Zyski z małej czarnej, czyli liczą się jakość i oryginalny pomysł

Poradnik „Rzeczpospolitej”

Publikacja: 25.11.2013 07:00

1. Nie daj się zaskoczyć

Przed decyzją o otwarciu kawiarni w danym miejscu trzeba się zastanowić, jakie są zalety i wady lokalizacji, którą wybraliśmy. Należy wziąć pod uwagę, jaki typ klientów może do nas trafić, czy w pobliżu jest inna kawiarnia lub czy ma taka powstać. Warto także sprawdzić, jakie plany dla miejsca lub najbliższej okolicy mają władze samorządowe.

2. Komfort w fotelu

Wiedząc, jakich klientów chcemy przyciągnąć, możemy zdecydować się na odpowiedni wystrój, oświetlenie i meble. Właściciele kawiarni podkreślają, że goście cenią sobie wygodę. Oprócz krzeseł warto więc wstawić fotele lub sofę.

3. Ekspres nie tylko na własność

Podstawą jest dobra kawa. Aby taką przygotować, trzeba mieć profesjonalny ekspres i dostęp do wysokiej jakości surowca. Można je kupić niezależnie, ale w grę wchodzi też wydzierżawienie urządzenia. Wówczas jednak musimy zobowiązać się do regularnego kupowania określonej ilości kawy. Dystrybutorzy ekspresów oferują także leasing urządzeń.

4. Mały sprzedaje na wynos

Kawiarnia powinna mieć co najmniej 60–70 metrów kwadratowych, co pozwala na ustawienie 7–8 stolików. Prowadzenie mniejszego lokalu może opłacać tylko wtedy, gdy będzie specjalizował się w sprzedaży kawy na wynos. Taka opcja sprawdza się np. w pobliżu dworców lub uczelni.

5. Latte z dyplomem

80 proc. kaw zamawianych w polskich kawiarniach to café latte, latte macchiato i cappuccino. Kupują je głównie młodzi ludzie. Często dodają do niej syropy karmelowe czy amaretto. Aby właściwie przyrządzać kawę, warto ukończyć kurs baristyczny. Zazwyczaj trwa dwa, trzy dni i – w przypadku gdy jest prowadzony przez baristów z doświadczeniem – kosztuje średnio 800–1200 zł.

6. Coś na ząb

Kawa, choć jest podstawowym produktem każdej kawiarni, to jednak nie wystarczy, aby przyciągnąć klientów. Minimum to wypieki cukiernicze i lody. Ale coraz częściej kawiarnie serwują kanapki i przekąski, także na ciepło. Jest to szczególnie ważne, gdy lokal znajduje się w pobliżu biur, których pracownicy szukają miejsc, gdzie mogą zjeść lunch w ciągu dnia.

7. Zdobyć lojalnych klientów

Dobrym sposobem na zdobycie wiernych klientów są nie tylko promocje (np. atrakcyjna cena za kawę i ciasto), ale także karty lojalnościowe. Dzięki nim goście kupujący regularnie kawę, mogą co jakiś czas wypić ją za darmo.

8. Z gazetą i Internetem

Dodatkową atrakcją kawiarni może być aktualna prasa. Popularne stają się także miejsca, gdzie picie kawy można połączyć z czytaniem książek. Skutecznym wabikiem może być także darmowy, bezprzewodowy Internet.

9. Kącik dla malucha

Dysponując większą powierzchnią, możemy wygospodarować miejsce dla osób chcących zorganizować np. biznesowe spotkania. Dobrym pomysłem może być też kącik z zabawkami dla dzieci.

—b.d.

1. Nie daj się zaskoczyć

Przed decyzją o otwarciu kawiarni w danym miejscu trzeba się zastanowić, jakie są zalety i wady lokalizacji, którą wybraliśmy. Należy wziąć pod uwagę, jaki typ klientów może do nas trafić, czy w pobliżu jest inna kawiarnia lub czy ma taka powstać. Warto także sprawdzić, jakie plany dla miejsca lub najbliższej okolicy mają władze samorządowe.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca