Przedsiębiorcy boją się trzymać dane w chmurze

Większość niewielkich firm ma własne serwery. Na zewnątrz najczęściej utrzymywana jest tylko poczta i strony WWW.

Publikacja: 06.02.2014 01:45

Firmy zlecają profesjonalistom zajmowanie się mniej istotnymi obszarami infrastruktury IT

Firmy zlecają profesjonalistom zajmowanie się mniej istotnymi obszarami infrastruktury IT

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Coraz większą popularność zdobywają usługi w chmurze. W modelu tym można posiadać  także serwer. Jednak większość małych i średnich firm wciąż ma własny serwer w swojej siedzibie.

Potwierdziło to badanie wykonane przez GTS Poland, dotyczące usług serwerowych w niewielkich polskich przedsiębiorstwach. Ale z badania wynika też, że ponad połowa firm korzysta jednocześnie z usług hostingowych w profesjonalnych firmach (udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni), a jedna trzecia utrzymuje własne serwery wirtualne (wydzielone wirtualnie zasoby na większym serwerze w centrum danych).

Na miejscu bezpieczniej?

Dlaczego firmy lubią mieć swoje serwery? Główne powody to możliwość modernizacji na własną rękę, samodzielna kontrola, niezależność od dostawcy. Poza tym posiadanie własnego serwera przedsiębiorcy uznają za rozwiązanie bezpieczniejsze niż wynoszenie danych na zewnątrz. Ich zdaniem nie bez znaczenia jest również krótszy czas reakcji na awarię i większe poczucie niezależności niż w przypadku korzystania z usług zewnętrznego dostawcy. Liczy się też możliwość ingerencji we własny serwer.

Jak się okazuje, według GTS w 43 proc. małych firm i w 61 proc. średnich istnieje zazwyczaj osobny zespół informatyczny, jednak w pozostałych sprawami IT zajmuje się tylko jedna osoba. Co trzecie małe i co piąte średnie przedsiębiorstwo w ogóle nie zatrudnia informatyka, korzystając ze specjalistów z zewnątrz. Częstym zjawiskiem jest też zlecanie prac informatycznych osobie zatrudnionej w dziale niezwiązanym z IT (22 proc. badanych).

Gdy firma się rozrasta, potrzebuje nowych rozwiązań informatycznych i lepszej infrastruktury, takie zespoły oraz ich kompetencje mogą okazać się niewystarczające. W każdym razie przeświadczenie, że serwer w siedzibie firmy jest bezpieczniejszy niż ulokowany u zewnętrznego dostawcy, a obsługa prowadzona przez własnych informatyków jest wystarczająca, nie do końca jest uzasadnione.

Niewykorzystane możliwości

Małe i średnie firmy w ograniczonym zakresie korzystają z zewnętrznych usług serwerowych. Na zewnątrz najczęściej utrzymywana jest poczta i strony WWW; strona internetowa ulokowana na zdalnym serwerze zapewnia klientom łatwiejszy dostęp, natomiast poczta w chmurze staje się dostępna praktycznie z każdego miejsca i urządzenia. Poza tym co trzecie przedsiębiorstwo umieszcza poza swoją infrastrukturą różnego rodzaju aplikacje online, natomiast co dziesiąte – kopie zapasowe danych oraz aplikacje przechowujące dane wrażliwe.

Z ekonomicznego punktu widzenia własna infrastruktura serwerowa często okazuje się zbyt droga. Na początku firma kupuje sprzęt, który ma służyć długo. Dlatego jest to sprzęt drogi. Wysokie są też koszty jego utrzymania. Natomiast możliwości sprzętu nie są wykorzystane, ponieważ przedsiębiorstwo ma na razie zdecydowanie mniejsze potrzeby. Za te same pieniądze można by uzyskać usługę z zewnątrz na wyższym poziomie. Jest bardzo prawdopodobne, że wykazałby to audyt kosztów związanych z obsługą strony WWW, serwera pocztowego czy serwera przeznaczonego do innych zadań, uwzględniający zakup sprzętu i etaty dla pracowników IT.

Dzięki outsourcingowi przedsiębiorstwo nie tylko zmniejsza koszty, ale też odciąża nieliczny personel IT oraz często niewydolne łącze internetowe. Serwer zewnętrzny gwarantuje  nieprzerwany dostęp do niego nawet w razie awarii Internetu w firmie. I pozwala na szybkie  zwiększenie zasobów, gdy firma się rozwija i rosną jej potrzeby.

Sprawdź dostawcę

Jeśli przedsiębiorstwo decyduje się na zakup usług w modelu chmury, należy najpierw sprawdzić, jakim zapleczem technicznym dysponuje potencjalny usługodawca.

