Polacy jedzą coraz mniej wieprzowiny

Spożycie wieprzowiny jest najniższe od 1997 roku. Schab i karkówka przegrywają z drobiem.

Aktualizacja: 15.11.2013 16:20 Publikacja: 15.11.2013 04:00

Polacy jedzą coraz mniej wieprzowiny

Foto: Fotorzepa, Wojciech Jakubowski Woj Wojciech Jakubowski

Średnio 36 kilogramów wieprzowiny zje w 2013 roku Polak, o ponad trzy kilogramy  mniej niż przed rokiem – szacuje Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ). – Spożycie wieprzowiny będzie w tym roku jednym z najniższych od czasu transformacji – mówi „Rz" Krystyna Świetlik z IERiGŻ.

Ostatnio mniej niż 36 kg mięsa wieprzowego statystyczny mieszkaniec naszego kraju zjadł w 1997 roku.

Dobrze już było?

Udane zbiory zbóż w tym roku powinny przełożyć się na spadek cen pasz, dzięki czemu – jak zakłada IERiGŻ – w drugiej połowie 2014 roku możliwy będzie wzrost produkcji wieprzowiny. Możliwe więc, że w przyszłym roku jej spożycie wzrośnie o 1 kg per capita.

Na powrót do najwyższych poziomów nie ma jednak szans. W latach 2006 – 2012 spożycie mięsa wieprzowego przekraczało w Polsce 40 kg. Rekordowe– 43,6 kg per capita – było w 2007 roku. – W latach 2012–2021 konsumpcja mięsa wieprzowego na świecie ma się zwiększyć się o 13 proc. Polska niekoniecznie będzie uczestniczyć w tym wzroście – uważa Dariusz Formela, prezes Polskiego Koncernu Mięsnego Duda.

Nie wyklucza on nawet, że w kolejnych latach pogłębią się spadki spożycia wieprzowiny w naszym kraju. Podobny scenariusz bierze pod uwagę także Bogusław Miszczuk, prezes grupy Sokołów.

Wieprzowina traci udziały w rynku na rzecz drobiu. Wprawdzie od grudnia 2012 roku  do września 2013 roku jej ceny detaliczne zmalały średnio o 0,3 proc. Ale nadal jest dużo droższa niż mięso kurcząt. IERiGŻ podaje, że w połowie tego roku tuszka kurczaka kosztował 7,8 zł za kg. W tym samym czasie za schab i żeberka trzeba było zapłacić ok. 15 zł za kg. – W sytuacji kryzysowej decydującym kryterium dla większości konsumentów jest cena. Gdy mają do wyboru droższą wieprzowinę i tańszy drób, to wybierają właśnie mięso drobiowe – wyjaśnia Świetlik.

Liczy się nie tylko cena

W tym roku statystyczny mieszkaniec naszego kraju zje 27 kg drobiu, o 3 proc. więcej niż w 2012 roku. Jeszcze w 1990 roku zjadał niespełna 8 kg tego mięsa.

– Spożycie drobiu w Polsce jest już wyższe od średniej unijnej – mówi Krystyna Świetlik.

Krzysztof Wachowski, wiceprezes firmy Tarczyński, zwraca uwagę, że rosnący popyt na drób ma także związek ze zmianą sposobu odżywiania. – Konsumenci zwracają większą uwagę na kaloryczność produktów, a drób generalnie uznawany jest za mięso zdrowsze i bardziej dietetyczne niż wieprzowina – mówi Krzysztof Wachowski.

IERiGŻ szacuje, że w 2014 roku spożycie drobiu znów pójdzie w górę. Tym razem o 0,5 kg. W sumie zjemy w przyszłym roku 70,5 kg mięsa, o 1,5 kg więcej niż w tym roku.

Ekonomiści nie spodziewają się, że zmieni się popyt na wołowinę, która już niemal zniknęła z naszych stołów. Tak, jak w 2013 roku, jej spożycie per capita może wynieść około 1,6 kg – szacuje IERiGŻ.  Jeszcze w 1990 roku wynosiło 16,4 kg. – Spożycie jest już tak niskie, że trudno oczekiwać dalszego spadku. W 2014 roku utrzyma się na poziomie zbliżonym to tegorocznego głównie dzięki temu, że wołowina jest wykorzystywana do produkcji wędlin – mówi Krystyna Świetlik.

Roman Miler, wiceprezes PKM Duda, zwraca uwagę, że zdecydowana większość polskiej wołowiny trafia dziś za granicę.

Mniej, ale lepiej

Według przedstawicieli branży rynek mięsa zmienia się także dlatego, że nowe trendy pojawiają się w segmencie wędlin. Przybywa konsumentów, którzy wolą kupić ich mniej, ale w zamian oczekują wysokiej jakości.

To sprzyja rozwojowi segmentu wędlin premium, w tym m.in. kabanosów. Ich czołowy producent, firma Tarczyński, szacuje, że w tym roku wydamy na nie 600–650 mln zł, o kilka procent więcej  niż przed rokiem.

– Wzrasta także popyt, szczególnie wśród młodych ludzi,  na zdrowe i wygodne produkty typu convenience, czyli   mięsa i  dania gotowe do szybkiego przygotowania w domu – mówi Bogusław Miszczuk.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, b.drewnowska@rp.pl

Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!