Most budowany przez Mostostal Warszawa w Błażowej będzie pierwszym w Polsce i jednym z nielicznych takich obiektów w Europie. Zostanie wykonany z kompozytów włóknistych w osłonie polimerowej, czyli włókien węglowych i szklanych otoczonych żywicą epoksydową. Konstrukcje z takich materiałów są lżejsze oraz bardziej wytrzymałe niż zazwyczaj stosowane. Dzięki tym właściwościom wykorzystuje się je w przemyśle lotniczym, samochodowym i stoczniowym. W polskiej branży budowlanej kompozyty stosowane były dotychczas jako elementy wzmacniające, głównie w postaci mat i taśm.

Projekt ten będzie więc pierwszą w Polsce próbą zbudowania kompozytowego mostu drogowego. Ma to być również jeden z największych pod względem rozpiętości przęsła tego typu mostów na świecie.

Koszt wyniesie ok. 10 mln zł i obejmie prace badawcze, a także budowę. – Kwota jest nieco wyższa niż za budowę tradycyjnego mostu, ale czas jego wznoszenia będzie krótszy, a koszty utrzymania bardzo niskie – zapowiada Juliusz Żach z Mostostalu Warszawa.

Będzie to kolejna innowacyjna, bo „wieczna" inwestycja drogowa realizowana w ostatnim czasie. Na jednym z warszawskich odcinków trasy S8 ułożony został eksperymentalny rodzaj asfaltu. Będzie odporny na wysokie i niskie temperatury, nie odkształci się pod dużym obciążeniem. Ma wytrzymać nawet 50 lat. Jeśli przejdzie testy, drogowcy położą nowy asfalt na całym odcinku Opacz–Janki Małe–Paszków. Wykonawca – firma Strabag – zagwarantował też rekordowy 18-letni okres gwarancji dla podbudowy nawierzchni.