Oni wciąż zarabiają w Rosji. „Czarna lista”, a na niej znane koncerny

Koncerny zachodnie, które mimo publicznych obietnic, nie opuściły Rosji, zarabiają tam krocie i sowicie wspierają wojnę Kremla podatkami. Wśród nich są tuzy amerykańskiego i unijnego biznesu.

Publikacja: 18.06.2024 12:37

Oni wciąż zarabiają w Rosji. „Czarna lista”, a na niej znane koncerny

Foto: Bloomberg

Według badania Yale School of Management od 2022 roku ponad 1000 międzynarodowych korporacji ogłosiło likwidację swoich rosyjskich przedsiębiorstw, ale w rzeczywistości wiele z nich pozostało na rosyjskim rynku.

Zachodnie koncerny wciąż zarabiają w Rosji. Jak to zrobiła Coca-Cola?

Agencja Bloomberg opisała największych beneficjentów rosyjskiej wojny, którzy pomimo deklaracji o opuszczeniu rynku kraju agresora, wciąż tam są i dobrze zarabiają. Coca-Cola Co. jako jedna z pierwszych ogłosiła swoją rezygnację i zażądała wycofania swoich produktów z rosyjskich sklepów, wstrzymania dostaw surowców i wstrzymania produkcji.

Minęło 2,5 roku, a logo Coca-Coli nadal można łatwo znaleźć w supermarketach i restauracjach. I nie jest to tylko łamiący zasady międzynarodowego handlu import przez Kazachstan, Gruzję czy Armenię markowych produktów (zakazany sankcjami) bez zgody posiadacza marki, ale też produkcja na miejscu.

Na przykład Multon Partners, rozlewnia Coca-Coli w Federacji Rosyjskiej, jest własnością Coca-Cola HBC — odrębnej spółki zarejestrowanej w Londynie, gdzie amerykańska firma posiada 21 proc. udziałów.

„Dobra Cola”, która w Rosji zastąpiła klasyczną markę, należy do firmy Multon. Napój stał się najpopularniejszym napojem gazowanym Rosji, zajmując 1 proc. rynku. W taki sposób, jak podkreśla Bloomberg, zyski ze sprzedaży Coca-Coli w Rosji zostały przeniesione do Coca-Cola HBC.

Sama Coca-Cola jest nadal dostępna w Rosji, bo Kreml ustanowił nowe prawo zezwalające na sprzedaż markowych towarów bez zgody właściciela znaku towarowego. Tylko dzięki temu importowi Coca-Cola stała się napojem numer 3 w Rosji, zajmując 6 proc. rynku.

Pepsi, Unilever i Nestle w Rosji

We wrześniu 2022 r. PepsiCo Inc. oświadczyła, że ​​zaprzestanie produkcji i sprzedaży Pepsi, Mountain Dew i 7Up w Rosji; produkty znikły z półek w rosyjskich sklepach. Jednak wkrótce Pepsi dodała nową colę o nazwie Evervess i zwiększyła produkcję Frustyle w swoich sześciu fabrykach w Rosji. W ubiegłym roku sprzedaż napojów z rosyjskiego oddziału firmy wzrosła o 12 proc. do 209 mld rubli (2,3 mld dolarów). Przychody działu żywności dla niemowląt i produktów mlecznych wzrosły o 10 proc., do 129 miliardów rubli.

Brytyjski Unilever Plc i szwajcarski Nestlé SA nie chciały sprzedawać swoich zakładów produkcyjnych, tłumacząc, że Kreml domagał się ogromnej zniżki przy sprzedaży, jako podatku od wyjścia. Zostały więc i zarabiają krocie, płacąc odpowiednio duży CIT.

Czytaj więcej

W Rosji brakuje juanów. Chiński pieniądz pilnie poszukiwany

Francuski operator supermarketów Auchan, detalista odzieżowy Benetton Group oraz sieci restauracji Subway i TGI Fridays nadal działają w Rosji i nie planują ograniczania swojej działalności. Taka taktyka oznacza godzenie się na wspieranie rosyjskiej agresji na Ukrainie. Bloomberg pisze, że firmy nadal działające w Rosji praktycznie nie mogą wyprowadzić zagranicę zarobionych tam zysków, bo wymaga to trudno dostępnych zezwoleń władz na eksport pieniędzy. A zyski są znaczne.

Według Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej od 2022 r. w Rosji pozostało ponad 2100 międzynarodowych korporacji, w porównaniu z około 1600 międzynarodowymi firmami, które albo wycofały się z rynku, albo widocznie ograniczyły swoją działalność.

Według badania Yale School of Management od 2022 roku ponad 1000 międzynarodowych korporacji ogłosiło likwidację swoich rosyjskich przedsiębiorstw, ale w rzeczywistości wiele z nich pozostało na rosyjskim rynku.

Zachodnie koncerny wciąż zarabiają w Rosji. Jak to zrobiła Coca-Cola?

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Udział Polski w Expo 2025 w Osace to szansa dla rodzimych firm
Handel
Zaskakujące poparcie młodych dla zakazu handlu alkoholem
Handel
Lidl z Biedronką zmuszają inne sieci do organizowania promocji
Handel
Polacy rzucili się na letnie wyprzedaże w internecie. Firmy narzekają na duże zwroty
Materiał Promocyjny
Mała Księgowość: sprawdzone rozwiązanie dla małych i średnich przedsiębiorców
Handel
Sprzedaż detaliczna wzrosła zaskakująco słabo. Co się dzieje?