Philips pozbywa się żarówek

Holenderski koncern Philips poinformował, że pozbywa się działu oświetleniowego. Rok temu z tej działalności zrezygnował największy rywal holenderskiej firmy - Siemens.

Publikacja: 23.09.2014 17:42

Philips pozbywa się żarówek

Foto: Bloomberg

Dział oświetleniowy Philipsa zostanie przekształcony w samodzielną spółkę. Reszta działów - elektronika użytkowa i urządzenia medyczne - ma zostać skonsolidowana w jednej strukturze, która będzie funkcjonowała pod marką Philips i ma być warta 15 mld euro. Nowa struktura koncernu ma przyszłym roku przynieść 100 mln euro oszczędności, a w 2016 - kolejne 200 mln.

Dział oświetleniowy, którego obroty sięgają 7 mld euro, ma nadal funkcjonować pod marką Philips, ale stanowić będzie oddzielna firmę z opcją ewentualnej sprzedaży jej udziałów.

Reuters przypomina, iż Siemens podobnie postąpił z marka Osram, licząc, że znajdzie na nią kupca. Kiedy okazało się, że nikt nie jest nią zainteresowany a obroty firmy spadają, udziały w firmie trafiły do udziałowców Siemensa.

- Dla Philipsa nadszedł czas na kolejne strategiczne decyzje - powiedział prezes koncernu Frans van Houten.

Holenderski koncern, który był pionierem w produkcji żarówek, w ciągu ostatnich dwóch lat przeszedł gruntowna reorganizację i przebudowę. Pozbył się części działów produkcyjnych - głownie w obszarze elektroniki telewizyjnej - w których nie był w stanie konkurować z firmami azjatyckimi. Natomiast Gibson, jeden z największych producentów gitar i właściciel kilkunastu marek związanych z muzyką i innowacjami w zakresie audio, kupił od Philipsa spółkę Woox Innovations - produkującą sprzęt audio i multimedia. Firma kupiła tez licencję na używanie marki Philips.

Firma Philips powstała w 1891 r. w Eindhoven. Założyli ją bracia Gerarda i Antona Philips, a ich pierwszym produktem była żarówka oraz "inny osprzęt elektrotechniczny". W firmie powstała też pierwsza elektryczna golarka, kaseta magnetofonowa oraz płyta CD - przy współpracy z Sony.

Dział oświetleniowy Philipsa zostanie przekształcony w samodzielną spółkę. Reszta działów - elektronika użytkowa i urządzenia medyczne - ma zostać skonsolidowana w jednej strukturze, która będzie funkcjonowała pod marką Philips i ma być warta 15 mld euro. Nowa struktura koncernu ma przyszłym roku przynieść 100 mln euro oszczędności, a w 2016 - kolejne 200 mln.

Dział oświetleniowy, którego obroty sięgają 7 mld euro, ma nadal funkcjonować pod marką Philips, ale stanowić będzie oddzielna firmę z opcją ewentualnej sprzedaży jej udziałów.

Biznes
Konflikt Indii z Pakistanem. Rozmowy Chin i USA. Obniżka stóp procentowych
Biznes
Impact’25 i Obama. Co wydarzy się w Poznaniu?
Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Biznes
Na stole 17. pakiet sankcji wobec Rosji. Cios we flotę cieni i sojuszników Kremla
Biznes
UE bez rosyjskiej energii. Zapaść w motoryzacji. Weto ws. składki zdrowotnej
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku