Samochód z silnikiem benzynowym i z turbodoładowaniem będzie produkowany w niewielkiej liczbie z przeznaczeniem dla Chin i Szwecji — ogłosił rzecznik National Electric Vehicle Sweden, Mikael Ostlund.

Produkcja rusza w poniedziałek, w niemal dwa lata po ogłoszeniu przez Saaba w końcu 2011 r. bankructwa. Firma produkująca samochody od 1947 r. należała do General Motors, od 2010 r. do holenderskiego producenta aut sportowych Spyker, któremu nie udało się uratować jej.

Ostlund potwierdził że w przyszłym roku jest planowana w Chinach premiera elektrycznego sedana 9-3. Spółka NEVS od czasu przejęcia aktywów Saaba zawarła porozumienia o współpracy przy produkcji 9-3 z 400 dostawcami. Przyczyną bankructwa był spadek sprzedaży tego auta i brak środków na opłacenie kooperantów.

Nowa wersja samochodu będzie podobna do tego, który jako ostatni zjechał z linii montażowej w 2011 r. Elektryczny dla Chin może być nieco zmieniony. Obecnie w montowni w Szwecji pracuje ok. 600 snob, w chwili bankructwa było ich 3500.

NEVS jest spółką powstałą na bazie aktywów Saaba (centrala, dział badawczo-rozwojowy, produkcja) w Trollhättan. Należy w 78 proc. do National Modern Energy Holdings utworzonej w 2004 r. przez Kai Johana Jianga i zarejestrowanej na brytyjskich Wyspach Dziewiczych, a zarządzanej z K Hongkongu. Pozostałe 22 proc. należy do władz miasta Qingdao za pośrednictwem firlii Qingdai Qingbo Investment. Głównym zadaniem spółki jest przygotowanie regionu Azji, głównie Chin, do produkcji samochodów, przede wszystkim elektrycznych. We władzach spółki znajdują się sami Szwedzi i Kai Johan Jiang.