– Pamiętajmy, że oprócz warstwy użytkowej (m.in. intuicyjny panel administracyjny) jest jeszcze warstwa technologiczna (m.in. łączność, właściwe centrum danych). Dostawcy usług często opisują na swoich stronach WWW, jakim zapleczem technicznym dysponują. Warto zapoznać się z takimi informacjami, aby uniknąć niespodzianek i skupić się na własnym biznesie – mówi Robert Paszkiewicz, dyrektor marketingu w ATM. – Usługa będzie dobrze działała wtedy, gdy serwery fizyczne będą pracowały stabilnie i bezawaryjnie. Chmura umieszczona jest również  na fizycznych maszynach. Te fizyczne serwery powinny znajdować się w specjalnych pomieszczeniach, zapewniających właściwe warunki pracy, czyli w centrum danych. Zatem w przypadku każdej z tych usług kluczowe są: zasilanie, łączność z siecią Internet, bezpieczeństwo fizyczne, wydajne chłodzenie.

Model hybrydowy

Jak się wydaje, najpopularniejszy jest i jeszcze długo pozostanie model mieszany. Firmy zlecają profesjonalistom zajmowanie się mniej istotnymi obszarami infrastruktury informatycznej, takimi jak strona WWW, ekstranety, sklepy internetowe. Reszta danych i aplikacji pozostaje na własnym serwerze.

Taki hybrydowy model nadal będzie dominował w mniejszych firmach mimo relatywnie niskiego kosztu usług chmurowych. Decyduje o tym w dużej mierze ciągły brak zaufania do zewnętrznych dostawców usług, choć jest to całkiem nieuzasadnione. Zresztą jak wykazują badania, i tak wielu pracowników przechowuje istotne dla działalności firmy informacje  na chmurowych dyskach, np. Dropbox czy Sky Drive.

Krzysztof Borecki, Interactive Intelligence

Fascynacja chmurą nie wiąże się bezpośrednio z wielkością organizacji, lecz raczej z sektorem oraz świadomością technologiczną menedżerów. Znam firmy z sektora MŚP, które najchętniej przekazałyby do data center dostawcy całość swoich zasobów obsługiwanych przez lokalne IT. Chmura jest po prostu wygodna. Ułatwia centralne zarządzanie aplikacjami i danymi, zwiększa kontrolę nad dostępem i edycją, a przede wszystkim zdejmuje z przedsiębiorców obowiązek samodzielnego zabezpieczania serwerów i administrowania nimi – szczególnie w mniejszych firmach jest to często pięta Achillesa. Za kilka lat w polskim sektorze MŚP chmura będzie tak oczywista, jak dziś posiadanie komputera.

Adam Dzielnicki, GTS Poland

Firmy z sektora MŚP doceniają zalety infrastruktury serwerowej. Różnie natomiast odnoszą się do kwestii jej pozyskiwania. Ciągle wiele firm obawia się korzystania z outsourcingu. Własna infrastruktura IT jest dla nich wciąż podstawowym rozwiązaniem. Niestety, panuje przekonanie, że serwer znajdujący się na miejscu w firmie jest bezpieczniejszy i łatwiej dostępny niż ten ulokowany w zewnętrznej instytucji, zaś obsługa IT prowadzona przez własnych specjalistów jest tańsza. Jeśli firmy MŚP korzystają z zewnętrznych serwerów, są to głównie serwery dedykowane (czyli pojedyncze serwery przeznaczone przez firmę hostingową dla jednego usługobiorcy), a nie wirtualne. Zaletą tych drugich jest możliwość zmiany parametrów w dowolnej chwili za pomocą wygodnego panelu zarządzania.

Wojciech Życzyński, polski oddział Microsoft

W Polsce małe i średnie firmy wciąż chętniej przechowują dane na własnych serwerach. Jak pokazują wyniki badania „Cloud Adoption Study" przeprowadzonego na zlecenie Microsoft w 2013 r., 22 proc. firm przyznawało, że przechowuje swoje pliki w chmurze; było to o 9 proc. mniej, niż wynosi średnia dla Europy Środkowo-Wschodniej. Proporcje te się zmieniają, ponieważ coraz więcej przedsiębiorców przekonuje się do modelu chmurowego. Przede wszystkim w chmurze firma może racjonalnie zarządzać budżetem. Przestrzeń jest opłacana w formie abonamentu, nie trzeba inwestować we własną infrastrukturę. Według wspomnianego już badania aż 56 proc. firm z sektora MŚP w Polsce obawia się o bezpieczeństwo danych w chmurze. Tymczasem firmy korzystające już z takich usług wskazują na poprawę bezpieczeństwa danych oraz bezpieczeństwa online (81 proc.). Warto pamiętać, że duży, wyspecjalizowany dostawca chmury jest w stanie zapewnić swoim centrom danych najnowocześniejsze, wielopoziomowe zabezpieczenia, dużo bardziej zaawansowane niże te, które mogłaby wprowadzić mała firma.

Coraz większą popularność zdobywają usługi w chmurze. W modelu tym można posiadać  także serwer. Jednak większość małych i średnich firm wciąż ma własny serwer w swojej siedzibie.

Potwierdziło to badanie wykonane przez GTS Poland, dotyczące usług serwerowych w niewielkich polskich przedsiębiorstwach. Ale z badania wynika też, że ponad połowa firm korzysta jednocześnie z usług hostingowych w profesjonalnych firmach (udostępnianie przez dostawcę usług internetowych zasobów serwerowni), a jedna trzecia utrzymuje własne serwery wirtualne (wydzielone wirtualnie zasoby na większym serwerze w centrum danych).

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki