Rynek w USA: najlepszy rok po kryzysie

Sprzedaż samochodów osobowych i lekkich furgonetek przekroczyła w 2013 r. poziom 15 mln sztuk po raz pierwszy od 2007 r. mimo gorszego grudnia.

Publikacja: 05.01.2014 13:55

W całym roku sprzedaż zwiększyła się o 7,6 proc. do 15,6 mln pojazdów. Mroźny i śnieżny grudzień nie sprzyjał zakupom, które wzrosły o zaledwie 0,3 proc. do 1,36 mln, podczas gdy analitycy spodziewali się poprawy o 3,8 proc.

Przebojem handlowym roku była furgonetka Forda serii F, lider na rynku od 32 lat, ze sprzedażą 763 402 sztuk; wśród samochodów osobowych wygrała Toyota Camry — 404 484 szt.

- Sprzedaż nowych pojazdów oznacza wzrost o 50 proc. wobec głębokiej recesji sprzed zaledwie kilku lat — stwierdził starszy analityk z Kelley Blue Book, Karl Brauer. — Kilka czynników wpłynęło na tę poprawę i jeśli utrzymają się w tym roku, to rynek powinien nadal rosnąć.

Tym razem samochody kupowali indywidualni klienci, zakupy zmniejszyły firmy rent-a-car i inni operatorzy flotowi, którzy zwykle płacą mniej i szybko pozbywają się pojazdów lekko używanych, powodując duży spadek cen na wtórnym rynku. Wynikiem tego była rekordowa wielkość pojazdów kupionych przez konsumentów, podobnie rekordowa suma wydanych dolarów.

Inne czynniki tego popytu to:

- uwolniony hamowany od dawna popyt wśród klientów, którzy w ostatnich latach odraczali zakupy i korzystali dotąd ze starszych modeli,

- duży wzrost na rynku akcji, który nie tylko zwiększył zasobność gospodarstw domowych, ale także wzmocnił zaufanie konsumentów do gospodarki,

- malejące bezrobocie oznaczające, że coraz więcej Amerykanów stać na kupno samochodu,

- łatwiejszy dostęp do kredytów, bo banki oferowały atrakcyjne warunki sprzedaży ratalnej i leasingu,

- odbicie się rynku nieruchomości, co pozwoliło właścicielom domów na zmianę warunków spłaty kredytów hipotecznych i uzyskanie pieniędzy na zakup 4 kółek. Skok liczby budowanych domów i mieszkań przyczynił się do dużego wzrostu sprzedaży furgonetek. Pojazdy te w cenie 40 tys. dolarów i więcej stanowiły jedną trzecią sprzedanych pick-upów.

Odrodzenie się sektora motoryzacji było ważną siłą napędową całej gospodarki USA. W minionym roku powstało w nim 75 tys. miejsc pracy w fabrykach samochodów, u producentów części i w salonach sprzedaży. Ford spodziewa się zwiększenia w 2014 r. zatrudnienia o 5 tys. osób, największego od 50 lat.

- Wszystkie ten czynniki wskazują na tendencję we właściwym kierunku. Wzrost ten będzie trwać, choć jego tempo zmaleje — ocenia Alec Gutierrez z Kelley Blue Book.

Odrodzenie Detroit

Miniony rok oznacza odrodzenie się wielkiej trójki producentów z Detroit po kryzysie i niemal bankructwie GM i Chryslera. W 2013 r. na General Motors, Forda i Chryslera przypadło 45,2 proc. sprzedaży wszystkich nowych samochodów. Po raz pierwszy od 25 lat zwiększ?ly łączny udział w rynku, poza 2011 r., gdy tsunami w Japonii zniszczyło produkcję Toyoty i Hondy.

Dziś wszystkie amerykańskie firmy są rentowne, nawet jeśli sprzedaż w USA jest nadal mniejsza o prawie 2 mln sztuk wobec rekordowych poziomów sprzed ponad 10 lat. Wiceprezes GM ds. sprzedaży Kurt McNeil podkreślił, że średnia cena transakcyjna jest teraz jedną z najwyższych w historii koncernu po wprowadzeniu w 2013 r. 18 nowych albo zmienionych modeli.

General Motors zwiększył sprzedaż o 7 proc. do 2,8 mln sztuk, Chrysler o prawie 9 proc., a Ford najbardziej, bo o 11 proc. do niemal 2,5 mln.

Toyota (2,2 mln sztuk) i Honda zanotowały poprawę o 7 proc., Hyundai o 2,5 proc. Wśród mniejszych producentów gwiazdą był Subaru z wynikiem 26 proc.; był to piąty kolejny rok rekordowej poprawy. Rekordową sprzedaż w całym roku osiągnęły też Hyundai, Nissan, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Maserati, Land Rover i Porsche. Grupa Volkswagena zmniejszyła sprzedaż o 7 proc. Miniony rok był szczególnie dobry dla segmentu luksusu. Mercedes-Benz osiągnął rekordowy poziom i wyprzedził BMW i Lezusa

Gorszy grudzień

Na gorszą sprzedaż miesiąca wpłynęła niepogoda i dobra sprzedaż w listopadzie. — Wygląda na to, że dealerzy i producenci dążyli do uzyskania lepszych wyników w tzw. Czarny Piątek (czwarty czwartek listopada, po święcie Dziękczynienia, oznaczający początek okresu świątecznych zakupów) — uważa Michelle Krebs z firmy analizującej rynek Edmunds.com.

Nie niepokoi się, by gorsze wyniki grudnia zwiastowały problemy w tym roku. Jej firma i większość innych specjalistów przewiduje, że w 2014 r. sprzedaż przekroczy 16 mln sztuk. — Podstawowe dane są coraz lepsze, a lawina nowych modeli powinna wywołać zainteresowanie. Nowości wypadły najlepiej w grudniu — dodała.

General Motors zmniejszył sprzedaż o 6,3 proc. (analitycy liczyli na wzrost o 1,5), ale sprzedaż Chevroleta Malibu skoczyła o 33 proc. (15 493 szt.), Impali o 10 proc. (10 633), z kolei Silverado zmalała o 16 proc. (42 593). Ford zanotował spadek o 9,3 proc mimo popularności pick-upów rodzimy serii F (+8,4 proc. do 74 592 szt., +18 proc. 763 402 w roku) i Fusion (+22, 295 280 w roku). Dla Chryslera wyniki grudnia były najlepsze od 6 lat dla tego miesiąca dzięki nowemu Jeep Cherokee (+48 proc. 15 038), Ram (+11, 33 405), minivanu Town&Country (+5, 9737). Firma z Auburn Hills sprzedała łącznie 161 007 pojazdów.

Grupa VW zmniejszyła w grudniu sprzedaż o 13 proc., marka VW o 23 proc., ale Audi zwiększyła o 23 proc. Hyundai z Kia zanotowały spadek o 2 proc. (Hyundai +6, Kia -14).

Grudzień i cały rok nie był dobry dla najmniejszych samochodów wszystkich marek, ich sprzedaż zmalała o 8,8 proc., a w roku o 7,8 proc. Popularne były małe sportowo-użytkowe, ale brak nowości nie sprzyjał sprzedaży. Najlepszym SUV wszystkich kategorii w USA był Honda CR-V, którego sprzedano w całym roku 304 tys., przed Fordem Escape 294 tys. i Chevy Equinox 238 tys.

W całym roku sprzedaż zwiększyła się o 7,6 proc. do 15,6 mln pojazdów. Mroźny i śnieżny grudzień nie sprzyjał zakupom, które wzrosły o zaledwie 0,3 proc. do 1,36 mln, podczas gdy analitycy spodziewali się poprawy o 3,8 proc.

Przebojem handlowym roku była furgonetka Forda serii F, lider na rynku od 32 lat, ze sprzedażą 763 402 sztuk; wśród samochodów osobowych wygrała Toyota Camry — 404 484 szt.

Pozostało 93% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca