Kurczy się rynek aut w Rosji

Koncerny samochodowe ograniczają produkcję w Rosji. Powodem jest spadek sprzedaży aut.

Publikacja: 24.08.2014 17:22

Kurczy się rynek aut w Rosji

Foto: Bloomberg

Ford,General Rotors, Renault już wiedzą, że żadne z ich prognoz sprzedaży na rynku rosyjskich nie są aktualne. Ten rok może się zakończyć spadkiem o ponad 20 proc. To fatalna wiadomość,bo rok poprzedni też nie był najlepszy i zakończył się spadkiem.

W ostatni piątek GM zatrzymał fabrykę w Skt Petersburgu i produkcja ma ruszyć dopiero 12 września. I potem, do 27 października ma być jeszcze kilkakrotnie zatrzymywana, tak że we wrześniu fabryka będzie normalnie działała przez cztery dni, a w październiku przez osiem. Podobnie postępują inni producenci. Bo Rosjanie znacznie ograniczyli zakupy samochodów. Sprzedaż aut osobowych za 7 miesięcy ( styczeń-lipiec) spadła o 9,9 proc. zaś w samym lipcu o 23 proc. po 17-procentowym spadku w czerwcu.

Ale ubiegłym roku mówiono jeszcze o Rosji, jako kraju, który w niedalekiej przyszłości dorówna Niemcom rynkiem samochodowym . W tej chwili te prognozy wydają się mało realne w sytuacji,kiedy w Rosji w 2013 sprzedano 2,1 mln aut rocznie, a w Niemczech 2,95 mln. Ford, który ma w Rosji 2 fabryki zbudowane w joint venture z OAO Sollersem odpisał na straty 329 mln wydane na te inwestycje. W kwietniu amerykański koncern ograniczył produkcję i zwolnił 950 pracowników.

Renault, który ma joint venture z OAO Avto ZAZem, największą firmą motoryzacyjną w Rosji przygotowany jest na drastyczny spadek sprzedaży, przynajmniej 10 procentowy. GM nie ma już złudzeń. W tym roku w ciągu pierwszych 7 miesiącach roku sprzedał o 23 proc. mniej Chevroletów, niż rok temu (73,7 tys.), w przypadku Opli spadek jest mniejszy,ale też dwucyfrowy - do 38,4 tys. aut. A plany GM na tym rynku były zupełnie inne. W krótkim czasie planowano zwiększenie produkcji w Skt Petersburgu do 230 tys. w roku 2015.

Przy tym zagranicznym producentom na tym rynku jest coraz trudniej. Kilka miesięcy temu Rosjanie wyłączyli auta importowane z przetargów organizowanych przez administrację państwową . Teraz przymierzają się do wprowadzenia takich samych zasad w stosunku do aut wyprodukowanych w joint venture z firmami pochodzącymi z krajów, które wprowadziły sankcje wobec Rosji. To znacząco zwiększyłoby szanse aut koreańskich ( Hyundai i Kia), które w ubiegłym roku sprzedały Rosjanom 338 tys. aut, oraz firm indyjskich, np TATA, być może także Chińczyków.

W Rosji zainwestowali praktycznie wszyscy liczący się na świecie producenci aut - oprócz Forda i GM oraz Renaulta także Fiat- Chrysler ,Nissan,Mercedes Benz,Volkswagen, a wszystkie auta, które wyjeżdżały z miejscowych fabryk sprzedawane były w tym kraju, bądź w Kazachstanie i na Białorusi.

Teraz oprócz spadku popytu zagraniczne koncerny cierpią z powodu słabego rubla, pogarszających się nastrojów konsumentów i wzrostu cen. Bardzo drogie zrobiły się kredyty, bo podstawowa stopa wynosi dzisiaj 8 proc. Z tego powodu właśnie najbardziej cierpią producenci aut z segmentu masowego - takie jak Fiat , czy Chevrolet. W latach 2008-2013 połowa aut z tego segmentu na rynku rosyjskim była sprzedawana na kredyt.

Z zagranicznych producentów w najlepszej sytuacji jest Renault Nissan, który bardzo zaangażował się w restrukturyzację AvtoZAZa. Ze wspólnych fabryk już wyjeżdżają Datsuny. A jest mało prawdopodobne, aby rząd chciał uderzyć także we własne firmy, które również znalazły się w trudnej sytuacji.

Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?