W 2013 roku urósł eksport wódki

Po załamaniu eksportu w 2012 r. producentom napojów spirytusowych udało się odrobić straty. W ubiegłym roku wysłali za granicę 20 proc. więcej wódki niż rok wcześniej.

Publikacja: 14.04.2014 12:13

W 2013 roku urósł eksport wódki

Foto: Fotorzepa, Michał Walczak

W 2013 r. eksport wódki wzrósł z 33,5 mln litrów do 40,25 mln litrów, a całej kategorii napojów spirytusowych  z 44,5 mln litrów do 50,75 mln litrów. Zwiększyła się też wartość eksportu przekraczając w przypadku wódki  120 mln euro – informuje Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Jak wyjaśnia rozwój eksportu był możliwy dzięki poprawie sytuacji finansowej producentów w pierwszej połowie 2013 r. Umożliwiło to większe inwestycje w sprzedaż poza granicami kraju.

Od kilku lat najwięcej mocnych alkoholi wysyłamy na rynki unijne. W 2013 r. ich udział w eksporcie wyniósł 62 proc. Kluczowym odbiorcą europejskim pozostaje Francja. Poza UE najważniejszym partnerem handlowym są Stany Zjednoczone, gdzie polscy producenci budują od lat 90-tych rynek wódek ekskluzywnych. Dziś wysyłamy tam więcej wódki niż Rosjanie. Przedsiębiorcy widzą potencjał w rozwijaniu nowych kierunków eksportu, szczególnie na rynkach wschodzących, wymaga to jednak dużych nakładów inwestycyjnych.

Akcyza popsuła eksport wódki

- Produkujemy wysokiej jakości wyroby spełniające oczekiwania najbardziej wymagających konsumentów. Ale wciąż eksportujemy mniej niż moglibyśmy. W 1985 r. wysłaliśmy za granicę ok. 80 mln litrów wódki. Dziś blisko połowę mniej. Koszty związane z promocją na zagranicznych rynkach przekraczają możliwości wielu firm. Brakuje systemowego wsparcia polskich producentów w rozwijaniu eksportu ze strony administracji rządowej, zwłaszcza  dyplomacji, jak to ma miejsce m.in. w Wielkiej Brytanii w przypadku whisky – komentuje Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.

Szczególnie udane było drugie półrocze 2013 r., kiedy to eksport wódki wzrósł o ponad 30 proc. Polski Przemysł Spirytusowy zaznacza, że dobre prognozy eksporterów popsuła obowiązująca od 1 stycznia br. podwyżka podatku akcyzowego na napoje spirytusowe. Branża prognozuje, że w wyniku podwyżki akcyzy ponownie dojdzie do odwrócenia pozytywnego trendu. Podobna sytuacja miała miejsce w 2009 r.

- Po bardzo słabym 2012 r. kiedy to eksport spadł o blisko 20 proc., w ubiegłym roku udało się odwrócić negatywny trend. Niestety obawiamy się, że na krótko. W związku z bardzo dużą podwyżką akcyzy na wyroby spirytusowe raczej nie uda się w tym roku utrzymać tempa wzrostu eksportu. Siłą rozpędu pierwsze półrocze powinno być jeszcze na plusie, ale w kolejnych miesiącach może dojść do spadku eksportu. To zrozumiałe, bo producenci będą musieli najpierw ustabilizować sytuację w Polsce, a dopiero potem myśleć o podboju rynków zagranicznych. Szczególnie dotyczy to mniejszych przedsiębiorców – dodaje Leszek Wiwała.

Polska jest największym w Unii Europejskiej i czwartym na świecie producentem wódki. Pod tym względem wyprzedzają nas Rosja, Ukraina i Stany Zjednoczone. Znaczący eksport przyczynia się do poprawy bilansu handlowego kraju. Największymi odbiorcami polskich napojów spirytusowych od kilku lat pozostają Francja i Stany Zjednoczone. Ważne kierunki eksportu to także Węgry, Niemcy, Włochy, Bułgaria oraz Kanada. Polskie wódki i napoje spirytusowe w mniejszej skali trafiają również na tak odległe rynki jak Singapur, Hong Kong czy Chile.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?