1. Nie daj się zaskoczyć
Przed decyzją o otwarciu kawiarni w danym miejscu trzeba się zastanowić, jakie są zalety i wady lokalizacji, którą wybraliśmy. Należy wziąć pod uwagę, jaki typ klientów może do nas trafić, czy w pobliżu jest inna kawiarnia lub czy ma taka powstać. Warto także sprawdzić, jakie plany dla miejsca lub najbliższej okolicy mają władze samorządowe.
2. Komfort w fotelu
Wiedząc, jakich klientów chcemy przyciągnąć, możemy zdecydować się na odpowiedni wystrój, oświetlenie i meble. Właściciele kawiarni podkreślają, że goście cenią sobie wygodę. Oprócz krzeseł warto więc wstawić fotele lub sofę.
3. Ekspres nie tylko na własność
Podstawą jest dobra kawa. Aby taką przygotować, trzeba mieć profesjonalny ekspres i dostęp do wysokiej jakości surowca. Można je kupić niezależnie, ale w grę wchodzi też wydzierżawienie urządzenia. Wówczas jednak musimy zobowiązać się do regularnego kupowania określonej ilości kawy. Dystrybutorzy ekspresów oferują także leasing urządzeń.
4. Mały sprzedaje na wynos
Kawiarnia powinna mieć co najmniej 60–70 metrów kwadratowych, co pozwala na ustawienie 7–8 stolików. Prowadzenie mniejszego lokalu może opłacać tylko wtedy, gdy będzie specjalizował się w sprzedaży kawy na wynos. Taka opcja sprawdza się np. w pobliżu dworców lub uczelni.
5. Latte z dyplomem
80 proc. kaw zamawianych w polskich kawiarniach to café latte, latte macchiato i cappuccino. Kupują je głównie młodzi ludzie. Często dodają do niej syropy karmelowe czy amaretto. Aby właściwie przyrządzać kawę, warto ukończyć kurs baristyczny. Zazwyczaj trwa dwa, trzy dni i – w przypadku gdy jest prowadzony przez baristów z doświadczeniem – kosztuje średnio 800–1200 zł.