Konkurs dla polskich przedsiębiorców w Norwegii

Na norweskim rynku działa już kilka tysięcy polskich firm. Większość z nich to jednoosobowa działalność gospodarcza. Teraz polscy przedsiębiorcy powalczą w konkursie o 15 tys. koron oraz medialny splendor.

Publikacja: 02.04.2015 07:59

15 tys. koron czeka na polskiego biznesmena

15 tys. koron czeka na polskiego biznesmena

Foto: Bloomberg

W Norwegii firmę można założyć przez internet. Z możliwości posiadania własnego biznesu korzysta już wielu Polaków, którzy w nad fiordami stanowią najliczniejszą mniejszość narodową.

W zeszłym roku o pozwolenie na pracę i pobyt starało się 7000 polskich obywateli, a zarejestrowanych w Urzędzie Imigracyjnym było 91 tys. Obecnie Polacy stanowią aż 14 proc. wszystkich imigrantów w Norwegii. Wielu z nich rozpoczęło nad fiordami działalność biznesową. Najpopularniejsze branże to remontowo-budowlana i usługi sprzątające, ale Polacy prowadzą też własne firmy konsultingowe, kancelarie adwokackie, gabinety lekarskie, salony piękności, warsztaty samochodowe, lokale gastronomiczne czy salony tatuażu.

Budowanie prestiżu polskiego biznesu

Konkurs dla polskich przedsiębiorców w Norwegii ma wy promować aktywnych biznesmenów i budować prestiż polskich marek. Z tym ostatnim nie jest najlepiej, choć w ciągu ostatnich dziesięciu lat sytuacja znacznie się poprawiła.

Działalność usługowa polskich przedsiębiorców nie kojarzy się już tylko z niską ceną, ale też szybkim i solidnym wykonaniem. Wciąż jednak Polakom nie jest łatwo na norweskim rynku. Największą barierą jest język – Norwegowie obawiają się, iż wybierając polskiego przedsiębiorcę będą mieć kłopoty z porozumieniem.

Kolejnym utrudnieniem dla Polaków, którzy założyli działalność gospodarczą w Norwegii, jest brak referencji i związanej z nimi wiarygodności. Krótka historia działalności również działa na ich niekorzyść – wielu miejscowych ma w zwyczaju sprawdzać firmy: chcą poznać wyniki finansowe, liczbę zatrudnionych osób i wysokość zapłaconego podatku. W porównaniu z tymi, którzy na rynku są od lat, młode polskie firmy wypadają blado.

Dobry impuls dla firm

Konkursu dla polskich przedsiębiorców w Norwegii organizuje firma konsultingowa Polish Connection, zaś Patronat Honorowy nad nim objął Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Oslo. Sponsorem głównym konkursu jest firma My Call.

- Ten konkurs jest pomyślany jako dobry impuls, który z czasem zapoczątkuje szereg pozytywnych zmian na norweskim rynku – mówi Maja Zaborek, specjalista ds. marketingu i PR w Polish Connection.

– Chcemy, żeby o polskich przedsiębiorcach w Norwegii zrobiło się głośno, aby mogli stanąć w świetle jupiterów i opowiedzieć o swojej działalności. Współpracujemy z nimi na co dzień i wiemy, że są kreatywni oraz wytrwali w poznawaniu miejscowych regulacji. Wielu z nich musi poświęcić na prowadzenie działalności więcej czasu niż norwescy konkurenci, by na przykład przygotować skomplikowaną dokumentację w języku norweskim albo zapoznać się z nowinkami w przepisach dotyczących ich branży. To ciężka i wciąż pionierska praca, bo niewiele jest wzorów do naśladowania. Te starania trzeba docenić, kreując okazję do promocji polskiej przedsiębiorczości – wyjaśnia Maja Zaborek.

Nagrodą w konkursie oprócz 15 tysięcy koron norweskich jest darmowa reklama w polonijnych, polskich oraz norweskich mediach. Polish Connection będzie także prezentować sylwetkę zwycięzcy wraz z reklamą przedsiębiorstwa w wydawanych przez siebie magazynach.

Zgłoszenia do konkursu są zbierane do 31 lipca 2015 roku. Więcej szczegółów na stronie Polish Connection w dziale Aktualności polishconnection.no/pl/

W Norwegii firmę można założyć przez internet. Z możliwości posiadania własnego biznesu korzysta już wielu Polaków, którzy w nad fiordami stanowią najliczniejszą mniejszość narodową.

W zeszłym roku o pozwolenie na pracę i pobyt starało się 7000 polskich obywateli, a zarejestrowanych w Urzędzie Imigracyjnym było 91 tys. Obecnie Polacy stanowią aż 14 proc. wszystkich imigrantów w Norwegii. Wielu z nich rozpoczęło nad fiordami działalność biznesową. Najpopularniejsze branże to remontowo-budowlana i usługi sprzątające, ale Polacy prowadzą też własne firmy konsultingowe, kancelarie adwokackie, gabinety lekarskie, salony piękności, warsztaty samochodowe, lokale gastronomiczne czy salony tatuażu.

Biznes
Po ostatnich awariach X Elon Musk obiecuje powrót do pracy w swoich firmach 24/7
Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP