– To zdecydowanie najniższa strata tegorocznego skumulowanego poziomu rejestracji w porównaniu do zeszłego roku – twierdza analitycy Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz branżowej firmy badawczej JMK. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w ubiegłym miesiącu sprzedaż sięgnęła 109 autobusów wobec 65 sztuk w sierpniu 2012 roku.

Poprawa na rynku autobusowym jest udziałem praktycznie wszystkich jego segmentów, choć po ośmiu miesiącach roku jedynie w kategorii autobusów międzymiastowych liczba rejestracji jest większa od ubiegłorocznej. Polscy przewoźnicy zarejestrowali w tym roku łącznie 78 szt. tego typu autobusów, czyli blisko 30 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok temu. PZPM i JMK zwracają uwagę, że coraz więcej przewoźników zaczyna inwestować w bardziej komfortowy tabor takich marek jak Mercedes-Benz, Scania, Setra czy VDL, który do tej pory można było spotkać na trasach turystycznych. Teraz takie autokary pojawiają się na połączeniach międzymiastowych.

W porównaniu do ubiegłego roku sukcesywnie zmniejsza straty strategiczna dla polskiego rynku kategoria autobusów miejskich. Jeszcze w lipcu rejestracje liczone od stycznia były mniejsze o prawie 19 proc. Natomiast w sierpniu już o niecałe 10 proc. Ta poprawa jest wynikiem letnich dostaw autobusów marek Solaris i Solbus dla Warszawy, a także zakończenia realizacji kontraktów Autosana dla Rzeszowa i Lublina. Także Mercedes-Benz przekazał pierwszą partię gazowych autobusów dla Rzeszowa.

Segment turystyczny zostawia kryzys daleko w tyle. Liczba rejestracji przekroczyła już poziom 150 pojazdów, co jeszcze kilka lat temu było maksymalnym, rocznym poziomem dla tej kategorii. Teraz ta bariera została przekroczona już w lipcu. Co prawda, tegoroczne rejestracje są mniejsze niż przed rokiem, ale wtedy rynek napędzały zakupy autobusów do obsługi Euro 2012. Choć teraz takich wydarzeń brakuje, przewoźnicy dalej inwestują w rozbudowę flot. - Na pewno nie jest to ostatnie słowo branży turystycznej, bo do końca roku został przeszło kwartał, a swoje inwestycje zapowiada szereg firm – prognozują PZPM i JMK.

Po ośmiu miesiącach 2013 roku autobusowym liderem w Polsce jest marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 288 pojazdy – o 14 szt. więcej niż przed rokiem. W tej grupie znalazło się 189 szt. autobusów kategorii MINI, gdzie producent ma aż 77 proc udziału. To właśnie mocna pozycja w tym segmencie zagwarantowała niemieckiej marce po raz kolejny prymat na całym krajowym rynku nowych autobusów. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 131 szt. wobec 184 szt. zarejestrowanych w analogicznym okresie 2012 roku. To pokazuje jak słaby jest w tym roku segment pojazdów miejskich, w którym firma z Bolechowa jest niekwestionowanym liderem. Na trzecim miejscu uplasował się Autosan (48 szt.), który przyspieszając dostawy dla Rzeszowa i Lublina szybko pnie się w górę rankingu. Czwarte miejsce to autobusy typu SAM (41 szt.), w zdecydowanej większości zarejestrowane w Solcu Kujawskim. Piątą pozycję zajmuje Iveco (37 szt.), które w tym roku notuje doskonałe wyniki w segmencie międzymiastowym, natomiast tuż za nim jest MAN (36 szt.).