za granicę towary rolno-spożywcze za 18,2 mld euro wobec 17,9 mld  euro w 2012 r.  Dziś bierze pod uwagę, że wartość sprzedaży zagranicznej będzie wyższa. Większe niż prognozowane 4,8 mld euro może być także saldo. W pierwszej połowie 2013 r. poszło ono w górę o 56 proc., do niemal 2,4 mld euro.

Utrzymania trendów z pierwszej połowy roku spodziewa się Andrzej Gantner, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności. – Nic nie wskazuje na to, abyśmy w całym 2013 roku nie zwiększyli eksportu o kilkanaście procent – mówi Andrzej Gantner. – Nadal utrzymujemy właściwą proporcję ceny do jakości, co stanowi o przewadze naszej żywności – dodaje.

W pierwszej połowie 2013 r. do UE, na którą przypada 77 proc. eksportu polskich towarów rolnych i spożywczych, wartość ich sprzedaży urosła o 15,3 proc. Tradycyjnie najwięcej kupili od nas Niemcy. Eksport rolno-spożywczy urósł tam o 20,5 proc., do ok. 2 mld euro. Drugie miejsce utrzymała Wielka Brytania. Eksport żywności zwiększył się tam o 12,4 proc., do 682 mln euro.

Trwa dobra passa polskiej żywności i produktów rolnych w Rosji. Eksport poszedł tam w górę o 21 proc., do 641 mln euro. Nasi wschodni sąsiedzi kupowali od nas przede wszystkim jabłka. W pierwszej połowie 2013 r. sprzedaliśmy ich tam za ponad 212 mln euro, wobec ok. 146 mln euro rok wcześniej.

Poza UE polska żywności coraz lepiej radzi sobie także w Azji. Resort rolnictwa podaje, że w ciągu sześciu miesięcy tego roku ponadczterokrotnie zwiększył się eksport do Chin. Była to głównie zasługa wieprzowiny. Za sprawą tego mięsa  o 44 proc. zwiększył się także handel z Japonią. Natomiast, głównie za sprawą pszenicy, o 23 proc. większy był eksport do Arabii Saudyjskiej.

– Wyniki eksportowe pokazują, że polski przemysł spożywczy daje sobie radę lepiej, niż jeszcze kilka miesięcy temu zakładały nawet optymistyczne prognozy – mówi „Rz" Andrzej Kowalski, dyrektor Instytutu Ekonomiki  Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). – Okazuje się, że nie zaszkodziły mu ani afera związana z koniną, ani czarny PR prowadzony w Czechach i na Słowacji – dodaje.

W pierwszej połowie 2013 r.  Czesi kupili od nas towary za 544,2 mln euro. To o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Dało to Czechom piąte miejsce, za Francją, wśród największych rynków eksportowych polskich produktów rolno-spożywczych. Eksport na Słowację urósł o 18,5 proc., do 318,7 mln euro.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca