Ponad 50 ośrodków przesiadkowych w Chinach

Ponad 50 miast w Chinach odpowiedziało na apel władz w Pekinie o bardziej ekologiczny wzrost gospodarczy przedstawiając plany tworzenia lotnisk związanych ze strefami przemysłowymi. Problem w tym, że nie wszystkie będą potrzebne.

Publikacja: 16.09.2013 22:20

Ponad 50 ośrodków przesiadkowych w Chinach

Foto: Bloomberg

Władze tych miast mają nadzieję, że przyciągną inwestycje w zakresie logistyki, wysokiej technologii i finansów, a do takiej właśnie działalności zachęcał Pekin chcąc przesunąć trzon działalności gospodarczej z  energochłonnego przemysłu ciężkiego, który od lat był siłą napędową szybkiego wzrostu.

Krytycy zwracają uwagę, że te projekty zaostrzą problem, jaki Chiny chcą wykorzenić:  budownictwa obciążonego kredytami, co stosowały od lat lokalne władze starając sile pobudzać własną gospodarkę. Po latach zmasowanych inwestycji Pekin dąży do skierowania gospodarki ku wzrostowi napędzanemu spożyciem, bo niepokoi się, że szybki wzrost nakładów w fabrykach i w infrastrukturze okaże się chybiony, gdy nastąpi spowolnienie.

- Takie plany zaczynają się często z rozmachem, ale marnie kończą - stwierdził badacz Wang Jun, który w sierpniu odwiedził jedno z budowanych lotnisk - To nie koniecznie dobre wyjście dla całego kraju, bo tak duże inwestycje prowadzą często do  powstania nadmiaru mocy i zwiększają dług lokalnych władz - dodał ten pracownik rządowego think-tanku, Chińskiego Ośrodka Międzynarodowej Wymiany Gospodarczej (CCIEE). - Istnieją już oznaki zbędnego inwestowania, bo niektóre regiony w Chinach mają za dużo lotnisk i nie są w pełni wykorzystane  - uważa Wang.

Hub to nie tylko lotnisko

Tworzenie lotniczego ośrodka przesiadkowego jest czymś więcej od zwykłego zbudowania lotniska - wyjaśnia starsza konsultantka od lotnictwa w Kent Ridge Consulting w prowincji Fujian, Wang Xiaohua. - Przede wszystkim jest wymagane odprawianie rocznie 10 mln pasażerów i 200 tys. ton frachtu - dodaje. Tylko Pekin, Szanghaj, Kanton, Chengdu, Shenzhen i Kunming spełniły te kryteria pod koniec 2012 r.

- Temat stał się gorący, wiele miast oszalało na jego punkcie - mówi Wang, która doradzana miastom w Wewnętrznej Mongolii i Junanie w zakresie tworzenia lotniczych hubów.

Z całą pewnością Chiny będą potrzebować więcej lotnisk w miarę rozwoju gospodarki. Teraz maja 19 lotnisk na milion km2 wobec 57 w USA. Ale pojawia się problem zysków. Ze 183 chińskich lotnisk 143 przynosi straty - wynika z danych urzędu lotnictwa cywilnego CAAC. To sugeruje, że ponad 60 z 80 nowych lotnisk przewidywanych w planie gospodarczym na lata 2011-15 znajdzie się pod kreską.

Prowincja też chce latać

Jedna trzecia wszystkich podróżnych i połowa całego cargo przechodzi przez trzy ośrodki: Pekin, Szanghaj i Kanton - stwierdza CAAC. Ilustracją zaciekłej konkurencji jest lotnisko międzynarodowe Shijiazhuang Zhengding, niecałe 300 km od Pekinu, które zwraca koszt przyjazdu podróżnych z 8 miast w tym także ze stolicy, bo tak zależy mu na pasażerach po rozbudowie za 4 mld juanów (645 mln dolarów).

Tak ostre warunki funkcjonowania nie dotyczą Zhengzghou, położonego 650 km na południe od Pekinu, które zamierza  na istniejącym lotnisku zwiększyć wymianę handlową 10-krotnie do 200 mld dolarów do 2025 r. dobudowując trzy pasy startowi i lądowań. - Będziemy pracować nad zmniejszeniem kosztów logistyki z Zhengzhou do wschodniej, zachodniej i środkowej części kraju, a także  budować autostrady łączące lotnisko z resztą Chin - zapowiedział gubernator najbardziej ludnej prowincji Henan, ze stolicą w Zhengzhou, Xie Fuzhan.

Chiński przedstawiciel w Global Express Association, Yong Hu, organizacji zrzeszającej firmy kurierskie DHL, FedEx, TNT Express i UPS, nie jest przekonany, że pomysł  ten zadziała. UPS korzysta już z usług Foxconna, głównego w Chinach dostawcy Apple, jedynej dużej firmy koło lotniska. - Poza  Foxconnem jaki są inne duże firmy w pobliżu? -  pyta, a w tym roku odwiedził to lotnisko.

Mimo sceptycyzmu Yonga o drożności tego projektu rząd centralny poparł plan rozwoju Zhengzhou. Władze lokalne nie potrzebowały aprobaty Pekinu, ale takie poparcie stwarza miastu możliwość skorzystania z pomocy finansowej. W innym przypadku musiałoby zastosować finansowanie tego projektu długiem.

Niemal wszystkie miasta planujące ośrodki lotnicze liczą na inwestycje firm znajdujących się w rankingu "Fortune 500" - mówi konsultantka Wang. - Wiele miast oferuje tanio działki i zwolnienie z podatku, co zmniejsza możliwość obsługi długu przez władze lokalne - dodaje.

Mimo tego, zapanowała powszechna gorączka. Jednym z projektów jest budowa na wyspie o powierzchni 20,9 km2 w nadmorskim Dalian całkiem nowego lotniska, największego na świecie. Położone w górach Shennongjia w prowincji Hebei zniwelowało 5 szczytów pod budowę lotniska.

Szef CAAC, Li  Jiaxiang stwierdził na konferencji branżowej w maju, że budowa lotnisk jest odzwierciedleniem zmian w gospodarce. - W latach 80. ludzie powiedzieliby: jeśli chcesz być bogaty, to zbuduj drogę. Teraz mówią: jeśli chcesz rozwijać się, zbuduj lotnisko.

Władze tych miast mają nadzieję, że przyciągną inwestycje w zakresie logistyki, wysokiej technologii i finansów, a do takiej właśnie działalności zachęcał Pekin chcąc przesunąć trzon działalności gospodarczej z  energochłonnego przemysłu ciężkiego, który od lat był siłą napędową szybkiego wzrostu.

Krytycy zwracają uwagę, że te projekty zaostrzą problem, jaki Chiny chcą wykorzenić:  budownictwa obciążonego kredytami, co stosowały od lat lokalne władze starając sile pobudzać własną gospodarkę. Po latach zmasowanych inwestycji Pekin dąży do skierowania gospodarki ku wzrostowi napędzanemu spożyciem, bo niepokoi się, że szybki wzrost nakładów w fabrykach i w infrastrukturze okaże się chybiony, gdy nastąpi spowolnienie.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji