Udany sezon na rynku lodów

Wytwórcy mrożonych deserów liczą na udany sezon. Ich sprzedaż powinna rosnąć także w kolejnych latach.

Publikacja: 30.07.2014 09:40

Udany sezon na rynku lodów

Foto: Bloomberg

– Dzięki pogodzie, jaką mamy w tym roku, lody są jedną z najdynamiczniej rozwijających się kategorii produktowych, w zakresie których działamy w Polsce – mówi „Rz" Mariusz Staszczuk, dyrektor sprzedaży w firmie Nestle Polska.

Spółka się spodziewa, że jej mrożone desery zanotują w 2014 r. dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Wpływ będzie miała na to m.in. marka Schöller, którą firma reaktywowała w naszym kraju w pierwszej połowie 2014 r.

Lato ma decydujący wpływ na całoroczne wyniki producentów lodów i lodziarni, ponieważ nadal prawie 90 proc. sprzedaży mrożonych deserów przypada na okres od początku maja do końca września. Dlatego – jeżeli kolejne tygodnie będą także ciepłe – to wzrost łącznej sprzedaży lodów nie powinien być niższy niż przed rokiem. W 2013 r. Polacy wydali na lody ponad 1,4 mld zł, o 5,4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Temperatury nie mogą być jednak zbyt wysokie. – Jeżeli przekraczają 30 stopni, to zaczynamy szukać ochłody nie w lodziarniach, ale nad wodą, popijając zimne napoje – zaznacza Rafał Adamek, współwłaściciel dwóch cukierni Słodki Domek w Knurowie.

USA poza zasięgiem

Tak znaczna sezonowość – która się wiąże z dużą popularnością lodów impulsowych, czyli np. na patyku czy rożków – wyróżnia nas na tle innych państw.

– W krajach Europy Zachodniej zjawisko sezonowości ma znacznie mniejszą siłę, a konsumenci nie stronią od spożywania lodów w domu, także w zimowe wieczory – wyjaśnia Michał Wiśniewski, dyrektor marketingu w firmie Unilever Polska, właściciela takich marek jak Algida, Magnum czy Carte d'Or.

Duży apetyt na lody jedynie przez kilka miesięcy w roku sprawia też, że jemy ich znacznie mniej niż konsumenci w innych krajach Starego Kontynentu.

– Mimo że na przestrzeni ostatnich 20 lat konsumpcja per capita się podwoiła, cały czas jest poniżej średniej europejskiej – mówi Staszczuk.

Firma badawcza Euromonitor International podaje, że w 2013 r. przeciętny Polak kupił – nie licząc gastronomii – 3,2 litra lodów. Dla porównania w Finlandii – kraju numer jeden w Europie pod względem spożycia per capita – było to 12,7 litra. Jeszcze więcej, bo ponad 20 l na osobę rocznie, zjada się w Stanach Zjednoczonych.

Dystans, jaki dzieli nas od europejskiej czołówki, sprawia, że jesteśmy nadal atrakcyjnym rynkiem. I to nie tylko dla dużych firm, jak Nestle czy Unilever. – W Polsce istnieje wielu lokalnych producentów, co jest niespotykane w innych krajach europejskich – mówi Mariusz Staszczuk. – Obserwujemy niezwykle silną konkurencję cenową.

Latem bardziej light

Nie wszystkie firmy walczą jednak ceną.

– Kluczowe znaczenie ma jakość naszych lodów oraz portfolio dostosowane do potrzeb konsumenta, które się zmieniają w zależności od pory roku – zaznacza Elżbieta Grycan, współwłaścicielka firmy Grycan – Lody od Pokoleń. – W sezonie letnim szczególne znaczenie dla naszych wyników ma sprzedaż sorbetów z owoców oraz lodów jogurtowych – dodaje.

Strategia Grycana przynosi efekty. Firma rozwija sprzedaż lodów familijnych premium oraz planuje otwieranie kolejnej lodziarni, także w mniejszych miastach. W tym roku ruszyły jej lokale, jak choćby w Siedlcach i Kaliszu.

– Do końca roku planujemy kilka kolejnych otwarć, m.in. w Olsztynie i w Kielcach – zapowiada Elżbieta Grycan.

Firma nie zamierza poprzestać na rynku krajowym. Ma już trzy lodziarnie w Czechach. Ruszyła także ze sprzedażą lodów do Chin.

—kmk

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

– Dzięki pogodzie, jaką mamy w tym roku, lody są jedną z najdynamiczniej rozwijających się kategorii produktowych, w zakresie których działamy w Polsce – mówi „Rz" Mariusz Staszczuk, dyrektor sprzedaży w firmie Nestle Polska.

Spółka się spodziewa, że jej mrożone desery zanotują w 2014 r. dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Wpływ będzie miała na to m.in. marka Schöller, którą firma reaktywowała w naszym kraju w pierwszej połowie 2014 r.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?