Rośnie prywatny import aut

Według danych Służby Celnej, do końca lipca 2014 roku sprowadzono do Polski 451 tys. takich aut. W tym samym czasie rok wcześniej było ich 415,3 tys.

Publikacja: 10.09.2014 14:03

Rośnie prywatny import aut

Foto: Bloomberg

Oznacza to wzrost o 8,6 proc.

Cały obecny rok może przynieść najwyższy poziom prywatnego importu od czterech lat. Rok temu rynek przekroczył poziom 700 tys. sztuk. W tym roku może zbliżyć się do 800 tysięcy.

Niemcy liderem

Według opublikowanego dziś raportu serwisu aukcji transportowych Clicktrans.pl, największym rynkiem importu aut do Polski są Niemcy. Stamtąd sprowadzanych jest 37 proc. samochodów. Kolejne pod względem popularności kraje pochodzenia używanych pojazdów ściąganych do Polski to Wielka Brytania, Francja, Włochy, Belgia, Holandia i Hiszpania.

W ciągu ostatnich trzech lat 2014 udział aut sprowadzanych z Niemiec, Belgii i Holandii systematycznie wzrasta. Spada udział aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii i Włoch. Stabilny poziom 14–15 proc. mają auta ściągane z Francji. W 2013 roku samochody sprowadzane z Niemiec stanowiły 35 proc. wszystkich wjeżdżających do Polski, w 2014 już 37 proc. Według Clicktrans.pl, najczęściej samochody sprowadzają mieszkańcy województw: małopolskiego, mazowieckiego, śląskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Na przestrzeni lat 2012–2014 zmniejszył się udział samochodów sprowadzanych do województw wielkopolskiego i dolnośląskiego. Przykładowo: w 2012 roku odsetek samochodów sprowadzanych do Wielkopolski wynosił 11,3 proc., a w 2014 roku skurczył się do 9,4 proc.

Duże miasta na czele

Z danych Clicktrans.pl wynika, że najwięcej samochodów sprowadzają mieszkańcy Krakowa, Warszawy, Wrocławia, Poznania i Lublina. Ale choć w dalszym ciągu mieszkańcy dużych miast sprowadzają najwięcej aut, ich udział systematycznie maleje. Coraz więcej samochodów jedzie do miast mniejszych, takich jak np. Tarnów.

– Mieszkańcy Poznania czy Katowic zwykle nie zlecają tego firmie transportowej. Ze względu na małą odległość do Niemiec często jadą po samochód sami – mówi Michał Brzeziński z Clicktrans.pl.

Wśród marek samochodów sprowadzonych poprzez ten serwis w 2014 roku przeważały: Volkswagen z 11,6-proc. udziałem w imporcie, Audi (9,5 proc.), BMW (9,4 proc.), Renault (8,9 proc.), Ford (8,9 proc.) i Opel (7,0 proc.).

Od dłuższego czasu rośnie wiek sprowadzanych samochodów.

Coraz starsze

Według danych Służby Celnej, największa część aut ma ponad dziesięć lat. To prawie połowa całego prywatnego importu. Z kolei udział samochodów stosunkowo młodych, których wiek nie przekracza czterech lat, to zaledwie nieco ponad 7 proc.

Efektem jest starzenie się parku samochodów na polskich drogach.

Według Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, średnia wieku zarejestrowanych pojazdów to przeszło 17 lat. W ciągu ostatniego roku wzrosła ona o prawie pół roku.

Coraz starsze są wszystkie grupy pojazdów. Najbardziej wiekowe okazują się motocykle – mają średnio po 26 lat. Oznacza to, że spora ich część doskonale pamięta czasy PRL. Najmłodsze są ciągniki siodłowe (średnio 12 lat), które firmy transportowe wykorzystują zwłaszcza w przewozach międzynarodowych.

W przypadku samochodów osobowych średnia to 17 lat.

Ale oficjalne dane nie odzwierciedlają rzeczywistości. Faktycznie aut jest mniej i są nieco młodsze. Instytut Samar wyłączył z danych CEPiK pojazdy – jak to określa – nieaktywne, czyli takie, wobec których w ciągu ostatnich siedmiu lat nie odnotowano żadnych zmian w rejestrach (nie były przerejestrowywane, nie przechodziły badań technicznych). Okazało się, że jest to prawie jedna czwarta (23,9 proc.) całego parku.

W tej grupie 4,4 mln sztuk stanowiły samochody osobowe (22,7 proc.), ale największy udział takich martwych dusz jest wśród motocykli – przeszło połowa zarejestrowanych maszyn.

– Część tych pojazdów została rozebrana na części, inne zezłomowano lub wywieziono z kraju – tłumaczył szef Samaru Wojciech Drzewiecki.

Po odliczeniu „nieaktywnych" pojazdów średni wiek samochodów spada do 14 lat.

Oznacza to wzrost o 8,6 proc.

Cały obecny rok może przynieść najwyższy poziom prywatnego importu od czterech lat. Rok temu rynek przekroczył poziom 700 tys. sztuk. W tym roku może zbliżyć się do 800 tysięcy.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku