Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmy płacą za niepotrzebne oprogramowanie

Aż 88 proc. europejskich przedsiębiorstw nie wykorzystuje w pełni posiadanych aplikacji biznesowych.

Publikacja: 22.05.2014 15:24

Firmy płacą za niepotrzebne oprogramowanie

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

Blisko 10 mld euro rocznie wynoszą – według Sage, jednego z czołowych producentów rozwiązań IT dla biznesu – straty europejskich firm z tytułu zbędnych inwestycji w oprogramowanie. Badanie, którym objętych było 600 przedsiębiorstw z krajów UE, wykazało, że każde z nich (ankietą objęto podmioty średniej wielkości) traci rocznie z tego powodu ponad 43 tys. euro.

Głównym źródłem strat jest niewykorzystywanie w pełni posiadanych aplikacji. Przyznało się do tego aż 36 proc. firm z naszego kontynentu. Jednym z głównych powodów  jest brak przeszkolonych pracowników (25 proc. odpowiedzi). W Niemczech kluczowym powodem marnotrawstwa jest dublowanie posiadanego już przez firmy oprogramowania (35 proc.).

– Istnieje duża przepaść między potrzebami biznesowymi a nabywanymi rozwiązaniami. Decydenci nie wsłuchują się dokładnie w potrzeby użytkowników, co sprawia, że zamiast wybierać produkty dopasowane do konkretnych wymagań, poszukują uniwersalnego rozwiązania, które ma zadowolić wszystkich użytkowników – uważa Christophe Letellier, dyrektor generalny ds. segmentu średnich firm w Sage.

Zwraca uwagę, że przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z problemu, jakim są nietrafione inwestycje technologiczne. Dlatego aż 63 proc. z nich wskazuje efektywność jako najważniejszą potrzebę biznesową, którą muszą spełniać nabywane aplikacje. Firmy coraz częściej analizują też skuteczność wdrożeń oprogramowania biznesowego, jego wpływ na jakość świadczonych usług i działalność przedsiębiorstw.

Ważnym trendem, jeśli chodzi o planowane inwestycje technologiczne, jest też uwzględnianie w nich mediów społecznościowych. Aż 64 proc. podmiotów wskazało funkcjonalności związane z mediami i kanałami społecznościowymi jako dość ważne lub bardzo ważne.

Reklama
Reklama

– Firmy muszą zadać sobie pytanie, w jaki sposób media społecznościowe wpływają na ich użytkowników, a jak na klientów – stwierdza Klaus-Michael Vogelberg, dyr. ds. technologii Sage.

Jeszcze więcej przedsiębiorstw, 76 proc. , rozważa inwestycje w oprogramowanie biznesowe wykorzystujące chmurę (zdalny dostęp do aplikacji przez internet). Najbardziej zaawansowane są firmy z Portugalii, z których aż 92 proc. planuje wydatki w tym obszarze.

Główne kryteria przy zakupach to cena (53 proc. wskazań), funkcjonalność (52 proc.) oraz łatwość wdrożenia (45 proc.).

Dostawcy oprogramowania nie mają  powodów do optymizmu. Blisko połowa ankietowanych firm planuje w tym roku ograniczyć wydatki na rozwiązania informatyczne, w tym na ich aktualizację.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama