Konkurs dla polskich przedsiębiorców w Norwegii

Na norweskim rynku działa już kilka tysięcy polskich firm. Większość z nich to jednoosobowa działalność gospodarcza. Teraz polscy przedsiębiorcy powalczą w konkursie o 15 tys. koron oraz medialny splendor.

Publikacja: 02.04.2015 07:59

15 tys. koron czeka na polskiego biznesmena

15 tys. koron czeka na polskiego biznesmena

Foto: Bloomberg

W Norwegii firmę można założyć przez internet. Z możliwości posiadania własnego biznesu korzysta już wielu Polaków, którzy w nad fiordami stanowią najliczniejszą mniejszość narodową.

W zeszłym roku o pozwolenie na pracę i pobyt starało się 7000 polskich obywateli, a zarejestrowanych w Urzędzie Imigracyjnym było 91 tys. Obecnie Polacy stanowią aż 14 proc. wszystkich imigrantów w Norwegii. Wielu z nich rozpoczęło nad fiordami działalność biznesową. Najpopularniejsze branże to remontowo-budowlana i usługi sprzątające, ale Polacy prowadzą też własne firmy konsultingowe, kancelarie adwokackie, gabinety lekarskie, salony piękności, warsztaty samochodowe, lokale gastronomiczne czy salony tatuażu.

Budowanie prestiżu polskiego biznesu

Konkurs dla polskich przedsiębiorców w Norwegii ma wy promować aktywnych biznesmenów i budować prestiż polskich marek. Z tym ostatnim nie jest najlepiej, choć w ciągu ostatnich dziesięciu lat sytuacja znacznie się poprawiła.

Działalność usługowa polskich przedsiębiorców nie kojarzy się już tylko z niską ceną, ale też szybkim i solidnym wykonaniem. Wciąż jednak Polakom nie jest łatwo na norweskim rynku. Największą barierą jest język – Norwegowie obawiają się, iż wybierając polskiego przedsiębiorcę będą mieć kłopoty z porozumieniem.

Kolejnym utrudnieniem dla Polaków, którzy założyli działalność gospodarczą w Norwegii, jest brak referencji i związanej z nimi wiarygodności. Krótka historia działalności również działa na ich niekorzyść – wielu miejscowych ma w zwyczaju sprawdzać firmy: chcą poznać wyniki finansowe, liczbę zatrudnionych osób i wysokość zapłaconego podatku. W porównaniu z tymi, którzy na rynku są od lat, młode polskie firmy wypadają blado.

Dobry impuls dla firm

Konkursu dla polskich przedsiębiorców w Norwegii organizuje firma konsultingowa Polish Connection, zaś Patronat Honorowy nad nim objął Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Oslo. Sponsorem głównym konkursu jest firma My Call.

- Ten konkurs jest pomyślany jako dobry impuls, który z czasem zapoczątkuje szereg pozytywnych zmian na norweskim rynku – mówi Maja Zaborek, specjalista ds. marketingu i PR w Polish Connection.

– Chcemy, żeby o polskich przedsiębiorcach w Norwegii zrobiło się głośno, aby mogli stanąć w świetle jupiterów i opowiedzieć o swojej działalności. Współpracujemy z nimi na co dzień i wiemy, że są kreatywni oraz wytrwali w poznawaniu miejscowych regulacji. Wielu z nich musi poświęcić na prowadzenie działalności więcej czasu niż norwescy konkurenci, by na przykład przygotować skomplikowaną dokumentację w języku norweskim albo zapoznać się z nowinkami w przepisach dotyczących ich branży. To ciężka i wciąż pionierska praca, bo niewiele jest wzorów do naśladowania. Te starania trzeba docenić, kreując okazję do promocji polskiej przedsiębiorczości – wyjaśnia Maja Zaborek.

Nagrodą w konkursie oprócz 15 tysięcy koron norweskich jest darmowa reklama w polonijnych, polskich oraz norweskich mediach. Polish Connection będzie także prezentować sylwetkę zwycięzcy wraz z reklamą przedsiębiorstwa w wydawanych przez siebie magazynach.

Zgłoszenia do konkursu są zbierane do 31 lipca 2015 roku. Więcej szczegółów na stronie Polish Connection w dziale Aktualności polishconnection.no/pl/

W Norwegii firmę można założyć przez internet. Z możliwości posiadania własnego biznesu korzysta już wielu Polaków, którzy w nad fiordami stanowią najliczniejszą mniejszość narodową.

W zeszłym roku o pozwolenie na pracę i pobyt starało się 7000 polskich obywateli, a zarejestrowanych w Urzędzie Imigracyjnym było 91 tys. Obecnie Polacy stanowią aż 14 proc. wszystkich imigrantów w Norwegii. Wielu z nich rozpoczęło nad fiordami działalność biznesową. Najpopularniejsze branże to remontowo-budowlana i usługi sprzątające, ale Polacy prowadzą też własne firmy konsultingowe, kancelarie adwokackie, gabinety lekarskie, salony piękności, warsztaty samochodowe, lokale gastronomiczne czy salony tatuażu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca